1asig.ro

Piata unica digitala: 69% dintre romani au descarcat sau accesat regulat muzica online in ultimul an

5 min. / 1.540 cuvinte
Aproximativ 69% dintre romani au descarcat sau accesat muzica transmisa online regulat, in ultimele 12 luni, comparativ cu o medie UE de 38%, iar 90% dintre acestia au optat pentru continut gratuit, arata un sondaj Eurobarometru publicat de Comisia Europeana.

PROMO


Conform raportului, 20% dintre romani au accesat continut online cu tematica sportiva, comparativ cu o medie UE de 16%, iar 84% au optat pentru continut gratuit. Pe de alta partem 84% dintre respondentii din Romania care au accesat carti electronice in ultimele 12 luni, au facut acest lucru gratuit.

Eurobarometrul arata ca, la doar cateva luni de cand se aplica regulamentul privind geoblocarea, 50% dintre cetatenii UE cunosc, in general, actiunile Uniunii de combatere a discriminarii nejustificate de care sunt raspunzatori unii comercianti. Cu toate acestea, rezultatele arata ca trebuie sa se depuna mai multe eforturi pentru ca drepturile digitale specifice consacrate in legislatia UE sa fie mai bine cunoscute, deoarece doar 29 % dintre respondenti stiu exact ce drepturi au.

La sapte luni de cand au inceput sa se aplice noile norme impotriva geoblocarii nejustificate, peste jumatate dintre europeni cunosc normele care interzic restrictiile asupra cumparaturilor online si asupra vanzarilor transfrontaliere, comparativ cu 43% media din Romania.

"Prin interzicerea geoblocarii nejustificate in luna decembrie a anului trecut am facut un nou pas concret pentru ca cetatenii si intreprinderile din Europa sa profite la maximum de avantajele erei digitale. Sunt incantat sa constat ca europenii isi exercita, in mare parte, noul lor drept digital, care face parte dintr-un ansamblu de 35 de noi drepturi si libertati digitale pe care le-a creat piata unica digitala de cand a intrat in vigoare noul cadru legal", a precizat vicepresedintele pentru piata unica digitala, Andrus ANSIP.

"Noile norme care elimina geoblocarea nejustificata aduc beneficii atat consumatorilor, cat si comerciantilor, oferind un acces mai echitabil la produsele si serviciile de pe piata unica a UE. Intreprinderile care continua sa restrictioneze accesul consumatorilor incalca pur si simplu legea. Comisia va continua sa monitorizeze situatia pentru a se asigura ca normele sunt respectate", a completat comisarul pentru economie digitala si societate digitala, Mariya GABRIEL.

Un interes sporit pentru accesarea de continut intr-un alt stat membru

Sondajul Eurobarometru face parte din procesul de evaluare continua a nevoilor consumatorilor si a realitatilor de pe piata pe care Comisia Europeana o realizeaza in sectoarele care, in prezent, nu sunt vizate sau sunt vizate doar partial de normele privind geoblocarea.

Evaluarea va contribui la o prima revizuire a normelor, planificata pentru luna martie 2020, ocazie cu care se va analiza daca este necesar sa se extinda domeniul de aplicare al regulamentului. De exemplu, studiul arata in mod clar ca printre cele mai cunoscute continuturi pe care consumatorii doresc sa le acceseze din alta tara din UE se numara cele audiovizuale si alte continuturi furnizate electronic, protejate prin drepturi de autor, cum ar fi transmisia de muzica pe internet si descarcarea de muzica, cartile si jocurile video. Acest tip de continut nu este reglementat prin normele actuale, dar este probabil ca acestuia sa i se acorde o atentie deosebita in legislatia UE in viitorul apropiat.

In special, numarul utilizatorilor de internet care incearca sa acceseze continut electronic din alta tara din UE aproape s-a dublat in ultimii patru ani (de la 8 % in 2015 la 15 % in 2019). Cele mai solicitate tipuri de continut accesate din alta tara din UE sunt cel audiovizual (9 % dintre respondenti) si muzica (8 %). Sondajul indica, de asemenea, o tendinta ascendenta in acest sens, in special in randul tinerilor; procentul de respondenti cu varste cuprinse intre 15 si 24 de ani care au incercat sa acceseze aceste servicii din alta tara din UE este aproape dublu (28 %) fata de cifra globala.

Cele mai frecvente motive pentru a accesa un astfel de continut sunt lipsa acelui continut in tara de resedinta (44 %), urmat de cautarea unei oferte mai bogate (39 %). Majoritatea persoanelor care nu au incercat pana in prezent sa acceseze continuturi destinate utilizatorilor din alta tara a UE ar fi totusi interesate sa faca acest lucru (in special continuturi audiovizuale, 31 %, si muzica, 29 %, aceste procente fiind mai ridicate in randul tinerilor).

La 3 decembrie 2018 a intrat in vigoare Regulamentul impotriva geoblocarii nejustificate, care abordeaza discriminarea nejustificata a vanzarilor online, bazata pe cetatenia sau nationalitatea, domiciliul sau sediul clientilor de pe piata interna. Regulamentul nu obliga comerciantii sa acorde acces la continutul lor si nici sa vanda sau sa livreze in intreaga UE, ci doar le interzice sa discrimineze clientii pe baza cetateniei/nationalitatii, a locului de resedinta sau a locului de stabilire, in cazul in care produsele sau serviciile comerciantului exista deja in statul membru respectiv.

559 accesari