Inapoi la www.1asig.ro



Unde Ma Asigur?
  by
Media XPRIMM
INSURANCE PROFILE
CNA 2008
   Buletin Informativ de Asigurari
Nr. 18, 11 martie 2008

ALBA
MURES

Programul
"Unde Ma Asigur
?"

Parteneri Oficiali

ASIBAN
ASIBAN

BCR Asigurari
BCR Asigurari


ASIRANS-EUROINS
ASITRANS-EUROINS

Parteneri Media

1asig.ro

XPRIMM Newsletters

Revista PRIMM Asigurari&Pensii
Revista PRIMM Asigurari&Pensii

Revista de Specialitate Insurance PROFILE
Insurance PROFILE

Judetul
ALBA




Judetul ALBA


>Resedinta de judet: Alba Iulia
>Suprafata: 6.242 km2
>Populatia: 376.747 locuitori (ianuarie 2007)
>Numar salariati: 94.113 (decembrie 2007)
>Rata somajului: 5,7% (decembrie 2007)
>Castig salarial mediu brut: 1.393 lei/persoana (decembrie 2007)

Piata locala a asigurarilor


>Numar de unitati locale: 37 (2005)
>Prime brute subscrise (2006): 52,39 milioane lei
>Numarul mediu de salariati permanenti in asigurari: 234 (2006)
>Cheltuieli cu remuneratiile personalului: 4,28 milioane lei
>Densitatea asigurarilor: 139,06 lei/locuitor
>Raportul salariatilor in asigurari la total locuitori: 1/1610


Situat in partea centrala a tarii, judetul Alba este legat de visul de aur al romanilor: infaptuirea, la data de 1 decembrie 1918, a Unirii Transilvaniei cu Romania avand ca rezultat crearea Statului National Unitar Roman. In cadrul vizitelor realizate in aceste locuri incarcate de istorie, echipele Programului "Unde Ma Asigur?" au analizat potentialul pietei locale de asigurari si oportunitatile de dezvoltare ale acesteia.

La dispozitia investitorilor


Traversat de numeroase cursuri de apa, binecuvantat cu pamant fertil, relief variat si paduri intinse, teritoriul actualului judet Alba este, inca din vremurile de demult, un pamant favorabil asezarii si dezvoltarii comunitatilor umane. Din punctul de vedere al suprafetei, Alba este un judet de marime medie (aproximativ 2,6 % din suprafata totala a tarii), in vreme ce in ierarhia numarului de locuitori ocupa pozitia 26. Asezarile umane din judet au o structura uniforma, proportia urban-rural a populatiei fiind peste nivelul mediu al tarii (55,4% populatie in mediul urban).

Alba are in componenta sa patru municipii (Alba-Iulia, Aiud, Sebes si Blaj), sapte orase (Abrud, Baia-de-Aries, Campeni, Cugir, Ocna-Mures, Teius si Zlatna) si 67 de comune, in vreme ce, din punctul de vedere al structurii etnice, romanii reprezinta 90% din totalul populatiei, urmati fiind de maghiari (6%) si germani (3%).

Regiunea muntoasa in care este situat judetul se caracterizeaza printr-o structura geologica complexa, cu resurse variate si bogate (minereuri neferoase - cupru, plumb, zinc si metale pretioase - aur, argint) precum si resursele terestre - pamant arabil (in majoritate pasuni si fanete) si paduri - toate aceste bogatii jucand un rol important in economia judetului. Valea Muresului si locurile de la marginea ei reprezinta importante resurse agricole, favorizand recoltele de cerealele si legume, cat si cresterea animalelor.

Preocuparea autoritatilor locale de imbunatatire a capacitatii de absorbtie a investitiilor straine a fost rasplatita in luna februarie a anului trecut prin deschiderea, la Blaj, a unei unitati de productie in domeniul tehnicii, a companiei BOSCH. Investitia valoreaza 11 milioane de euro si are in momentul de fata 180 de angajati, dar se estimeaza ca pana la finele anului 2008, numarul acestora sa ajunga la aproximativ 300.

