1asig.ro
1asig.ro

Oportunitatea creata de criza: stimularea cererii de masini verzi

5 min. / 1.540 cuvinte
Industria auto din intreaga lume a fost puternic afectata de restrictiile impuse in contextul pandemiei de COVID-19, iar revenirea este lenta si incerta din cauza neincrederii care inca persista, mai intai cu privire la evolutia pandemiei si apoi la revigorarea economiei globale. Numeroase studii atesta faptul ca, pentru perioada urmatoare, cea mai mare preocupare a companiilor din intreaga lume, inclusiv din Romania, este legata de scaderea cererii, conform unui material de opinie de Ciprian GAVRILIU, Partener Servicii Fiscale, Deloitte Romania.

PROMO


Si, cum industria auto reprezinta o componenta importanta a economiei romanesti, cu o contributie masiva la productia nationala, la exporturi, dar si pe piata muncii, ca angajator, stimularea cererii in domeniu devine esentiala in perioada urmatoare.

Din datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA) rezulta ca, in primele sapte luni ale acestui an, numarul de autoturisme noi inmatriculate in Romania a scazut cu 34% fata de aceeasi perioada a anului trecut, iar in cazul vehiculelor comerciale situatia este similara. Desi in ultimele doua luni s-au inregistrat cresteri fata de lunile anterioare, acestea nu au acoperit scaderile din perioada de blocaj.

Pe partea de productie, in primele sase luni ale acestui an, numarul de autoturisme fabricate in Romania a scazut cu aproape 30% fata de aceeasi perioada a anului trecut, conform Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania (ACAROM). Aceasta statistica ia in calcul doar cei doi mari producatori locali, Dacia si Ford, insa sectorul de profil cuprinde si toti fabricantii de componente auto cu fabrici in toata tara, afectati si ei de incetinirea activitatii in domeniu si de perspectivele incerte.

"Pe masura ce restrictiile impuse pe fondul pandemiei s-au ridicat, activitatea in fabrici s-a reluat, dar, pentru a se recupera terenul pierdut, trebuie sa existe si cerere. Or consumatorii sunt tot mai prudenti cand vine vorba de cheltuieli substantiale, din aceleasi motive legate de incertitudine. Spre exemplu, mai mult de trei sferturi dintre consumatorii romani care au participat la chestionarele Deloitte Romanian Consumer Trends, aplicate pe LinkedIn, spun ca intentioneaza sa amane cumpararea unei masini noi din cauza pandemiei. La nivel european, studiile Deloitte arata ca mai mult de jumatate dintre consumatori intentioneaza sa amane cumpararea unei masini in aceasta perioada. Comportamentul europenilor este important prin prisma faptului ca Uniunea Europeana este principala piata de export pentru companiile romanesti in general, inclusiv pentru cele din industria auto", precizeaza oficialul Deloitte.

In aceste conditii, devine esential ca autoritatile sa ia masuri pentru stimularea cererii pe piata auto si, de ce nu, aceasta situatie poate fi transformata in oportunitate, aceea de a actiona simultan pentru sprijinirea industriei, dar si pentru protectia mediului, prin reducerea poluarii cauzate de traficul auto care, de multi ani, depaseste cu mult limitele admise.

In Romania, exista stimulente pentru achizitionarea masinilor electrice si hibride, insa, din analiza celorlalte tari europene, reiese faptul ca mai este loc de imbunatatire. In prezent, prin programul guvernamental de innoire a parcului auto "Rabla", cei care cumpara o masina electrica pe baterie primesc de la stat 10.000 de euro, iar cei care cumpara o masina electrica hibrida cu incarcare la priza, cu emisii reduse de dioxid de carbon, primesc 4.250 de euro. In plus, cumparatorul poate suplimenta suma cu 1.250 de euro primiti de la stat pentru casarea automobilului vechi. O alta facilitate de care beneficiaza posesorii de masini electrice este scutirea de impozit pe proprietate. Insa, in alte state europene, facilitatile pentru achizitionarea masinilor nepoluante sunt mult mai generoase. In plus fata de stimulentele in vigoare in Romania, 20 din cele 27 de state membre acorda reduceri sau scutiri de taxe (TVA, accize, taxe de inmatriculare etc.) la achizitionarea unui astfel de autovehicul, iar aproape jumatate ofera facilitati companiilor care utilizeaza masini cu un grad redus de poluare, reiese dintr-o analiza realizata de Asociatia Europeana a Producatorilor de Automobile (ACEA).

Spre exemplu, in Austria se acorda deduceri sau exceptari de TVA la achizitionarea masinilor cu emisii zero, iar in Cehia sunt scutite de vinieta sau de taxe de inmatriculare autovehiculele mai putin poluante. In Croatia nu se platesc accize la cumpararea unei masini electrice, iar in Ungaria, pentru masinile electrice, pe baterie sau hibride cu alimentare la priza. Exemplele pot continua cu scutiri de taxe sau deductibilitati acordate companiilor care detin in flotele lor masini nepoluante.

Conform documentului, stimulentele acordate in Romania pentru achizitionarea de masini cu grad redus de poluare s-au dovedit eficiente, numarul de astfel de autovehicule a crescut in ultimii ani, insa de la o baza foarte scazuta si cu perspective limitate in viitor, din cauza faptului ca preturile raman inca ridicate pentru majoritatea romanilor. Iar programul Prima Masina, in vigoare de cativa ani, inclusiv pentru cumpararea pe credit a unei masini cu grad redus de poluare, a fost un esec, demonstrat si de plafonul insignifiant de care beneficiaza anul acesta, de cinci milioane de lei. Poate ca o imbunatatire a acestui program, pe modelul Noua Casa, ar ajuta mai multi romani sa isi cumpere un autovehicul nepoluant.

In paralel cu sustinerea productiei de masini "verzi", este important sa se ia masuri pentru limitarea importurilor de autovehicule second-hand care nu indeplinesc standardele actuale in privinta emisiilor poluante. In ultimii ani, dupa eliminarea celei mai recente variante a taxei auto, in Romania au fost inmatriculate foarte multe astfel de autovehicule. In plus, este recomandat un control mai strict in privinta fiscalizarii tranzactiilor de pe aceasta piata, pentru a se asigura un mediu concurential echitabil.

In concluzie, chiar daca, in prezent, cumparatorii sunt reticenti fata de a face achizitii importante, este esential ca, in momentul in care apetitul revine, sa aiba la dispozitie mai multe variante "sanatoase" de achizitie.

189 accesari