Inapoi la www.1asig.ro



Unde Ma Asigur?
  by
Media XPRIMM
Asigurareamasinilor.ro
   Buletin Informativ de Asigurari
Nr. 44, 4 mai 2010

Bucuresti

Programul
"Unde Ma Asigur
?"

Partener Oficial

BCR Asigurari

Partener Principal

EUROINS

Parteneri

SAFETY BROKER
AEGON Asigurari de Viata

Parteneri Media

1asig.ro

XPRIMM Newsletters

Revista PRIMM Asigurari&Pensii
Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista de Specialitate Insurance PROFILE
Insurance PROFILE


Forum Unde ma ASIGUR


Safety Broker

Casco Ieftin


Millenium Insurance Broker
FIAR
ASIGURAREALOCUINTELOR
Municipiul
Bucuresti



Municipiul BUCURESTI

> Suprafata: 228 km2
> Populatia: 1.943.981 locuitori (2008)
> Numar salariati: 905.057 (decembrie 2009)
> Rata somajului: 2,3% (decembrie 2009)
> Castig salarial mediu brut: 2.893 lei/persoana (decembrie 2009)


Piata locala a asigurarilor - 2008 (estimare PRIMM)


> Prime brute subscrise: 4,28 miliarde lei
> Numarul mediu de salariati permanenti in asigurari: 6.175
> Cheltuieli cu remuneratiile personalului: 317 milioane lei
> Densitatea asigurarilor: 2.201 lei/locuitor
> Raportul salariatilor in asigurari la total locuitori: 1/315


Experienta unui an de criza


Pentru industria asigurarilor din Romania, criza economica s-a resimtit diferit, in functie de segmentele de asigurare practicate de societati. Daca asigurarile generale s-au mentinut aproximativ in aceleasi limite, pentru asigurarile de viata s-au inregistrat evolutii nefavorabile: "S-a constat o usoara scadere a volumului de prime subscrise si o crestere a daunelor platite, care au diminuat profitabilitatea companiilor de asigurare", este de parere Catalina ROSU, Director, Reprezentanta Unirii, GARANTA Asigurari.

"Rezultatele inregistrate de piata in anul 2009 consemneaza o crestere fata de anul 2008 (...) cu preponderenta pe RCA", a opinat Gabriel OLTEAN, Director, Directia Vanzari, BCR Asigurari.


Biblioteca Centrala Universitara

Pe parcursul anului precedent, "unda crizei economice s-a propagat de la o ramura a economiei la alta, asigurarile neramanand neatinse de efectele negative ale acesteia. Impactul cel mai puternic l-au resimtit asigurarile auto dar si toata gama de asigurari care sunt asociate activitatilor de constructii", a mentionat Olga MOLDOVAN, Director, Sucursala Sector 6, BCR Asigurari.

"Intr-adevar, 2009 a adus pentru piata de asigurari o diminuare a business-ului asociat cu scaderea dramatica a leasing-ului si creditarii. Practic, prin scaderea inregistrata, piata asigurarilor se intoarce in timp la nivelul anului 2007", a comentat Sorin ZAHARESCU, Director Regiunea Bucuresti, ALLIANZ-TIRIAC.


Cismigiu

"Impactul crizei a fost suficient astfel incat sa forteze companiile de asigurare sa-si schimbe, pe termen scurt, strategiile de abordare a pietei. Scaderea ritmului (evolutia negativa) de crestere a nivelului de prime subscrise, cresterea daunalitatii, intreruperea si rascumpararea politelor de viata face ca perioada actuala si cea imediat urmatoare sa creeze probleme cu care actualii jucatori nu au mai fost confruntati", este de parere Gheorghe LAZAR, Director, Agentia Mosilor, ALLIANZ-TIRIAC.

"Contactul cu criza a fost destul de mare mai ales pentru societatile care aveau portofoliul majoritar pe corporate, atat leasing, cat si asigurari de viata legate de credite bancare", a precizat Dan STEFAN, Director, Sucursala Victoria, ASTRA Asigurari.

Astfel, pentru a contracara criza, multe companii care in trecut s-au axat pe leasingul auto s-au reorientat catre leasingul utilajelor, "segment pe care am consemnat cresteri importante", a declarat Mariana ROTARU, Director, Agentia Bucuresti 1, GENERALI.


Cercul Militar National

Totodata, intr-un sondaj realizat de Revista PRIMM Asigurari & Pensii, in cadrul Programului "Unde Ma Asigur?", derulat in Municipiul Bucuresti, numerosi asiguratori au confirmat interesul din ce in ce mai scazut al clientilor fata de domeniul asigurarilor. Motivul principal pentru aceasta situatie ar fi diminuarea disponibilitatilor banesti in bugetul clientilor si, prin urmare, a sumelor pe care acestia intentioneaza sa le cheltuiasca pentru asigurari, ca o consecinta a crizei financiare cu care se confrunta tara noastra.