Evolutia pietei asigurarilor


Potrivit rezultatelor preliminare remise de companiile vizitate in cadrul Programului "Unde Ma Asigur?", piata locala a asigurarilor a inregistrat in anul 2007 o crestere reala in moneda nationala de 45,34% pe segmentul asigurarilor generale si de peste 201% pe segmentul asigurarilor de viata, ceea ce demonstreaza ca localnicii au realizat faptul ca produsele de asigurari de viata si anuitati legate de fonduri de investitii constituie o alternativa viabila la produsele de economisire.

Din totalul primelor brute subscrise la nivelul pietei locale de asigurari, un volum de 49,14 milioane lei (echivalentul a 14,72 milioane euro) a fost aferent asigurarilor generale, in timp ce asigurarile de viata au generat prime subscrise in valoare de 9,73 milioane lei (echivalentul a 2,91 milioane euro), asigurarile generale continuand astfel sa detina ponderea majoritara in total prime brute subscrise, respectiv de 83,47%.

Referitor la asigurarile non-viata, cea mai mare crestere reala in moneda nationala fata de anul 2006 a fost inregistrata la clasa asigurarilor de credite si garantii (89,49%), fiind urmata de asigurarile auto facultative CASCO (60,78%). Din analiza structurii pe clase a primelor brute subscrise din asigurari generale, rezulta ca in anul 2007 doua clase de asigurare detin peste 57% din prime si anume: asigurarile CASCO, cu o valoare de 17,78 milioane lei, reprezentand 30,21% din totalul primelor brute subscrise pentru asigurari generale, si asigurarile RCA, a caror valoare a fost in anul 2007 de 15,99 milioane lei (reprezentand 27,16%).

In ceea ce priveste numarul de persoane angajate cu contract de munca, in evidentele societatilor de asigurare vizitate figurau un numar total de 300 persoane, ceea ce reprezinta o crestere fata de anul 2006 cand in judet erau 234 de persoane angajate (n. red.: conform datelor furnizate de INSSE). Aceasta crestere s-a datorat atat autorizarii de noi societati de asigurare, cat si dezvoltarii activitatii desfasurate de societatile care existau deja. "Un rol foarte important in activitatea companiei il reprezinta specializarea fortei de vanzari", a declarat Istvan MIHALY, Director Regional, OTP Garancia. "Vom incerca sa stabilizam personalul pentru a putea creste profesional si valoric", este de parere Florin POPA, Director, Sucursala, ARDAF.


Daunalitatea, o problema


Pentru riscurile asigurate, societatile de profil achita clientiilor sume reprezentand indemnizatiile de asigurare in momentul producerii unor daune. Din datele centralizate rezulta ca asiguratorii din Alba au platit in anul 2007 daune in valoare totala de 25,50 milioane lei. Pe clase de asigurari, asiguratorii care au desfasurat activitate de asigurari generale au platit daune in suma de 25,21 milioane lei, iar asiguratorii care au desfasurat activitatea de asigurari de viata au platit suma de 0,29 milioane lei.

Astfel, in conditiile in care exista un numar important de factori care contribuie la cresterea daunalitatii (precum evolutia crescatoare a preturilor la piese si a tarifelor de manopera in unitatile service, a frecventei daunelor) este important ca societatile de asigurare sa acorde o atentie deosebita tarifarii produselor de asigurare, dar si modului de determinare si suficientei rezervelor tehnice. Totodata, este foarte importanta implementarea de catre societatile de asigurare a procedurilor de control intern si antifrauda, precum si a celor de management al riscului.

