Inapoi la www.1asig.ro



Unde Ma Asigur?
  by
Media XPRIMM
INSURANCE Profile
   Buletin Informativ de Asigurari
Nr. 38, 7 iulie 2009

Bihor

Programul
"Unde Ma Asigur
?"

Parteneri Media

1asig.ro

XPRIMM Newsletters

Revista PRIMM Asigurari&Pensii
Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista de Specialitate Insurance PROFILE
Insurance PROFILE


Forum Unde ma ASIGUR


Millenium Insurance Broker


Casco Ieftin

Safety Broker

Revista PRIMM
Constatul Amiabil
Anuarul Asigurarilor
Judetul
Bihor



Judetul BIHOR

> Resedinta de judet: Oradea
> Suprafata: 7.535 km2
> Populatia: 600.262 locuitori (recensamant 2001)
> Numar salariati: 167.320 (aprilie 2009)
> Rata somajului: 3,9% (aprilie 2009)
> Castig salarial mediu brut: 1.477lei/persoana (aprilie 2009)


Piata locala a asigurarilor - 2008 (estimare PRIMM)


> Prime brute subscrise: 168,89 milioane lei
> Daune platite: 89,28 milioane lei
> Numarul mediu de salariati permanenti in asigurari (2007): 371
> Cheltuieli cu remuneratiile personalului (2007): 7,14 milioane lei
> Densitatea asigurarilor: 281,36 lei/locuitor
> Raportul salariatilor in asigurari la total locuitori: 1/1.618


O lectie de dezvoltare, in "timpuri dificile"


Situat in extremitatea Nord-Vestica a tarii, judetul Bihor detine circa 3% din suprafata intregii tari, respectiv din populatia Romaniei. Din punct de vedere administrativ, Bihorul are o retea densa de asezari, cuprinzand patru municipii (Oradea, resedinta de judet, cu aproximativ 30% din populatia judetului, Beius, Marghita si Salonta), respectiv 6 orase (Alesd, Nucet, Sacueni, Stei, Valea lui Mihai, Vascau), cu 21 de localitati componente, 90 de comune, din care trei suburbane, si 435 de sate.

Economia judetului Bihor se caracterizeaza printr-o dezvoltare continua a tuturor ramurilor: in ceea ce priveste productia, aceasta este concentrata indeosebi in municipiul Oradea, ponderea cea mai ridicata avand-o ramurile industriei usoare (blanarie, incaltaminte si confectii), alimentara, urmate de industria energetica si constructii de masini, metalurgia neferoasa - inclusiv extractia, industria chimica, exploatarea si prelucrarea lemnului (Oradea, Beius). Bine dezvoltata este si industria materialelor de constructii si a sticlei, in special in zona Alesd.

In acelasi timp, agricultura - intensiva si multilaterala - detine un rol important in economia judetului, ocupand circa 500 mii ha teren agricol, din care trei sferturi este teren arabil. Cernoziomul din Vestul tarii a favorizat cultura cerealelor, Bihorul situandu-se, la nivelul tarii, pe primele locuri in ceea ce priveste productia. Cresterea animalelor detine si ea o pondere insemnata in agricultura judetului, sustinuta fiind atat de intinsele suprafete de pasuni si fanete, cat si de traditia locuitorilor in domeniu.

Desi, comparativ cu alte judete, respectiv invecinarii cu Ungaria, se poate considera unul dintre judetele privilegiate in ceea ce priveste nivelul ridicat al industrializarii, judetul Bihor face fata cu greu recesiunii. Dovada, numarul tot mai mare de societati aflate in procedura de insolventa sau in faliment.
Astfel, potrivit Oficiului National al Registrului Comertului, in primul trimestru al anului 2009 au fost inregistrate 4.948 de falimente, in crestere cu 1.771, comparativ cu perioada ianuarie - martie 2008. In Bucuresti au fost inregistrate, in primul trimestru al acestui an, cele mai multe falimente (557), capitala fiind urmata de judetul Bihor, cu 368 de falimente.

In acelasi timp, numarul locurilor de munca ce vor fi disponibilizate in perioada iunie - octombrie trece de 22.000, numarul firmelor din toata tara care au trimis notificari agentiilor judetene de ocupare a fortei de munca depasind cifra de 200, potrivit Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca. Cele mai multe locuri de munca care urmeaza a fi disponibilizate sunt anuntate in Bucuresti (peste 4.700), iar in judetul Bihor, peste 800.

Dintre companiile bihorene afectate puternic de aceasta perioada de criza putem mentiona producatorul de materiale de constructii SIMBETON Oradea, care a anuntat, pentru jumatatea lunii iulie a.c., oprirea activitatii de productie, pentru maximum trei luni. Decizia managementului companiei se datoreaza stocului mare de produse finite, precum si lipsei unor comenzi ferme pentru perioada urmatoare.