Astfel, Florin NITULESCU, Director, Sucursala Decebal, ALLIANZ-TIRIAC, considera ca entitatea pe care o conduce a inregistrat o usoara diminuare a cererii pentru polite auto, asigurarile CASCO suscitand un interes mai scazut in randul clientilor, in primul rand din motive economice.

"Criza financiara inca nu se resimte puternic in domeniul nostru de activitate, insa suntem constienti de amenintarea ei, o acceptam si suntem pregatiti pentru ea. Pe termen scurt, vom inregistra o scadere a numarului de polite incheiate, insa pe termen lung prevad ca vom atrage din ce in ce mai multi clienti. Imi fondez aceasta afirmatie pe un management pertinent al riscului pe care l-a aplicat ALLIANZ-TIRIAC, in comparatie cu o parte dintre concurentii nostri, care in acest moment nu isi permit sa mentina sau sa reduca prima de asigurare practicata", a adaugat NITULESCU.


Muzeul Satului

O alta perspectiva a fost oferita de Ovidiu POSTELNICU, Director, Agentia Pantelimon, ARDAF: "Intensitatea crizei este influentata, in primul rand, de modul in care ne tratam clientii. Momentan, agentia pe care o conduc nu a resimtit o scadere a cererii de polite de asigurare, ba chiar pot afirma ca avem din ce in ce mai multe cereri".

O alta dificultate subliniata de cei intervievati consta in diminuarea interesului clientilor pentru asigurarile de tip property, indusa in principal de obligativitatea acestui tip de polita, care urmeaza sa intre in vigoare incepand cu data de 1 iulie a.c. Potrivit unui sondaj de opinie realizat de portalul specializat www.1asig.ro, aproximativ 57% dintre respondenti au fost de parere ca aceasta data se va amana pentru mijlocul anului in curs sau pentru inceputul anului 2011, in timp ce 40% considera ca introducerea obligativitatii asigurarii pentru locuinte va avea loc la data fixata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor.


Criza si efectele sale asupra asiguratorilor bucuresteni


Specialistii din piata considera ca rezultatele din primul trimestru al anului in curs nu au fost relevante pentru a forma o imagine corecta asupra efectelor pe care criza economica le-a avut asupra pietei de asigurari din Romania.

"Pana acum au existat cateva cazuri izolate de renuntare la contracte, iar subscrierile au fost mai mari decat cele inregistrate in primul trimestru al anului trecut. Totusi, din discutiile cu clientii, se preconizeaza o perioada tot mai nefasta, iar efectele vor fi cel mai vizibile incepand cu lunile iunie si iulie", a precizat Liviu HARALAMBIE, Director, Sucursala Unirea, ALLIANZ-TIRIAC.


Opera Nationala Bucuresti

S-a putut observa ca restrangerea volumului de afaceri al societatilor comerciale a determinat si o reducere a cheltuielilor acestora cu asigurarile, insa "nu din incercarea de a reduce din costuri, ci pentru ca se aflau intr-o situatie incerta in ceea ce priveste continuitatea business-ului", a continuat Liviu HARALAMBIE.

Cu toate acestea, un efect imediat a fost observat pe segmentul life, in special pe partea de unit-linked, "unde vanzarile politelor cu componenta investitionala a inregistrat un declin major", a incheiat Liviu HARALAMBIE.

In cazul Sucursalei Vanzari Directe Bucuresti a ALLIANZ-TIRIAC, "efectele crizei au inceput sa fie resimtite incepand cu luna martie, cand am inregistrat o rata de renuntare de 10% pentru persoanele juridice la politele de tip CASCO si de 17% pentru asigurarile de viata", a precizat Mihaela PETRESCU, Director, SMB Vanzari prin Agenti, ALLIANZ-TIRIAC.


Hanul cu Tei

Astfel, clientii prefera in aceasta perioada o micsorare a sumei asigurate prin introducerea fransizei pentru anumite polite, cresterea numarului de rate platite, precum si amanarea de pana la 30 de zile a scadentei acestora.

"Persoanele fizice opteaza pentru introducerea unei fransize de 20-30% pentru daune totale si de 100-150% pentru cele partiale, astfel diminuandu-se tarifele de asigurare", completeaza Mihaela PETRESCU.


