1asig.ro

Piata auto scade cu peste 20% in primele 2 luni. Top masini vandute

5 min. / 1.540 cuvinte
Pentru a doua oara in acest an, in luna februarie, consemnam in Romania o scadere a pietei auto, de 26,9% comparativ cu luna similara a anului anterior. Astfel, dupa 2 luni din 2020, se consemneaza o scadere generala a pietei auto de 20,2% comparativ cu aceeasi perioada din 2019, conform datelor publicate de APIA - Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme.

PROMO


In acest context, este de retinut faptul ca evolutia din Romania este in linie cu cea din Europa si, intr-o oarecare masura, poate fi explicata de conjunctura pietei, generata de respectarea unor obiective de emisii CO2 mai severe pentru anul 2020, fapt ce este posibil sa fi stimulat, inmatricularea mai rapida a unor unitati in decembrie 2019.



In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care, dupa 2 luni din anul 2020 realizeaza 62% din totalul achizitiilor de autoturisme, cele fizice realizand restul de 38%.

Referitor la achizitiile de autoturisme noi din UE, este relevanta situatia din tarile Europei de Vest, care, dupa primele 2 luni din 2020, inregistreaza pe ansablul grupului (conform LMC Automotive), o evolutie generala negativa (-7,7%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019. Pe de alta parte, aceasta evolutie mai putin favorabila este explicabila si prin scaderea productiei de automobile realizata in Europa in anul 2019, respectiv -4,3% (conform Organizatiei Internationale a Constructorilor de Automobile - OICA).

Analiza sectoriala

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 6.214 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 2.363 unitati, Renault 2.134 unitati, Skoda, 1.822 unitati si Ford 1.578 unitati.

Autoturisme - top marci. Dupa doua luni din 2020, Top10 este condus de catre Dacia, cu cele 5.744 unitati (27,3% cota de piata, realizata pe un volum in scadere cu 38,1% fata de 2019), urmata de Volkswagen cu 2.005 unitati (9,5% cota de piata si un volum in crestere cu 28,5% fata de 2018), Skoda 1.822 unitati (8,7% din total piata si un volum in crestere cu 3,8%), Renault 1.790 unitati (8,5% cota de piata, si un volum mai mic cu 14,1%), Hyundai 1.548 unitati (7,4% cota de piata si un volum mai mare cu 27,3%), Toyota 1.156 unitati (5,5% cota de piata si un volum mai mic cu 4,5%) si Ford 1.034 unitati (4,9% cota de piata si un volum in scadere cu 47,2%).



Pe modele, cu cele 2.435 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model dupa 2 luni din 2020, urmat de Dacia Duster cu 1.473 unitati, Dacia Sandero cu 1.376 unitati, Skoda Octavia cu 998 unitati si Renault Clio cu 768 unitati.



Analizand segmentarea pe clase, dupa 2 luni ale anului 2020, remarcam faptul ca doar 2 segmente sunt in teritoriul pozitiv, respectiv F (+3,7%) si D (+2,9), celelalte fiind in teritoriul negativ, dupa cum urmeaza: C (-32,9%), A (-32,2%), E (-21,4%), B (-15,3%), Sport (-11,9%), SUV (-3,2) si MPV (-2,5).



In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, in luna februarie, numarul autoturismelor cu combustibili alternativi a scazut cu 20,7% fata de luna precedenta, pe fondul scaderii generale a pietei, dar, probabil si datorita asteptarii inceperii programelor Rabla Clasic si Rabla Plus. Cu toate acestea, cota acestora in total piata a crescut la 6,4%.

Pe ansamblul celor 2 luni de pana acum, autoturismele pe benzina continua sa detina cea mai mare pondere, respectiv 66,1% din total (in scadere fata de cota inregistrata anul trecut, 66,6%). In ceea ce priveste motorizarile diesel, desi ponderea acestora a crescut cu 2,7pp fata de prima luna a anului 2020, dupa primele 2 luni din acest an ponderea acestora s-a redus cu 1,3pp fata de cea inregistrata anul trecut (de la 29,2% la 27,9%).

In schimb, in cazul autoturismele rulate nou intrate in parc (import), raportul diesel / benzina este net in favoarea celor diesel care reprezinta 76,7% din total.

Autoturismele "verzi" (electrice si hibride)

Pe subcategorii, consemnam o crestere consistenta de 63,8% la autoturismele full electrice si o crestere de 101,8% (dublu) la cele plug-in.

Pe de alta parte si autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 3,3%. In acest context, remarcam, ca si pana acum, impactul pozitiv al Programului Rabla Plus din perioada 2017-2019, care a generat o evolutie puternic crescatoare pe acest segment de autovehicule (ex: crestere de 14,4 ori pe segmentul automobilelor cu alimentare electrica).



O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 22,8% din totalul achizitiilor realizate in anul 2020, pe un volum total de 4.801 unitati, inferior (-3,4%) celui consemnat in 2019.

832 accesari