In anul 2007, compania de asigurare cea mai "pagubita" a fost ALLIANZ-TIRIAC, cu pagube totale situate in jurul cifrei de 9,72 milioane lei. Tot ALLIANZ a inregistrat si cea mai "voluminoasa" dauna. Compania a avut de achitat 3,81 milioane lei, in urma unui incendiu in care a ars integral o fabrica din municipiul Sebes. Totodata, influenta vizibila pe care o are industria auto asupra domeniului asigurarilor, dar mai ales asupra daunalitatii se poate desprinde si din faptul ca majoritatea companiilor de asigurari (UNITA, OMNIASIG, ASIROM, ARDAF, GENERALI) au inregistrat cele mai "consistente" daune pentru polite auto, RCA sau CASCO.


Umar la umar


In judetul Alba, situatia clasamentului companiilor de asigurare (atat asigurari generale, cat si de viata) este una extrem de disputata, valorile primelor brute subscrise de asiguratorii care ocupa primele trei pozitii fiind destul de apropiate.

Astfel, in top conduce ASIROM, cu prime brute subscrise in valoare de peste 10,9 milioane lei si o cota de piata de 18,51%. Pe locul secund se plaseaza OMNIASIG cu venituri din prime de circa 10,5 milioane lei si o cota de piata de 17,83% in vreme ce a treia pozitie este alocata celui mai important jucator de pe piata romaneasca a asigurarilor, ALLIANZ-TIRIAC, cu prime subscrise de 10,15 milioane lei si o cota de piata de 17,22%.

Pe segmentul asigurarilor de viata pe primul loc se situeaza ASIROM, cu subscrieri de 4,36 milioane lei, fiind urmat de ING Asigurari de Viata cu prime brute subscrise in valoare de peste 2,25 milioane lei.

Diversitate si echilibru


Judetul Alba se remarca printr-o buna capacitate de adaptare la schimbari, chiar si in contextul disparitiei unor afaceri importante la nivelul acestei unitati teritoriale. "Economia judetului este, in acest moment, diversificata si echilibrata, lucru care se reflecta si asupra pietei locale de asigurari", a declarat Liviu Daniel POANTA, Director, Agentia GENERALI. Reorganizarea unor mari intreprinderi, care constituiau "pilonii economiei locale", soldate cu disponibilizari masive si migratia fortei de munca catre alte judete, nu au afectat in mod deosebit economia judetului, aceasta reusind sa se redreseze prin abordarea altor domenii de activitate.

Astfel, unele intreprinderi au fost retehnologizate, reusind sa ocupe o pozitie semnificativa la nivel national (ex.: TRANSAVIA, ALBALACT). De asemenea, s-au infiintat mai multe intreprinderi mici si mijlocii care au adus cu sine un potential asigurabil important. "Segmentul IMM-urilor este in crestere, ajutat si de investitiile straine; in acest context, o contributie considerabila au avut-o etnicii maghiari si germani", a declarat Gheorghe IGNAT, Directorul Sucursalei ALLIANZ-TIRIAC.

"Asigurarile pentru clientii corporate reprezinta 80% din totalul subscrierilor sucursalei noastre. Consideram ca aceasta clasa are, in continuare, un potential mare, care merita valorificat", a subliniat Georgeta Adriana LAZAR, Director, Sucursala UNITA.

Tot catre segmentul intreprinderilor mici si mijlocii se indreapta si BCR Asigurari: "Avand in vedere ca multe dintre politele aferente marilor investitii straine din judet se incheie in afara tarii, ne concentram din ce in ce mai mult pe IMM-uri care reprezinta un potential semnificativ pentru activitatea de asigurare", considera Cristina Mihaela STAN, Directorul Sucursalei.

In acelasi timp, nici segmentul de retail nu este neglijat de catre asiguratorii din Alba, care depun eforturi in directia promovarii asigurarilor de tip property catre persoane fizice. "Activitatea noastra este, fara nici o indoiala, in crestere, mai ales pe segmentul de retail. In acest sens, noi putem utiliza baza de date obtinuta in urma aderarilor la pensiile de Pilon II pentru promovarea celorlalte produse catre clientii persoane fizice", a precizat Directorul ALLIANZ-TIRIAC.