Primele efecte ale sistemului bonus-malus


Opinia asiguratorilor cu privire la sistemul de bonus-malus este ca, in timp, acesta va reusi sa impuna pietei asigurarilor practicarea unui pret corect, generat de o transparenta a daunalitatii. "Perceptia noastra este ca acest sistem reprezinta un imens avantaj si o forma obiectiva de tarifare a clientilor, in functie de criteriul daunalitatii inregistrate, dar, cel mai important, creeaza un mod de educare a asiguratilor si conduce la asumarea unor raspunderi pana acum inexistente", a subliniat Lucian IONESCU, Directorul Agentiei Nicolae GRIGORESCU, ARDAF.

"Majoritatea clientilor care nu au avut daune anterioare sunt multumiti de faptul ca primesc un bonus si sunt motivati in a-si pastra un comportament preventiv si civilizat in trafic. Sunt de parere ca introducerea sistemului bonus-malus va ajuta la reducerea ratei de dauna si la aplicarea unui sistem corect de tarifare a asiguratilor", a explicat Cornel AFTODIE, Directorul Sucursalei Colentina, UNIQA Asigurari.


Statuia Lupoaicei din Bucuresti

In ceea ce ii priveste pe clientii cu daune, aplicarea de malus nu ii avantajeaza, din motive usor de inteles, insa asiguratorii au semnalat faptul ca procentul celor ce au avut parte de o majorare a primelor de asigurare este cuprins intre 5% si 10%.

"Consider ca introducerea acestui sistem va conduce la o cunoastere, o selectie si o gestiune mult mai buna a portofoliului de clienti RCA. Totodata, aplicarea acestui principiu si in alte linii de business, prin crearea unei baze de date comune cu ceilalti asiguratori, ar reduce daunalitatea, pe de o parte, si fraudarea, pe de alta parte", a rezumat Oana IVAN, Director, Sucursala Magheru, UNIQA Asigurari.

Pentru toate companiile de asigurari s-a observat o crestere a daunalitatii pe segmentul RCA odata cu introducerea constatului amiabil (Gheorghe GROSU, Director, Agentia Mihai Bravu, ABC Asigurari), astfel incat "necesitatea implementarii unui astfel de sistem in piata asigurarilor a fost necesar. Responsabilizarea clientilor reprezinta un prim pas de revenire a segmentului auto catre profitabilitate", a opinat Adrian VASILE, Director, Agentia Pantelimon, EUROINS.


Muzeul Taranului Roman

"In cazul RCA, sistemul proaspat implementat a fost primit deosebit de bine, raspunzand dorintelor multor asigurati si responsabilizand conducatorii auto, acesta avand un rol deosebit de important in disciplinarea acestora", a precizat Bogdan CANEA, Director, Agentia Mosilor, ARDAF.

Astfel, tinand cont ca aproape 10% din asiguratii RCA produc daune, "consider ca in scurt timp acest sistem va prezenta rezultatele pozitive asteptate", a declarat Liliana ANDRIESCU, Director, Agentia 1, EUROINS.


Criza impune solutii unitare


Piata de asigurari nu a ajuns inca la un nivel de maturitate suficient incat sa aplice, in mod unitar, un sistem bonus-malus si pe segmentul CASCO. Astfel, "orice client poate schimba cu usurinta compania de asigurari, venind cu un istoric 'curat', fara sa putem afla date de la fostul asigurator", a declarat Mesut YETISKUL, Director General, CREDIT Europe Asigurari.

Sistemul bonus-malus implementat incepand cu 1 ianuarie 2010 pentru politele RCA a fost considerat o masura benefica pentru companiile de asigurari, dar si indispensabila in conditiile introducerii constatarii amiabile.

Totusi, segmentul CASCO ramane neacoperit din acest punct de vedere. "Lasand la o parte practica din alte tari, va pot da exemplul Turciei, unde lucrurile s-au schimbat radical din primul an cand a fost introdus un sistem bonus-malus pe CASCO. Insa, trebuie precizat ca acest fapt a fost pus in practica la initiativa uniunii nationale a companiilor de asigurari impreuna cu Guvernul Turciei", a mentionat Mesut YETISKUL.


Casa de Economii si Consemnatiuni

"Ca si alte companii, pe plan intern, deja folosim un sistem de acest gen. Insa, partea de malus ramane foarte greu de aplicat in cazul clientilor noi. Cu toate acestea, in ceea ce priveste bonusul, daca un client poate demonstra ca nu a inregistrat daune, in anii anteriori, la alte companii, poate beneficia de bonus, la fel ca si clientii nostri", a explicat Directorul General CREDIT Europe Asigurari.