Un alt agent economic bihorean afectat de criza financiara mondiala este UAMT Oradea, afacerile acestuia scazand la jumatate in primele trei luni din acest an, de la un nivel de la circa 14 milioane lei in primul trimestru 2008, la 7 milioane lei. Totodata, compania ZAHARUL Oradea a inregistrat in T1 2009 o cifra de afaceri de circa 55,5 milioane lei, in scadere cu circa 13% fata de perioada similara a anului trecut, si estimeaza pentru intregul an 2009 o stagnare a afacerilor.

Cu toate acestea, ARABESQUE, cel mai mare distribuitor de materiale de constructii de pe piata locala, a investit 10 milioane euro intr-un centru comercial si logistic la Oradea; investitia face parte din planul de extindere a retelei de centre comerciale a companiei, derulat in perioada 2008-2009, care implica dezvoltarea a sase centre, patru fiind deja deschise la Iasi, Craiova, Pitesti si Bucuresti.


Evolutie pozitiva in perioada de criza


In pofida dificultatilor cu care se confrunta economia locala, ca urmare a crizei financiare, sucursalele si agentiile companiilor de asigurare din Bihor au obtinut in primul trimestru al anului curent o performanta net superioara pietei nationale a asigurarilor, volumul total al primelor brute subscrise cifrandu-se la 11,86 milioane euro (echivalentul a circa 2% din totalul pietei nationale), ceea ce reprezinta o crestere nominala in euro de 0,9%, comparativ cu perioada ianuarie-martie a anului anterior (n.red.: in T1 2009, evolutia pietei nationale de profil a fost una descrescatoare, de -12,3%). In valoare absoluta, cresterea a fost de 100 mii euro.

In ceea ce priveste portofoliul consolidat al pietei bihorene a asigurarilor, acesta avea ca furnizor important de afaceri pentru societatile de profil politele de asigurare de viata (in proportie de 11,3%), in timp ce, din spectrul asigurarilor generale, clasele auto (insumate), cu toate ca au consemnat evolutii negative, au generat cea mai semnificativa proportie - aproximativ 68% (8 milioane euro) din totalul business-ului derulat de asiguratori.
De remarcat este si majorarea afacerilor din asigurari de tip property (care reprezinta sub 7% din total portofoliu), valoarea totala a acestora crescand cu circa 21% (de la 1 milion euro in T1 2008, la 1,21 milioane euro in perioada analizata).

In acelasi timp, valoarea daunelor avizate si platite de asiguratori a avut urmatoarea structura: 4% - asigurari de viata, 2% - property, 3% - credite si garantii si 86% - aferente politelor auto (CASCO, RCA si Carte Verde, insumate) - din care circa 46% pentru RCA.
Totodata, la nivelul pietei asigurarilor din Bihor, valoarea primelor brute subscrise prin intermediul societatilor de brokeraj reprezinta 22% din totalul primelor brute subscrise (2,6 milioane euro), procent regasit in structura nationala a pietei asigurarilor. "20 este ponderea primelor brute subscrise prin intermediul brokerilor de asigurare. Intentionam majorarea acestui procent in viitor", a precizat Mariana MOGA, Director, Sucursala ASTRA-UNIQA.


Oradenii si ultimele pregatiri pentru CONSTATUL AMIABIL


Asa cum ati putut observa si din informatiile prezentate anterior, asigurarile auto detin in Bihor o pondere foarte mare, situandu-se peste media la nivel national, de 60 de procente din total subscrieri.
Printre numeroasele dificultati pe care le presupune vanzarea acestor polite, asiguratorii bihoreni se afla acum in fata unei noi provocari... constatul amiabil. Astfel (inainte de intrarea in vigoare a procedurii de constatare amiabila), companiile de asigurari din judetul Bihor au incercat sa ajunga intr-un stadiu cat mai avansat de pregatire pentru aplicarea acestuia. Au existat totusi o serie de dificultati...

In opinia majoritatii reprezentantilor companiilor de profil de pe raza judetului, constatul amiabil constituie un pas inainte in evolutia pietei asigurarilor auto si a pietei asigurarilor in ansamblul ei. Totusi, managerii asiguratori din Bihor sunt de parere ca introducerea acestei proceduri nu a fost suficient mediatizata, explicata indeajuns populatiei, ceea ce va conduce la aparitia unor disfunctionalitati in punerea ei in aplicare.

"Introducerea procedurii de constatare amiabila este, fara indoiala, o masura pozitiva. Totusi, aceasta trebuia mediatizata mai mult, atat de companii, cat si de catre CSA, pentru ca persoanele implicate in accidente vor avea dificultati in a intelege cum se aplica aceasta", a declarat Liviu Traian POP, Director, Sucursala ASIROM.