Totusi, clasa cu cea mai mare pondere in portofoliul companiilor locale de profil ramane segmentul auto, respectandu-se astfel regula existenta la nivel national. Judetul Alba se remarca ca fiind baza pentru un numar mare de transportatori, de importanta nationala, ale caror autovehicule sunt preluate in asigurare. In acest sens, Directorul ASIROM, Ilie SBUCIUMULEA, a declarat: "Pe acest segment, pulsul este dat de trasportatorii auto, in mare masura localizati in orasul Sebes, acestia achitand cele mai importante prime, dar si inregistrand cele mai semnificative daune".

In consecinta, acestei clase de asigurari ii revine si cea mai mare rata a daunei, in multe cazuri mult peste media la nivel national. Totusi, liderii sucursalelor locale de asigurari intreprind toate masurile pentru reducerea daunalitatii, prin selectia mai riguroasa a clientilor si prin echilibrarea portofoliului prin subcrierea pe alte clase de asigurari.

" Diversitatea este benefica pentru profitabilitatea companiilor de profil. Spre exemplu, chiar daca la nivelul segmentului auto inregistram o daunalitate de circa 90%, per total, prin compensarea cu alte clase de asigurari, daunalitatea a fost de doar 56%, a mentionat Lucian TRIPON, Director, Sucursala OMNIASIG.


Ardeleanul, om prudent


Numarul mare de companii care ofera asigurari de viata, vechimea acestora in piata, numarul de agenti specializati pe acest tip de produse si campania de aderare la Pilonul II au facut din asigurarile de viata un produs cunoscut de publicul larg.

"Mentalitatea fata de asigurarile de viata este intr-un continuu proces de deschidere, printre cauze as putea enumera cresterea competitiei pe piata, localnicii care lucreaza in Vestul Europei si, nu in ultimul rand, recent incheiata campanie pentru Pilonul II", a declarat Claudia Dorina ISTRATE, Director, Agentia, ING Asigurari de Viata. In cadrul vizitelor efectuate de catre echipele Programului "Unde Ma Asigur?" in judetul Alba, s-a observat o forta de vanzari importanta implicata in piata asigurarilor de viata.
Eforturile depuse in ultima perioada au sporit vanzarile acestor tipuri de produse, lucru confirmat de toate reprezentantele judetene ale companiilor de viata vizitate.

"Perceptia asigurarilor de viata s-a schimbat in bine atat in ceea ce priveste persoanele fizice, cat si cele juridice. Se observa o crestere importanta a asigurarilor de grup, semn al faptului ca angajatorii inteleg utilitatea unui astfel de produs", a mentionat Florina MURESAN, Unit Manager, INTERAMERICAN. Nevoia de protectie pare a fi fost constientizata foarte bine, iar auspiciile favorabile care se contureaza in judetul Alba creeaza premisele pentru o buna dezvoltare a acestui segment.

"2008 va insemna cu siguranta anul Pilonului III si al Pilonului IV, intrucat produsele de economisire beneficiaza acum, mai mult decat oricand, de o perceptie favorabila", a adaugat Ioana TRIPON, Director, Agentia, BCR Asigurari de Viata.

Imaginea buna de care se bucura asigurarile de viata in Alba tin si de un anumit specific local. "Principalele clase de asigurari din portofoliul nostru sunt asigurarile de viata, care au o pondere de circa 40%. Motivele tin de istorie, de educatie, precum si de faptul ca ardeleanul este un om prudent, care in primul rand isi asigura viata si apoi bunurile", a concluzionat Ilie SBUCIUMELEA.


Nevoia de brokeri locali


Pe piata asigurarilor din Alba se simte nevoia infiintarii unei companii de intermediere in asigurari, care sa desfasoare o activitate serioasa, urmandu-si scopul de consultant pentru potentialii asigurati, dar si de furnizor de clienti pentru companiile de asigurari. "Primele subscrise prin intermediul brokerilor de compania noastra nu depasesc 10 procente. Ar fi foarte utila infiintarea unei companii de brokeraj in asigurari care sa opereze la nivel local", a declarat Directorul BT Asigurari Alba, Eugen SCHIAU.