Un control mai bun asupra subscrierilor, pe partea de vanzare, si o eficientizare a costurilor pe partea de lichidare a daunelor par sa fie singurele solutii care sa ajute piata de asigurari, in ansamblul ei, in perioada dificila pe care o traverseaza intreaga economie. De altfel, "piata de asigurari, ca si entitate, nu face prea multe pentru a controla cheltuielile cu despagubirile. Unitatile reparatoare sunt mult mai bine organizate in acest sens", a explicat Mesut YETISKUL.

Transparenta cu privire la rata daunalitatii pentru clienti pe segmentul de asigurari CASCO este impartasita si de Raluca DOBRESCU, Director, Sucursala Unirea, OMNIASIG: "Cunoasterea istoricului de daune al potentialilor asigurati ne-ar permite adaptarea politicilor de vanzari, in vederea obtinerii de profit, si ar disciplina piata de profil".

Sucursala Unirea a companiei OMNIASIG, una dintre cele mai importante reprezentante de profil ale asiguratorului din Romania (realizeaza aproximativ 25% din veniturile OMNIASIG), a finalizat anul 2009 cu subscrieri de peste 250 milioane lei, valoare similara cu cea inregistrata in anul 2008.


Muzeul National de Istorie

"Aceste rezultate vin ca urmare a concentrarii noastre pe profit in anul precedent, pe fiecare clasa de asigurare. Astfel, in urma analizei minutioase a portofoliului de clienti, s-au aplicat majorari de cote, s-au introdus fransize si, in paralel, am renegociat si comisioanele pentru intermediari", a declarat Raluca DOBRESCU.

De asemenea, aceste masuri au fost indreptate si in directia diminuarii procentului de asigurari auto, preponderent in portofoliul sucursalei (peste 80%), segment care este raspunzator si pentru o rata a daunei ridicata la nivelul anilor precedenti. Astfel, "fransiza a fost aplicata chiar si de unele dintre societatile de leasing cu care lucreaza Sucursala, precizeaza Raluca DOBRESCU. Drept urmare, am reusit reducerea ratei de dauna pana la 80% in 2009, fata de peste 90% in 2008, si o crestere de 15% pe segmentul non-auto".


Accidentele scad, daunele cresc


Politele RCA raman sursa majora de pierdere din piata de asigurari din Romania, chiar si in conditiile in care numarul accidentelor rutiere a scazut fata de anul precedent. "Daca in 2008 am inregistrat o rata a daunei pe linia politelor RCA care a depasit cu putin 93%, in 2009 aceasta a trecut de 100%. Cu siguranta, RCA-ul este mai pagubos decat politele CASCO, iar o tendinta evidenta este aceea a majorarii numarului de despagubiri pentru vatamari corporale, incluzand aici cheltuielile cu medicatia, daunele morale si pierderile de venit suferite de partea vatamata", a evidentiat Eugen STOICA, Directorul Departamentului Daune din cadrul BCR Asigurari.


Muzeul Curtea Veche

Printre motivele majorarii ratei daunei se numara, in primul rand, cresterea tarifelor la manopera in unitatile reparatoare si practicarea, in unele cazuri, a unor preturi cu adaos nejustificat de mare la piesele de schimb.

"Economia se afla intr-o situatie dificila, dar totusi, in ceea ce priveste preturile pentru reparatii, acestea au crescut. Nu putem determina intotdeauna cauzele, insa exista situatii in care unitatile reparatoare practica adaosuri comerciale foarte mari la preturile de achizitie pentru piesele de schimb. Compania noastra colaboreaza cu furnizori de piese, insa nu am impus service-urilor sa utilizeze aceasta metoda. A ramas la latitudinea lor. Totusi, nu este normal ca un service, atat timp cat nu este distribuitor de piese, sa castige mai mult din vanzarea de componente decat din reparatii", a explicat Eugen STOICA.


Sala Palatului

La cresterea ratei daunei au contribuit in mod esential si daunele pentru vatamari corporale. STOICA a atras atentia ca in primele doua luni din 2010 s-au constituit rezerve de dauna pentru acest tip de despagubiri in valoare de peste 60% din totalul daunelor platite anul trecut. "Exista avocati care se specializeaza pe astfel de cazuri, care urmaresc accidentele cu vatamari corporale chiar si pe holurile Institutului de Medicina Legala. Mai mult, avem fosti angajati ai departamentelor juridice din cadrul companiilor de asigurari care au intrat in contact cu procedurile specifice in cazul vatamarilor corporale si s-au axat in prezent pe reprezentarea in instanta a celor pagubiti", a concluzionat Eugen STOICA.