"Cred ca, in acest moment, nimeni nu este pregatit pentru constat. Vor exista probleme in urma introducerii acestuia, dar speram sa le rezolvam intr-un interval cat se poate de rapid, pentru a intra intr-o faza de functionare normala", a punctat Viorel SANDU, Director, Agentia GENERALI.
Mai mult, asiguratorii din Bihor considera ca procedura de constatare amiabila va conduce, inevitabil, la cresterea fenomenului de frauda, pentru ca "daca pana in acest moment oamenii mai aveau retineri in a schimba declaratiile completate in urma unui accident rutier, in momentul in care va disparea Politia, fata de care mai exista un sentiment de teama sau de respect, acestia vor fi tentati sa schimbe declaratiile", este de parere Dumitru CIORBA, Director, Sucursala BCR Asigurari.

Cazurile cele mai frecvente si ingrijoratoare pe care le intrevad asiguratorii se refera la solicitarea despagubirii, de regula, in urma unui accident, pe polita RCA a autovehiculului "mai ieftin", indiferent de adevaratul autor al evenimentului rutier.

"Daca piata asigurarilor nu va beneficia de un personal specializat pe daune, fara indoiala frauda va creste. Este necesar ca departamentele de dauna sa beneficieze de un grad ridicat de profesionalizare. In acelasi timp, trebuie ca intre companiile de asigurari si Politie sa existe o colaborare excelenta", a declarat Florentina MLADIN, Director, Agentia EUROINS.

"Cred ca vor aparea mai multe probleme referitoare la procedura, precum si un volum mai mare de lucru pentru asiguratori. Cu siguranta, vor veni clienti in numar mare, iar gestionarea situatiilor nu va fi una usoara. Pe langa aceasta, in Bihor, daunele sunt destul de frecvente, judetul fiind clasificat ca avand "risc sporit" din punct de vedere al daunelor auto, la nivel national, avand in vedere ca suntem o zona de tranzit", a precizat Lucica IGNA, Director, Sucursala ARDAF.

"Nu cred ca aceasta procedura de constatare amiabila va influenta frauda. Cel putin, nu intr-o prima etapa... In orice caz, departamentul nostru de daune este pregatit pentru eventualele tentative care pot aparea, noi fiind constienti ca exista totusi un risc mai mare de frauda", a punctat Virgil POJOCA, Director, Agentia BT Asigurari.


Preturile mari ale service-urilor ii forteaza pe asiguratori sa treaca granita


Rata daunei este una foarte ridicata la nivelul judetului Bihor, principalul vinovat pentru aceasta situatie fiind clasa asigurarilor auto. Justificarea pentru nivelul ridicat al daunei este dat de faptul ca, la nivelul judetului Bihor, asigurarile auto detin o pondere mai mare decat media la nivelul tarii. In acelasi timp, judetul este situat la granita cu Ungaria, ceea ce presupune un tranzit intens pe drumul european E60, de aici derivand si daune importante.

"Faptul ca judetul Bihor este unul de frontiera face ca acesta sa fie tranzitat pe tot parcursul anului de transportatori. Acest lucru nu poate sa aiba decat un efect negativ asupra indicatorului de rata a daunei", a punctat Ioan CODAU, Director, Sucursala ALLIANZ-TIRIAC.

Mai mult, aceasta zona presupunand un risc sporit, tarifele practicate de asiguratori pentru CASCO si RCA sunt mai mari decat in alte judete (n.red.: in cazul in care compania lucreaza conform unei harti a riscurilor pe judete). Un alt motiv pentru o rata a daunei mare este, conform reprezentantilor companiilor de asigurari la nivel local, si cresterea nejustificata a preturilor practicate de service-urile auto. Astfel, asiguratorii au fost nevoiti sa caute solutii pentru eficientizarea costurilor, iar o parte dintre companii chiar au gasit variante alternative pentru repararea autovehiculelor avariate prin demararea unor colaborari cu service-urile din Ungaria.

"Cu service-urile din Ungaria colaboram bine, si pentru client si pentru noi fiind mai rentabila reparatia masinii peste granita. Cu toate acestea, procedura este mai dificila, intrucat clientul trebuie sa achite suma respectiva service-ului din Ungaria, urmand ca dupa aceea sa achitam clientului costurile. In plus fata de acest lucru, operatiunea poate implica si alte costuri, de tipul unui eventual transport al autovehiculului avariat", a precizat Liviu Traian POP.

"Am primit o multitudine de oferte din partea unor service-uri din Ungaria pentru a duce acolo autoturismele. Momentan nu renuntam la colaborarea cu service-urile autohtone, intrucat Sucursala noastra achizitioneaza piesele direct de la importatori, platind service-urilor doar manopera de reparatie, costurile diminuandu-se astfel considerabil", a adaugat Ioan CODAU.

In urma discutiilor purtate cu managerii locali, a rezultat cu numar tot mai mare de asigurati se adreseaza service-urilor din Ungaria, tarifele practicate de acestea fiind cu aproximativ 40% mai mici decat cele practicate de service-urile din Romania, iar reparatiile sunt net superioare celor realizate in tara.


