1asig.ro

Piata auto: Crestere de 9% dupa primele opt luni

In luna august, consemnam in Romania o crestere a pietei auto totale de 4,5% comparativ cu luna similara a anului anterior. Astfel, dupa primele opt luni din 2019, se inregistreaza o urcare generala de 9,0% comparativ cu aceeasi perioada din 2018, a anuntat APIA - Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autoturisme.


PROMO

In acest context, este de retinut faptul ca, spre deosebire de majoritatea Statelor Membre UE, Romania inregistreaza o crestere continua a pietei in ultimele 12 luni (o singura luna fiind in scadere - martie 2019, posibil datorita asteptarii inceperii programului "Rabla").

In continuare, in Romania, vanzarile sunt sustinute, in principal, de catre persoanele juridice, care realizeaza 58% din totalul achizitiilor de autoturisme din primele opt luni ale lui 2019. Este insa de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in aceste prime opt luni (47.167 unitati) este cu 30,8% superior celui din perioada similara a anului trecut (cand se inregistrau doar 36.066 unitati). Ca urmare, si ponderea achizitiilor realizate de catre persoanele fizice a crescut pe ansamblul perioadei analizate, de la 36% in 2018 la 42% in 2019.

In ceea ce priveste autoturismele rulate (in marea lor majoritate nefiscalizate), in primele opt luni ale anului 2019 au fost inmatriculate 293.507 unitati, cu 6,0% mai putine decat in 2018, avand si o structura de varsta imbunatatita (cu scaderi importante pe segmentul celor mai vechi de 12 ani).

Vanzarile de autovehicule noi

Luna august 2019 consemneaza un volum al vanzarilor in crestere (+4,5%) comparativ cu luna similara a anului trecut. Ca urmare, in primele opt luni ale anului 2019, se inregistreaza o crestere generala a pietei cu 9,0%, pe un volum total de 129.759 unitati. Din acestea, 110.998 sunt autoturisme care, pe ansamblului perioadei, inregistreaza o crestere de 10,6% si 18.761 vehicule comerciale, acestea avand o crestere de doar 0,1%.

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 34.419 unitati, urmata de catre Volkswagen, cu 11.435 unitati si Renault 11.012 unitati. Dacia, cu 32.621 unitati, conduce top-ul la categoria autoturisme, iar Ford (2.522 unitati) pe cel de la vehicule comerciale usoare.

Top marci autoturisme: Dupa Dacia, cu cele 32.621 unitati (29,4% cota de piata, realizata pe volum in crestere cu 6,1% fata de 2018), urmeaza Volkswagen cu 10.022 unitati (9,0% cota de piata si un volum in scadere cu 4,3% fata de 2018); Renault 9.652 unitati (8,7% din total piata si un volum in crestere cu 29,2%), Skoda 9.190 unitati (8,3% cota de piata si un volum mai mare cu 2,7%) si Ford 7.650 unitati (6,9% cota de piata si un volum in crestere cu 23,4%).

Pe modele, cu cele 13.360 unitati vandute, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primele opt luni din 2019, urmat de Dacia Duster cu 7.610 unitati, Dacia Sandero 6.888 unitati, Renault Clio 4.242 unitati si Skoda Octavia 3.342 unitati.

Analizand segmentarea pe clase, dupa primele 8 luni ale anului, consemnam o evolutie mixta,

astfel: cresteri pe segmentele Sport (+40,1%), SUV(+19,9%), clasa B (+15,4%), clasa C (+5,2%), si scaderi pe F (-42,4%), D (-17,2%), MPV (-14,4%), E (-5,7%) si A (-1,3%). Este insa de remarcat faptul ca, daca Clasa SUV isi continua evolutia crescatoare (ceea ce este foarte posibil), aceasta va ocupa, in scurt timp, primul loc in preferintele clientilor, in detrimentul Clasei C, care multi ani a dominat acest top.

In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, o prima remarca ar fi cea ca in luna august, atat autoturismele cu motoare pe benzina cat si cele diesel au cedat procente celor cu combustibili alternativi. Cu toate acestea, dupa 8 luni, autoturismele pe benzina continua sa detina un procent de 71,1% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau in aceeasi perioada din 2018 (59,4%). Dintre primele 10 marci / modele cele mai vandute, 6 marci si respectiv 9 modele au o pondere in vanzari cu motorizari pe benzina peste aceasta medie.