Accidentele scad, daunele cresc


Politele RCA raman sursa majora de pierdere din piata de asigurari din Romania, chiar si in conditiile in care numarul accidentelor rutiere a scazut fata de anul precedent. "Daca in 2008 am inregistrat o rata a daunei pe linia politelor RCA care a depasit cu putin 93%, in 2009 aceasta a trecut de 100%. Cu siguranta, RCA-ul este mai pagubos decat politele CASCO, iar o tendinta evidenta este aceea a majorarii numarului de despagubiri pentru vatamari corporale, incluzand aici cheltuielile cu medicatia, daunele morale si pierderile de venit suferite de partea vatamata", a evidentiat Eugen STOICA, Directorul Departamentului Daune din cadrul BCR Asigurari.


Foisorul de Foc

Printre motivele majorarii ratei daunei se numara, in primul rand, cresterea tarifelor la manopera in unitatile reparatoare si practicarea, in unele cazuri, a unor preturi cu adaos nejustificat de mare la piesele de schimb.

"Economia se afla intr-o situatie dificila, dar totusi, in ceea ce priveste preturile pentru reparatii, acestea au crescut. Nu putem determina intotdeauna cauzele, insa exista situatii in care unitatile reparatoare practica adaosuri comerciale foarte mari la preturile de achizitie pentru piesele de schimb. Compania noastra colaboreaza cu furnizori de piese, insa nu am impus service-urilor sa utilizeze aceasta metoda. A ramas la latitudinea lor. Totusi, nu este normal ca un service, atat timp cat nu este distribuitor de piese, sa castige mai mult din vanzarea de componente decat din reparatii", a explicat Eugen STOICA.


Muzeul National de Geologie

La cresterea ratei daunei au contribuit in mod esential si daunele pentru vatamari corporale. STOICA a atras atentia ca in primele doua luni din 2010 s-au constituit rezerve de dauna pentru acest tip de despagubiri in valoare de peste 60% din totalul daunelor platite anul trecut. "Exista avocati care se specializeaza pe astfel de cazuri, care urmaresc accidentele cu vatamari corporale chiar si pe holurile Institutului de Medicina Legala. Mai mult, avem fosti angajati ai departamentelor juridice din cadrul companiilor de asigurari care au intrat in contact cu procedurile specifice in cazul vatamarilor corporale si s-au axat in prezent pe reprezentarea in instanta a celor pagubiti", a concluzionat Eugen STOICA.


AOL - primul pas catre politele facultative


Masura privind introducerea obligativitatii asigurarilor de locuinte a condus in randul asiguratorilor la nasterea unor asteptari in ceea ce priveste cresterea volumului de afaceri pe segmentul politelor facultative (Mihaela TACHE, Director, Sucursala Arcul de Triumf, UNIQA Asigurari), acest tip de asigurare fiind considerat "principalul castig pentru politele de tip property", a precizat Vicentiu DRAGOMIRESCU, Director, Sucursala Municipiului Bucuresti a UNIQA Asigurari.


Spitalul Coltea

Astfel, intrarea in vigoare a legii asigurarii obligatorii a locuintelor va reprezenta o noua oportunitate de dezvoltare a pietei (Marioara MARIN, Director, Agentia Unirii, GROUPAMA), si un potential important in randul companiilor de asigurari care au decis sa participe la PAID: "Circa 8 milioane de locuinte vor trebui asigurate odata cu lansarea asigurarii obligatorii a locuintei. Clientii trebuie sa analizeze corect aceasta asigurare, nu doar prin perceptia ei ca un "impozit", ci prin posibilitatea achizitionarii unei polite facultative care sa-i mareasca plaja de riscuri asigurate", a opinat Adrian VASILE, Director, Agentia Pantelimon, EUROINS.

"Introducerea asigurarii obligatorii a locuintelor va duce la cresterea numarului detinatorilor de asigurari de locuinte facultative, intrucat limitele impuse de lege (10.000 euro, respectiv 20.000 euro) sunt insuficiente in cazul producerii unui risc catastrofic", considera Oana ANDREESCU, Director, Sucursala Banu Manta, ALLIANZ-TIRIAC.


Piata Revolutiei

De aceea, "consecintele intrarii in vigoare a legii asigurarii obligatorii a locuintelor se va materializa printr-o bulversare a pietei de profil prin prisma lipsei informatiilor privind riscurile acoperite de aceasta asigurare din partea populatiei", a declarat Valentin PAUNA-LAUDA, Director, Sucursala Militari, ALLIANZ-TIRIAC.


Asigurarile de viata, de trei ori mai greu de incheiat


Asigurarile de viata nu s-au aflat in anul 2009 in preferintele bucurestenilor, doar 17% din totalul subscrierilor realizate fiind generate de aceste tipuri de polite, stare de fapt care ne face sa tragem concluzia ca locuitorii capitalei pretuiesc mai mult masina decat viata.