Brokerii ar trebui sa treaca de etapa "auto"?


Piata oradeana de brokeraj este una dintre cele mai dezvoltate la nivel national, avand in vedere numarul mare de companii de pe piata judeteana - peste 15, si colaborarea excelenta pe care acestea o au cu asiguratorii.

Care ar putea fi explicatia pentru acest numar important de societati de intermediere care activeaza pe piata locala?
"O explicatie este gradul ridicat de cultura si civilizatie al celor care activeaza in domeniu. Brokerii mai vechi din piata au fost adevarati formatori, au cultivat si si-au educat oamenii care ulterior si-au construit propria companie de brokeraj. De asemenea, multi au plecat si de la companiile de asigurari, in dorinta de a-si dezvolta si afirma propria personalitate. Consider ca numarul mare de brokeri nu tine de potentialul judetului, ci de ambitia si dorinta oamenilor de a se afirma", declara Cerasela NERGHES, Director General, ASTOP Broker de Asigurare.

In opinia altor reprezentanti ai companiilor de profil, numarul mare a jucatorilor de pe piata este si o consecinta a incheierii politelor de tip Carte Verde, inainte de anul 2007, pe teritoriul judetului. Mai mult, Bihorul a constituit dintotdeauna o zona de tranzit, iar dezvoltarea economica este sensibil situata peste media la nivel national. "Sunt multi brokeri pentru ca exista o deschidere mai mare a populatiei fata de serviciile acestora, precum si din partea asiguratorilor din Bihor", precizeaza Geana MATEI, Director, Sucursala UNIQA Asigurari.

In contextul unei situatii economice mai dificile, generate de criza financiara, colaborarea asiguratorilor cu companiile de brokeraj continua sa fie una buna, astfel incat numarul societatilor care realizeaza un procent de peste 30% din subscrieri prin brokeri este destul de ridicat. Exemple in acest sens ar putea constitui: UNIQA Asigurari (70% prin brokeri), ARDAF (36%), EUROINS (33%), BCR Asigurari (30%).
Nemultumirile asiguratorilor din Bihor referitoare la colaborarea cu brokerii se refera de cele mai multe ori la faptul ca acestia intermediaza intr-o masura prea mare polite RCA, neglijand celelalte tipuri de asigurare. "Cred ca CSA si asiguratorii ar trebui sa impuna brokerilor sa aduca 15-20% non-auto. Potrivit dictonului "omul sfinteste locul", relatiile cu asiguratorii variaza de la excelente la foarte proaste sau inexistente, fapt datorat directorilor de sucursale care nu inteleg ca un contract sau o intelegere trebuie respectate", a explicat Radu MAYER, Director, SIS Broker de Asigurare.
"In general avem o colaborare buna cu asiguratorii; problemele care apar se datoreaza lipsei personalului cu o calificare ridicata si din limitarea tot mai accentuata a competentelor de negociere pe plan local (centralizarea excesiva a actului decizional la asiguratori)", a punctat Ovidiu GABOR, Director General, ROMAGENT Consulting.

"Nici agentii companiilor de asigurari nu le aduc acestora property, tot auto. Brokerii trebuie ajutati de asiguratori pentru dezvoltare profesionala si vanzarea produselor non-auto, trebuie sa fie o relatie continua. Cel mai mult in relatia asigurator-broker conteaza relatia personala si increderea, nu atat disponibilitatea lor de a lucra cu brokerii, comisionul sau intarirea propriei retele de agenti. Pe primul loc in alegerea companiei se afla interesul clientului si necesitatile acestuia", a concluzionat Cerasela NERGHES.


Comisioanele mici pe RCA lovesc puternic brokerii locali


Piata de brokeraj din Oradea a fost afectata destul de mult de limitarea comisionului la politele RCA, la 15%, masura adoptata la sfarsitul anului precedent de catre CSA. "In principal, nu limitarea este problema in aceasta modificare legislativa, ci faptul ca nu exista o diferentiere intre comisionul pe care il incaseaza agentul unei companii de asigurari si compania de brokeraj. Diferenta intre acestea trebuie sa fie de cel putin de 2-3%, pentru ca societatea de brokeraj sa poata acorda un comision decent agentului sau pentru ca acesta sa continue colaborarea, precum si pentru a putea asigura conditii minime de existenta pentru companie; fara sa mai vorbim despre dezvoltarea afacerii, extindere, cheltuieli de publicitate-promovare, pregatire a personalului etc.", a declarat Cerasela NEGHES.