"In acest moment, afacerile pe care le desfasuram prin intermediul brokerilor sunt aproape nule. Pentru piata locala ar fi importanta infiintarea unui broker, cu rol de consultant in asigurari si nu orientat doar spre vanzarea politelor de tip RCA", a precizat Calin SABAU, Director, Sucursala, ASIBAN.

In ceea ce priveste dificultatile existente sau care pot aparea, Directorul ASITRANS-EUROINS Alba, Vasile CHISBAC, declara: "De la inceputul anului in curs, ASITRANS-EUROINS a implementat posibilitatea derularii activitatii in sistem de franciza. Prin acest sistem nu putem totusi oferi brokerilor un comision mai mare de 29%, astfel incat, avand in vedere ca alte companii pot oferi comisioane superioare, exista posibilitatea ca unii brokeri sa nu fie tentati sa colaboreze cu noi".

"Existenta brokerilor nu este necesara, pentru moment, decat in cazul in care acestia ar putea aduce un client important pentru niste comisioane adecvate", considera Radu SOARE, Director, ASTRA-UNIQA. O alta problema referitoare la brokerii care colaboreaza cu asiguratorii din Alba (n. red.: acestia fiind exclusiv reprezentanti ai companiilor de intermediere prezente pe tot teritoriul tarii) este transferarea mai multor subscrieri, care ar fi trebuit sa se regaseasca la nivelul judetului Alba, catre sucursalele si agentiile din alte judete.

O solutie diferita este adoptata de ARDAF, care transfera la nivel local (n. red.: judetul Alba) gestiunea contractelor cu brokerii, aceasta descentralizare avand drept consecinta o reflectare a subscrierilor realizate prin intermediari in incasarile inregistrate de Sucursala Alba.


 

Calea spre profitabilitate...


Piata de asigurari din Romania se confrunta cu o problema devenita deja clasica, daunalitatea ridicata. In conditiile in care segmentul asigurarilor auto reprezinta pilonul de baza al acestei piete, iar daunalitatea acestei clase a fost si va fi una ridicata, societatile de asigurare care isi vad amenintata profitabilitatea urmaresc diversificarea portofoliului prin promovarea unor clase precum asigurarile de cladiri si bunuri, raspunderi civile, asigurari de viata etc.
In urma discutiilor pe care echipele Programului "Unde Ma Asigur?" le-au purtat cu liderii si specialistii companiilor de asigurari prezente in judetul Alba, a rezultat faptul ca rata daunei per total portfoliu s-a situat, in general, sub media nationala.

Cu toate ca, la fel ca in multe alte zone, segmentul asigurarilor auto CASCO si RCA a generat o rata a daunei importanta, s-a reusit tinerea sub control a daunalitatii prin promovarea altor clase de asigurari. "Daunalitatea pe segmentul auto este de circa 90% pentru Sucursala noastra, dar prin diversificarea portofoliului, mai exact promovarea segmentului property, am reusit sa aducem rata daunei, la nivelul intregului portofoliu, la circa 56%", a declarat Lucian TRIPON.

Asiguratorii locali inteleg importanta unui rezultat financiar pozitiv si de aceea iau masurile necesare pentru atingerea profitabilitatii. "Profitul este primul deziderat in orice afacere sanatoasa, de aceea consider ca rata daunei pe care am inregistrat-o in 2007, de 59%, este mare si ne concentram pe asigurarile de locuinte pentru a creste incasarile, profitul si, de ce nu, cota de piata", a precizat Radu SOARE.

Diversificarea nu este singura metoda de a reduce daunalitatea, dar este foarte importanta pentru maturizarea pietei romanesti de asigurari. "Rata daunei se mentine in limite normale, sub media pe societate, si aceasta datorita evaluarii corecte a riscului", a declarat Ilie SBUCIUMELEA.