La aceasta realitate, a contribuit si criza financiara care a afectat din plin buzunarele bucurestenilor, "tripland munca depusa de un agent de asigurare pentru incheierea unei polite", a precizat Lucian GAVRILA, Director, Agentia Bucuresti 5, GENERALI.


Monumentul Eroilor Patriei

Experienta ne arata faptul ca gradul de constientizare a populatiei - in acest caz, ne referim la asigurarile de viata - creste in momente de criza, cu toate acestea, "din pacate, s-au micsorat veniturile oamenilor, si am inregistrat multe rascumparari de polite pe fondul problemelor financiare ale clientilor", a precizat Viorel BRATAN, Director, Agentia 4, GENERALI Asigurari."Multi clienti care si-au reziliat politele au fost influentati de prieteni, rude, cunostinte, pe fondul problemelor financiare intalnite de alte companii de asigurare", a completat Calin PETRUT, Agency Manager, Agentia Bucuresti 3, ING Asigurari de Viata.

Totodata, pe langa rezilierile care s-au produs, asigurarile de viata au fost afectate si de o criza de new business, "interesul fiind foarte scazut in acest context economic pentru aceste polite", a opinat Daniela METAXA, Director, Agen?ia Arcul de Triumf, GROUPAMA.


Muzeul Municipiului Bucuresti

"Pentru anul 2010 ne-am impus o crestere exponentiala pe segmentul asigurarilor de viata. Din punctul de vedere al angajatorilor, care ar putea oferi ca beneficiu extra salarial o asigurare de viata, acestia sunt receptivi, dar actuala conjunctura economica poate determina o ingreunare a incheierii acestor polite", a precizat Catalin CIRIPAN, Director, Sucursala Nova, ASTRA Asigurari.


Totusi, exista crestere


Sucursala Municipiului Bucuresti a ASTRA a realizat, in anul precedent, un volum de prime brute subscrise in crestere cu 741% fata de 2008. Noua echipa de conducere a Sucursalei si-a realizat pe deplin obiectivele stabilite, astfel ca "in anul precedent s-a pus accent pe dezvoltarea fortei de vanzare; au fost infiintate 4 agentii noi si 2 puncte de lucru si, in acelasi timp, au fost incheiate contracte de colaborare cu peste 60 de brokeri de asigurare", ne-a prezentat reteta succesului George SELARU, Directorul unitatii.


Statuia lui Mihai Viteazul

Compania ASTRA a debutat in anul 2009, cu o noua echipa de conducere la SMB, formata din Cosmin ANGHELUTA, in functia de Director, si George SELARU, in cea de Director Adjunct. Acestia si-au propus la momentul demararii activitatii in Sucursala sa duca SMB pe primul loc in cadrul companiei, obiectiv a carui realizare se va afla in continuare si in atentia lui George SELARU si a echipei lui, Cosmin ANGHELUTA ocupand din ultimul trimestru al lui 2009 functia de Director al Departamentului Brokeri al ASTRA Asigurari. In 2009, brokerii au avut contributia cea mai importanta la cresterea afacerilor Sucursalei, aproximativ 80% din subscrieri fiind realizate prin intermediul acestora. "Am dezvoltat o relatie solida cu brokerii, datorita gestionarii eficiente a daunelor si acordarii catre acestia a dreptului la constatare pentru daunele de pana la 3.000 euro", precizeaza George SELARU. In acelasi timp, "am fost una dintre companiile care au acceptat diverse clauze propuse de intermediari, avand in vedere ca acestia au adus in 2009 multi clienti corporate pe partea de non-auto".

Segmentul corporate reprezinta 40% din portofoliul Sucursalei, fiind si cel mai afectat de criza, inregistrand o usoara scadere, datorata faptului ca numerosi clienti au achizitionat asigurari mai ieftine, cu mai putine riscuri acoperite sau au renuntat la o parte din asigurari. De asemenea, asigurarile non-auto detin o cota de 20% in portofoliul Sucursalei (inclusiv asigurari de viata), fiind si segmentul cu cea mai mare crestere in anul precedent.


Muzeul National George Enescu

In ceea ce priveste asigurarile auto, "preturile bune pe RCA pentru persoanele fizice, precum si emiterea electronica a politelor ne-au ajutat sa avem o evolutie foarte buna in anul precedent", subliniaza SELARU. Totodata, Sucursala lucreaza cu peste 100 de service-uri care pot alege dintre cei 9 dealeri de piese auto agreati de companie, factura fiind achitata direct de catre un asigurator cu un adaos de 10% pus de catre service-uri.