Pe langa aceasta, Cerasela NERGHES considera ca situatia devine mai dificila in contextul in care fenomenul "brokerajului la negru" ia amploare, una dintre consecinte putand fi disparitia mai multor companii de profil, la nivel national, in general si, in particular, din judetul Bihor.
Referitor la limitarea comisionului, alti brokeri din Oradea au declarat: "Ca rezultat al limitarii comisionului la RCA am inregistrat o scadere a veniturilor cu 15% in euro, in T1/2009. Acesta ne-a afectat mult, mai ales ca 98% din portofoliu il reprezinta persoanele juridice. Un comision acceptabil este de 20-22% (n. red:, atat era comisionul mediu pe RCA practicat de companie, in 2008). Deranjant este faptul ca mai multi jucatori de pe piata nu respecta acesta limitare impusa de CSA", a subliniat Radu MAYER.
"Limitarea comisionului a dus la o scadere a veniturilor in T1/2009 cu 20% pe RCA, in conditiile in care anterior inregistram o crestere stabila de 20-25%. Desi comisionul mediu pe RCA, in 2008, se situa la 25%, nu cred ca se vor inregistra cazuri de faliment al unor brokeri din Oradea, in urmatoarea perioada", a punctat Ovidiu GABOR.

"In primul trimestru din 2009 am inregistrat o reducere a veniturilor cu 35-40% din cauza limitarii comisionului pe RCA, desi volumul primele intermediate s-a dublat. Mi se pare incorect ca agentii si brokerii au acelasi comision si aceeasi limitare; este clar defavorizant pentru broker", a declarat Cristian ILE, Director, EXA Broker.
In acelasi timp, aceasta modificare legislativa a avut consecinte si in colaborarea dintre asiguratori si brokeri: "Dupa limitarea comisionului s-a redus volumul de munca cu brokerii la 10% in T1/2009, si ne vom concentra mai mult pe agentii proprii. Majoritatea brokerilor aduc, in primul rand, RCA, iar daca nici celelalte companii de asigurare nu vor acorda nimic in plus brokerilor fata de comisionul de 15% prevazut la RCA, o parte dintre acestia nu vor rezista pe piata; comisionul mentionat nu este suficient pentru a le asigura continuarea activitatii", a explicat Rodica CERNEA, Director, Sucursala OMNIASIG.


Confuzia investitie-asigurare afecteaza segmentul "life"


In pofida unei prezente mai mult decat notabile a companiilor de asigurare de viata in Bihor, ponderea afacerilor provenite din acest segment este simtitor inferioara celei intalnite la nivel national, putin peste 11 puncte procentuale din totalul afacerilor asiguratorilor provenind in primul trimestru al anului in curs din aceste tipuri de polite.

Asadar, cu toate ca piata asigurarilor de viata nu reprezinta un procent ridicat din structura judeteana a portofoliului, precum in cazul altor zone din Vestul Romaniei, in urma discutiilor cu reprezentantii societatilor de asigurare de viata a rezultat faptul ca totusi populatia din aceasta regiune are o mentalitate apropiata Vest-europenilor.

Cu toate acestea, criza financiara mondiala a afectat rezultatele consemnate de acest segment al pietei in anul 2008 (scadere nominala in euro de -15%), precum si pe cele inregistrate in primul trimestru al anului curent, in primul rand datorita scaderii puternice a politelor cu componenta investitionala, de tip unit-linked, explicatia oferita de asiguratorii fiind aceea ca bihorenii nu au inteles exact ca achizitioneaza un produs care este in primul rand o asigurare, si in al doilea rand o investitie.

"Vanzarile pe polite de tip unit-linked au suferit destul de mult in ultima perioada, de cand criza isi face simtita prezenta. Orientarea noastra pentru anul in curs este evident catre produse traditionale. Vom pune accentul mai ales pe caracteristicile de protectie si economisire, care sunt si cele mai cautate in vremuri dificile", a declarat Istvan SZIRACZKI, Agency Manager, ING Asigurari de Viata.


Obiective vizate


Vizita echipelor Programului "Unde Ma Asigur?" a gasit in Bihor, din punctul de vedere al pietei asigurarilor, un judet cu un ritm de crestere atenuat, cifrele comunicate de asiguratori indicand o stagnare a volumului afacerilor (crestere in euro de sub un punct procentual). Acest lucru se datoreaza in pare parte crizei globale care a afectat ambele segmente: retail si corporate.
De aceea, liderii societatilor locale de asigurare si de brokeraj vizitati sunt pesimisti in ceea ce priveste rezultatele din viitorul apropiat, majoritatea indicand o scadere a incasarii primelor de asigurare.

In acest context, pentru perioada urmatoare, conducatorii agentiilor si sucursalelor din Bihor si-au stabilit ca principale prioritati mentinerea clientilor, pregatirea profesionala a personalului, diversificarea portofoliului propriu de clienti si cresterea volumului de prime brute subscrise, precum si echilibrarea structurii portofoliului de produse.
"Pentru anul in curs, ne-am propus pastrarea portofoliului de clienti si realizarea obiectivelor de vanzare, urmarind, in acelasi timp, cresterea calitatii serviciilor oferite de consultantii nostri atat clientilor existenti, cat si celor care doresc sfaturi profesioniste in domeniul asigurarilor de viata", a precizat Istvan SZIRACZKI, sintetizand astfel, la nivel regional, traseul viitor al pietei bihorene de asigurari si brokeraj.