Pe de alta parte, in august, ponderea motorizarilor diesel a scazut cu 1,2pp fata de cota avuta in luna iulie, dar trendul pe care il remarcam in acest an este unul crescator, fiind posibil ca el sa se consolideze in lunile urmatoare. In acest context, ponderea la care ajung autoturismele cu motoare diesel dupa 8 luni din 2019 este 25,1% din total, 8 marci si respectiv, 8 modele avand o pondere a vanzarilor de autoturisme peste acest procent. In schimb, la categoria vehicule comerciale usoare, ponderea motorizarilor diesel reprezinta 96,7% din total.

La acest subiect (evolutie diesel), apreciem necesar sa reiteram mentiunea facuta si cu alte ocazii: motoarele diesel de ultima generatie au emisii poluante comparabile cu cele pe benzina, avand, in plus, emisii de CO2 mai mici (deci, consum mai redus) decat acestea la modele cu echipari similare (cca. -15%-20%), precizeaza APIA.

In plus, respectarea obiectivelor stabilite pentru urmatorii ani in ceea ce priveste reducerea emisiilor de CO2 (atat de catre constructorii de automobile, cat si de catre Statele semnatare ale acordului de la Paris-COP21), depinde, cel putin pe termen mediu, in mare masura, de o mai mare penetrare pe piata a autoturismelor dotate cu motoare diesel de ultima generatie. In acest context, se observa faptul ca, atat in Romania, dar si in unele state europene (ex: Germania), ponderea motorizarii diesel cunoaste o evolutie pozitiva in ultima perioada, existand un optimism relativ in piata in ceea ce priveste continuarea acestei evolutii.

Autoturismele "verzi" (electrice si hibride): in luna august, acestea au inregistrat o cota de 5,4% din total, superioara celei din luna precedenta. Pe ansamblul celor 8 luni din 2019,aceasta categorie de autoturisme inregistreaza o crestere semnficativa de volum (4.166 fata de doar 2.603 in 2018), fapt ce face ca ponderea sa in ansamblul pietei sa fie una sa fie una semnificativ mai mare celei din anul trecut (3,8% in 2019 fata de doar 2,6% in 2018).

Pe subcategorii, consemnam o crestere de 129,5% (2,3 ori) la autoturismele full electrice si o scadere de 11,% la cele plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride inregistreaza o crestere de 54,6%. In acest context, trebuie remarcata si in acest an evolutia foarte buna a Programului Rabla Plus, numarul persoanelor fizice care au achizitionat o masina electrica (full sau plug-in) fiind de cca. 3 ori mai mare decat cel consemnat la sfarsitul lunii august a anului trecut. Un alt aspect important de semnalat este faptul ca in primele 8 luni ale acestui an au fost achizitionate mai multe autoturisme cu incarcare electrica decat in intreg anul trecut (8M2019 = 1.064 unitati vs. 12M2018 = 987.

Aceasta evolutie constant pozitiva din ultimii ani (x15 ori in 3 ani) impune, din ratiuni de mediu, continuarea, si in anii viitori, a acestui Program (ex: 2020-2025), dar cu un buget in crestere, in concordanta cu cererea tot mai ridicata de autovehicule "verzi", dar si cu tintele in domeniu stabilite pentru Romania in Directiva UE nr. 1161/2019 (achizitiile publice de autovehicule cu emisii zero sau scazute trebuie sa ajunga la o pondere minima de 18,7% in perioada de referinta august 2021 - dec.2025).

O alta analiza de interes este si evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Acestea reprezinta 18,8% din totalul achizitiilor realizate in primele opt luni ale lui 2019, pe un volum total de 20.910 unitati, unul relativ similar cu cel consemnat si in 2018.

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia dupa 8 luni din 2019 se prezinta astfel: Romania, o pondere de 29,5%, Germania 18,2%, Cehia 10,7%, Turcia 9,6% si Spania 8,7%. In acest context, comparativ cu perioada similara din 2018, vanzarile de autoturisme din productia autohtona au crescut cu 9,5%, iar cele din import cu 11,1%.

775 accesari
Sondaj

Ai o asigurare medicala privata (produs care iti acopera o varietate de servicii medicale, la o multitudine de furnizori)?

- Da, de la serviciu
- Da, mi-am cumparat-o eu
- Nu, dar doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni
- Nu, si nu doresc sa imi fac una in urmatoarele 6 luni


PROMO