Un asigurator in minus sub supravegherea CSA


Compania de asigurari de viata CARDIF Asigurari, membra a grupului financiar BNP Paribas, este in plin proces de transferare a portofoliului catre noua sucursala de asigurari de viata infiintata de grupul francez. Astfel, in baza dreptului de stabilire si libera circulatie a serviciilor in Uniunea Europeana, BNP Paribas va activa in Romania prin doua sucursale, specializate pe ambele segmente ale pietei asigurarilor: CARDIF Assurance Vie SA Paris Sucursala Bucuresti - pentru asigurari de viata, respectiv CARDIF Assurance Risques Divers SA Paris Sucursala Bucuresti - pentru asigurari generale.


Hanul lui Manuc

Cele doua entitati sunt reprezentate de Mario KOSTOV, care anterior a detinut functiile de Director Executiv al BULSTRAD Life Insurance, respectiv CEO al CARDIF Bulgaria. Motivul care a determinat grupul financiar francez sa modifice structurile prin care isi desfasoara activitatea in Romania este gestionarea si coordonarea mult mai usoara a activitatii sucursalelor. In 2009, cele trei entitati CARDIF care opereaza in Romania au subscris prime de 36 milioane lei. Produsele principale comercializate de CARDIF sunt asigurarile de viata atasate creditelor de consum. Canalele de distributie ale societatii sunt unitatile bancare, respectiv IFN-urile.

"CARDIF Asigurari in Romania este la inceput de drum, 2009 fiind al treilea an de activitate pe piata locala. De aceea am inregistrat o crestere semnificativa a primelor brute fata de 2008, in linie cu asteptarile noastre. Insa aparitia crizei a marcat o incetinire a ritmului de crestere si a necesitat o regandire a planului nostru de actiune pe termen mediu", a declarat Carmen BAHRIM, CEO, CARDIF Asigurari.


Muzeul National Cotroceni

De asemenea, "in 2010 ne dorim sa obtinem o crestere a volumului de prime subscrise, generata de castigarea unor noi parteneri de distributie si de introducerea pe piata a unor noi produse de asigurari. Pentru a sustine cresterea volumului de prime, care implicit aduce dupa sine si o crestere a volumului de daune, vom continua sa angajam persoane noi, de calitate, si sa investim in dezvoltarea pregatirii angajatilor. Planurile noastre legate de Romania sunt pe termen lung si sunt bazate pe servicii de calitate oferite clientilor nostri de o echipa de angajati competenti si motivati", a adaugat Carmen BAHRIM.


Al 13-lea jucator din piata RCA


Compania de asigurari CITY Insurance comercializeaza, incepand cu luna martie a acestui an, polite de asigurare RCA, devenind a 13-a societate de asigurare autorizata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor sa practice aceste tipuri de produse. Potrivit Directorului General al companiei, Nicolae MUSAT, comercializarea politelor de asigurare RCA ale CITY Insurance se va realiza atat direct, cat si prin intermediul retelei de brokeri de asigurare pe tot teritoriul tarii, asiguratorul nedispunand momentan de o retea teritoriala de reprezentare. Proiectele viitoare de dezvoltare ale companiei includ si cresterea retelei teritoriale a societatii, prin deschiderea de sucursale si unitati proprii.


Fantana arteziana Piata Unirii

Totodata, pe partea de daune, la nivelul Bucurestilor va exista un centru specializat, in vreme ce instrumentarea daunelor in fiecare dintre judetele tarii va fi asigurata prin intermediul retelei de lichidatori locali agreati de companie. "Aceasta extindere a gamei de produse oferite de compania noastra face parte dintr-un amplu program de dezvoltare a tuturor tipurilor de asigurari generale. Asadar, rolul asigurarilor auto in portofoliul CITY Insurance, in special al celor de tip RCA, este de diversificare a produselor oferite de companie", a precizat Nicolae MUSAT.


Casa Presei Libere

"Nefiind vizata concentrarea business-ului in jurul segmentului RCA, urmarim ca, pe viitor, asigurarile auto sa nu reprezinte mai mult de 35% din totalul afacerilor. In acelasi timp, preturile practicate de compania noastra vor fi printre cele mai ridicate de pe piata", a continuat Directorul CITY Insurance. In Italia, tara care a generat in anul 2009 circa 80% din totalul afacerilor societatii, CITY Insurance intentioneaza sa isi extinda activitatea prin vanzarea de polite RCA in regim de libera prestare de servicii.


Crestere echilibrata "made in Australia"


QBE Romania, sucursala locala a grupului australian QBE Group, a subscris in anul precedent prime brute de circa 5 milioane lei, o valoare similara cu cea raportata in anul precedent. "Compania urmareste o crestere echilibrata in Romania, bazata pe profit si pe o selectie atenta a clientilor", a declarat Gabriel SAUER, Director General al QBE Romania.