Vlad PANCIU
Vlad BOLDIJAR

Click aici pentru a vedea principalii indicatori ai companiilor de asigurari din judetul Bihor!

Click aici pentru a vedea principalii indicatori ai companiilor de brokeraj din judetul Bihor!


Ploaia vine de la Vest


Evenimentul dedicat pietei asigurarilor din Bihor a reunit reprezentantii companiilor de asigurari si brokeraj in asigurari din judet, care au dezbatut cele mai importante probleme si solutii de dezvoltare a pietei locale de profil. In mod traditional, intalnirea de breasla a pietei bihorene a fost deschisa printr-un moment special prilejuit de decernarea diplomelor pentru asiguratorii de top care nu au putut fi prezenti la Gala Premiilor Pietei Asigurarilor, desfasurata la Palatul Parlamentului in data de 26 martie a.c., oficiul de gazda revenindu-i la Oradea, ca si la evenimentul de la Bucuresti, Presedintelui Media XPRIMM, Sergiu COSTACHE.
Debutul intalnirii a fost dedicat analizei segmentului de asigurari auto din judet, care este preponderent in portofoliul sucursalelor si agentiilor din Bihor, fiind totodata si clasa pe care se inregistreaza cele mai importante daune. In acest context, au fost dezbatute oportunitatile si neajunsurile introducerii, de la 1 iulie, a constatului amiabil, subiect putin mediatizat chiar si la nivel national.

"Cam 20% dintre soferi sunt informati despre introducerea constatului amiabil si evident ca vor exista multe nelamuriri. Aceasta procedura implica recunoasterea vinovatiei, lucru insa destul de greu de realizat fara implicarea unei autoritati competente", a precizat Valentin PANESCU, Comisar-sef, IPJ Bihor, Serviciul Politiei Rutiere si Invitat Special la ZIUA ASIGURARILOR.
De asemenea, acesta a atras atentia si asupra anumitor dificultati care vor aparea in relatiile dintre asiguratori si Politie, datorate faptului ca "multe articole nu sunt explicite, se contrazic atat in lege, cat si in procedura de aplicare, in special articolul referitor la obligatiile in caz de accident. De asemenea, nu am primit pana acum nici o indicatie din partea superiorilor referitor la procedura de constat amiabil", a completat reprezentantul IPJ Bihor.

Si asiguratorii locali recunosc faptul ca sunt prea putin pregatiti pentru introducerea constatului amiabil, evidentiind o serie de probleme cu care se vor confrunta in perioada imediat urmatoare. "Nu suntem pregatiti pentru introducerea acestei proceduri, desi am facut pana acum numeroase training-uri cu personalul. Atata timp cat legea este ambigua, aceasta pregatire mi se pare ineficienta", este de parere Ioan CODAU, Director, Sucursala ALLIANZ-TIRIAC Bihor. In aceeasi ordine de idei, "vom intampina probleme cu personalul, care va trebui sa fie prezent la serviciu 24 de ore din 24. De asemenea, cred ca odata cu introducerea constatului, fenomenul de frauda va inregistra o crestere si ne asteptam ca multe dintre cazuri sa fie rezolvate prin intermediul Politiei sau a instantelor de judecata", a comentat Liviu POP, Director, Sucursala ASIROM.

In aceste conditii, asiguratorii au subliniat necesitatea recrutarii de noi inspectori pe partea de daune, nefiind exclusa nici posibilitatea recrutarii agentilor de politie. "Principala problema a asiguratorilor va fi lipsa personalului, iar prima optiune va fi ofertarea politistilor care au experienta in acest domeniu", a declarat Rodica CERNEA, Director, Sucursala OMNIASIG. Reprezentantul Politiei a admis acest lucru precizand ca "cei cu experienta in domeniu vor parasi randurile Politiei, pentru ca vor fi platiti mult mai bine de catre companiile de asigurare. Mai mult, ar fi foarte bine daca s-ar infiinta un centru comun de cercetare a daunelor cu reprezentanti ai fiecarei companii, locatie care ar fi mult mai accesibila pentru cetateni", a adaugat Valentin PANESCU.
O alta problema ridicata de asiguratorii bihoreni, in contextul cresterii daunalitatii pe segmentul auto, este majorarea preturilor practicate de catre service-uri. Pornind de la acest lucru, multi asiguratori aleg sa efectueze reparatia masinilor la service-urile din Ungaria, care practica tarife mai mici comparativ cu cele din tara. "Pe fondul crizei economice, devizul de reparatie a crescut cu aproape 30% fata de anul precedent. De la caz la caz este mai ieftin pentru client sa isi repare masina in Ungaria", mentioneaza Daniel BOANCA, functia, BCR Asigurari Bihor.