Universitatea din Bucuresti

Asiguratorul si-a mentinut structura de portofoliu din anul precedent, astfel ca asigurarile de bunuri detin o pondere de 57%, CAR - 19%, raspunderi civile generale - 16% si Cargo - 3%. "La jumatatea anului trecut am renuntat, in mare, la asigurarile auto (CASCO), din cauza daunalitatii ridicate pe aceasta clasa, precum si politicii "agresive" promovata de celelalte companii care activeaza pe aceasta piata. Drept urmare, asigurarile auto detin o pondere de 4% in portofoliul nostru in 2009, fata de 10% in 2008", precizeaza Gabriel SAUER. Acesta cu exclude posibilitatea unei intrari mai agresive pe acest segment in viitor, acest lucru fiind insa conditionat de strategia actionarilor si de evolutia de ansamblu a pietei locale de asigurari. Cel mai important canal de distributie al companiei in Romania sunt brokerii de asigurare, fiind semnate parteneriate cu 28 de brokeri, din care 10 sunt activi. De asemenea, produsele companiei sunt adresate exclusiv segmentului de persoane juridice. "Oferim o acoperire foarte buna pentru riscurile pe care le preluam, avand in spate tot suportul si capacitatea grupului pe care il reprezentam", subliniaza Gabriel SAUER.


Casa Capsa

Referitor la planurile companiei in Romania, oficialul citat a precizat ca in acest moment nu vede posibilitatea unei intrari mai agresive in piata, acest lucru ramanand la nivel de optiune pentru viitor. "In acest moment, nu vad nici o companie pe piata locala de profil pe care sa o recomand actionarilor in vederea preluarii", adauga Gabriel SAUER. In 2010, acesta si-a propus o crestere de 35% a subscrierilor, in paralel cu afirmarea brandului QBE ca unul dintre cei mai importanti asiguratori mondiali in domeniul comercial si industrial.


Experienta recesiunii cuantificata in 2010


Nici in anul 2010 societatile de asigurari nu vor fi ferite de prelungirea crizei economice, acestea urmarind trendul mondial de scadere, mai ales in privinta new-businessului "efectele asupra asiguratorilor fiind strans legat de modul de pregatire al acestora din experientele anterioare", considera Relu VARZARU, Director, Agentia Militari, GROUPAMA Asigurari. "Implementarea legii privind asigurarea obligatorie a locuintelor ar putea genera efecte pozitive asupra pietei de profil, contrabalansand eventualele pierderi inregistrate pe alte linii de business", a adaugat acesta.

"Cred ca in anul 2010 piata asigurarilor din Romania va inregistra o crestere cuprinsa intre 20%-30%, bazata, pe de o parte, pe majorarea tarifului RCA, iar pe de alta parte, pe impactul legislativ al asigurarilor obligatorii de locuinte si implicit posibilitatea de a face cross-selling si up-selling pentru noii clienti", estimeaza Adrian TESLOVAN, Director, Sucursala Banu Manta, ASTRA Asigurari.

O crestere a volumului de afaceri pentru asiguratori estimeaza si Iulian RUICU, Director, Sucursala Drumul Taberei, ALLIANZ-TIRIAC, bazata pe constientizarea asiguratorilor a "necesitatii dezvoltarii unor produse in concordanta cu realitatea economica din tara, acesta referindu-se la produse destinate segmentului de retail, care ar putea contracara diminuarile de portofolii in ceea ce priveste corporate-ul".


Statuia lui Constantin Brancoveanu

Diminuarea subscrierilor la nivelul persoanelor juridice are efecte ulterioare si asupra clientilor persoane fizice, pe fondul "disponibilizarilor de personal acestia intrand in criza de lichiditati", arata Dragos VOICA, Director, Sucursala Hanul lui Manuc, ALLIANZ-TIRIAC.

In acelasi timp, "exista diferente majore intre clientii din anii anteriori si cei din prezent, acestia fiind mult mai exigenti in momentul in care se decid sa incheie o asigurare", a mentionat Dalila ZAHARIA, Agentia Timpuri Noi, ARDAF.
Astfel, "impactul maxim al crizei care ar putea fi resimtit de piata de asigurari va fi in anul 2010", considera Valentin PAUNA-LAUDA, Director, Sucursala Militari, ALLIANZ-TIRIAC.
Pe langa cresterea preturilor la RCA si afacerile generate de asigurarea obligatorie a locuintelor, un aport important la cifrele care vor fi consemnate de piata de profil ar putea proveni din dezvoltarea relatiilor asiguratorilor cu bancile comerciale.

Pentru anul 2010, "cel mai important obiectiv al societatii noastre este