Exista mai multe posibilitati in acest sens, fie prin incheierea unei conventii intre asigurator si service-ul din Ungaria, fie clientul sa-si repare masina si ulterior sa recupereze suma de la societatea de asigurare. In acest caz insa, clientul nu va putea recupera de la asigurator TVA-ul pe care il achita la service-ul din Ungaria in calitate de persoana fizica. Totodata, "cred ca sumele implicate in repararea masinii ar scadea daca am da clientului banii pentru repararea daunei", este de parere Cerasela NERGHES, Director General, ASTOP Broker de Asigurare. In replica, reprezentantii societatilor de asigurare considera ca aceasta masura "mareste probabilitatea fraudei, pentru ca daunele marunte au o pondere covarsitoare in volumul daunelor totale. As prefera cazurile de despagubire in regie proprie, care necesita o abordare mai atenta", subliniaza Ioan CODAU.

De asemenea, "cred ca este incorect fata de client limitarea service-ului unde isi poate repara masina. Daca repari la unul dintre service-urile agreate de companie, primesti despagubirea, daca repari la un service diferit, despagubirea devine probabila", comenteaza Ovidiu GABOR, Director General, ROMASIG Broker de Asigurare.
Discutiile au continuat cu analiza implicatiilor crizei economice asupra industriei de profil din judet, liderii locali remarcand o incetinire a ritmului de crestere in T1/2009 sau chiar o scadere de pana la 10% a subscrierilor, obiectivul principal in acest an fiind mentinerea portofoliilor si concentrarea pe retail.

Nici segmentul de asigurari de viata nu a fost ocolit de criza, astfel ca "de la o luna la alta s-au inmultit cazurile de renuntare la politele de asigurare de viata. Am incercat toate modalitatile de negociere, multe dintre cereri au fost rezolvate prin prelungirea termenului, micsorarea primei, insa un numar consistent de clienti au renuntat la polita de asigurare", a declarat Directorul Sucursalei ASIROM. Totodata, "ne concentram pe produsele traditionale, in contextul scaderii interesului pentru politele unit-linked", a mentionat Stefan SZIRACZKI, Agency Manager, ING.
Alaturi de cele mentionate, o atentie deosebita a fost acordata, in cadrul ZILEI ASIGURARILOR, si subiectelor care tin de dezvoltarea relatiei cu brokerii de asigurare, de diversificarea portofoliului, promovarea claselor de asigurari non-auto, precum si in ceea ce priveste valorificarea potentialului agricol al judetului.

De asemenea, la finalul intalnirii de breasla a asiguratorilor din Bihor, acestia au facut o previziune referitoare la subscrierile pentru anul in curs, estimand ca in acest an vor realiza un volum de 170 milioane lei, in timp ce brokerii au previzionat intermedieri de 23 milioane lei.

Oleg DORONCEANU

ALLIANZ-TIRIAC

Ioan CODAU
Director Sucursala

ALLIANZ-TIRIAC
Str. Costa Foru Gheorghe, nr.2-4-6
Tel.: 0259.447.175
Fax: 0259.433.104

ARDAF

Lucica IGNA
Director Sucursala

ARDAF
Str. Independentei nr. 49, bl. A2
Tel.: 0259.417.031
Fax: 0259.436.317

ASIBAN

Florian GHENT
Director Agentie

ASIBAN
B-dul Dacia nr. 49, bl. AN50
Tel.: 0259.443.716
Fax: 0259.415.059

ASIROM

Traian Liviu POP
Director Sucursala

ASIROM
Str. Stefan Zweig Nr. 5
Tel.: 0259.420.859
Fax: 0259.479.669

ASTRA Asigurari - UNIQA

Liana MOGA
Director Sucursala

ASTRA Asigurari - UNIQA
Str. Ady Endre nr. 9
Tel.: 0259.457.341
Fax: 0259.434.910

BCR Asigurari

Dumitru CIORBA

Director Sucursala

BCR Asigurari
Str. Vasile Alecsandri nr. 6, parte
Tel.: 0259.440.323
Fax: 0259.440.323

BT Asigurari

Virgil POJOCA
Director Agentie Judeteana

BT Asigurari
B-dul Decebal nr. 11, bl. D89, sc. A ap. 2
Tel.: 0259.406.367
Fax: 0259.432.904

EUROINS

Florentina MLADIN
Director Sucursala

EUROINS
Str. Parcul Traian nr. 15, et. P, ap. 5
Tel.: 0259.422.722
Fax: 0259.422.722

GENERALI

Viorel SANDU
Director Agentie

GENERALI
Str. Jean Juarez nr. 29
Tel.: 0259.427.202
Fax: 0259.430.775

ING Asigurari de Viata

Istvan SZIRACZKI
Agency Manager

ING Asigurari de Viata
Str. Lapusului nr. 6, etaj 1
Tel.: 0359 406 201
Fax: 0359 406 201

OMNIASIG

Rodica CERNEA
Director Sucursala

OMNIASIG
Piata Independentei, nr. 35, bl. A9
Tel.: 0259.427.259
Fax: 0259.427.260

UNIQA Asigurari

Geana MATEI
Director Sucursala

UNIQA Asigurari
P-ta Independentei nr. 49, bl. A2
Tel.: 0259.463.909
Fax: 0259.470.502

ASTOP Broker

Cerasela NERGHES
Director General

ASTOP Broker
Str. Dimitrie Cantemir, nr. 24-30
Tel.: 0259.414.243
Fax: 0259.433.114

EXA Broker

Cristian ILE
Director

EXA Broker
Str. Muntele Gaina nr. 36
Tel.: 0359.176.377
Fax: 0359.176.377

SIS Broker de Asigurare

Gheorghe-Radu MAYER
Director

SIS Broker de Asigurare
Str. Vasile Alecsandri nr. 21, ap. 9
Tel.: 0259.434.509
Fax: 0259.434.509

ROMAGENT CONSULTING

Ovidiu GABOR
Director Executiv

ROMAGENT CONSULTING
Piata Independentei nr. 49, bl. A3
Tel.: 0259.406.200
Fax: 0259.416.117





























































Ziua Asigurarilor




















 
 

Unde Ma Asigur? - Buletin Informativ de Asigurari

Presedinte: Sergiu COSTACHE CEO: Adriana PANCIU
Business Development Director: Alexandru D. CIUNCAN

Redactor Sef XPRIMM Newsletters: Mihaela CIRCU

Editor Coordonator: Vlad PANCIU
Coordonator Ziua Asigurarilor: Lidia POP

Senior Editor: Vlad BOLDIJAR

Echipa Programului Unde Ma Asigur?: Vlad PANCIU, Oleg DORONCEANU, Mihai CRACEA, Vlad BOLDIJAR

IT Department: Octavian GRIGOR, Dorin PALADE, Cosmin ARMASESCU

E-mail:   media@mxp.ro


PRELUAREA INFORMATIILOR
Cu toate ca informatiile continute in prezentul Buletin Informativ de Asigurari sunt proprietatea exclusiva a SC Media XPRIMM SRL, oricare dintre ele pot fi preluate complet sau partial cu conditia expresa a publicarii lor impreuna cu mentiunea "Conform portalului specializat www.1asig.ro".
ACURATETEA INFORMATIILOR
Cu toate ca SC Media XPRIMM SRL a facut toate eforturile posibile pentru a asigura acuratetea informatiilor publicate in prezentul Buletin Informativ de Asigurari este posibila aparitia unor erori sau omisiuni.
RASPUNDEREA EDITORULUI
Nici SC Media XPRIMM SRL si nici angajatii sai nu pot fi considerati raspunzatori, sub nici o forma, pentru urmarile unor erori sau omisiuni aparute in forma si/sau continutul prezentului Buletin Informativ de Asigurari si nici pentru opiniile, sugestiile sau punctele de vedere formulate in cadrul lui sau pentru urmarile sau consecintele actiunilor sau deciziilor luate de terti pe baza acestora sau a continutului lui. Redactia isi declina raspunderea pentru autenticitatea sau acuratetea informatiilor preluate din terte surse. Pentru toate materialele unde sunt specificate sursele de informare responsabilitatea revine in totalitate acestora. Raspunderea pentru celelalte materiale publicate revine autorului sau sursei de informare specificate. Redactia isi rezerva dreptul de a prezenta in maniera proprie datele si informatiile difuzate. Titlurile apartin, daca nu se specifica altfel, redactiei.
POLITICA ANTI-SPAM
Acest mesaj, avand mentionate datele noastre de identificare si instructiunile de dezabonare, nu poate fi catalogat ca mesaj nesolicitat (spam). Daca el ajunge totusi la Dumneavoastra si nu doriti sa mai primiti alte mesaje cu un continut similar, este suficient sa ne trimiteti un e-mail, mentionand "Unsubscribe" sau "Dezabonare" in campul "Subject" sau "Subiect".
Copyright©2009 Media XPRIMM

Buletinul Informativ de Asigurari Unde Ma Asigur? este optimizat pentru a fi vizualizat cu o conexiune activa la Internet.
Daca doriti sa primiti GRATUIT acest Buletin Informativ de Asigurari, apasati aici

Daca doriti sa nu mai primiti acest Buletin Informativ de Asigurari, apasati aici
Pentru a va abona selectati optiunile dorite. Pentru a va dezabona deselectati toate optiunile.