De ce ar investi cineva in Alba?


Ce poate oferi judetul Alba potentialilor investitori? Un raspuns la aceasta intrebare au incercat sa gaseasca, in cadrul vizitelor efectuate, echipele Programului "Unde Ma Asigur?". Astfel, o serie de avantaje pe care judetul le poate oferi potentialilor investitori straini sunt legate de pozitia geografica - locatia acestuia fiind apropiata de pietele Vestice, judetul fiind strabatut de doua drumuri europene, E81 si E68, asigurandu-se astfel fluenta traficului catre granita de Vest, dar si catre Centrul tarii, favorizand un trafic intens, intern si international.

Sunt demne de mentionat si avantajele resurselor naturale, dar si cele ale fortei de munca, ieftina si calificata. La toate aceste se pot adauga potentialul turistic important, dar si avantajele economice cum ar fi: cresterea economica sustinuta, in special de relansarea exporturilor, asistenta financiara permanenta acordata in scopul dezvoltarii IMM-urilor, cresterea interesului din partea investitorilor straini, precum si avantul deosebit al pietei constructiilor.

Restructurarea industriei locale din ultimii ani a generat un surplus de spatii de productie disponibile, cu acces la utilitati, care pot fi adaptate unui nou proces de productie. Astfel, pentru a atrage potentiale investitii, Alba pune la dispozitie terenuri si spatii (aproximativ 3.000 de hectare) care apartin indeosebi domeniului privat, dar si autoritatilor publice locale.

Referitor la industria locala a asigurarilor, echipele care au vizitat judetul Alba in cadrul Programului "Unde Ma Asigur?" au descoperit o unitate teritoriala in care exista probleme evidente, dar si un mediu in care asiguratorii au dovedit ca se afla pe drumul cel bun facand fata celei mai importante provocari, educarea populatiei in spiritul asigurarilor.

Astfel, principalii factori de influenta care au contribuit la cresterea volumului primelor brute subscrise, comparativ cu anul 2006, pot fi masurile intreprinse de asiguratori pentru majorarea tarifelor de prime si oferirea de noi produse de asigurare, achizitionarea de catre populatie de autoturisme noi si bunuri de folosinta indelungata, si, nu in ultimul rand, cresterea gradului de constientizare de catre populatie a necesitatii incheierii unei asigurari.

Vlad BOLDIJAR

ALBA - un judet axat pe profitabilitate


Orientarea spre profitabilitate in conditiile unui trend national indreptat spre cota de piata este un deziderat destul de dificil de realizat. Se pare insa ca liderii companiilor de profil din judetul Alba au facut pasi seriosi in aceasta directie, prin canalizarea tuturor eforturilor pentru reducerea daunalitatii si realizarea unei cresteri sanatoase si profitabile. Aceasta a fost una dintre concluziile principale ale ZILEI ASIGURARILOR de la Alba Iulia, eveniment organizat recent in cadrul Programului "Unde Ma Asigur?" in judetul Alba.

"Ne orientam, in primul rand, spre profitabilitate si nu spre cota de piata, reculul inregistrat in 2006 fiind un semn de insanatosire a pietei. Este deosebit de important sa lucram corect si in beneficiul tuturor partilor implicate", a declarat Gheorghe IGNAT, Director, Sucursala ALLIANZ - TIRIAC.
"Depunem toate eforturile pentru ca in anul 2008 sa obtinem, pe langa cresterea cotei de piata, si o crestere a profitabilitatii, deosebit de importanta in conditiile cresterii ratei de dauna la nivel national", apreciaza Dan Sebastian FRATILA, Director, Agentia Sebes BCR Asigurari.
De aceeasi parere este si Nicolae MICLAUS, Sef Serviciu Asigurari, Sucursala OMNIASIG, care considera ca: "A venit timpul sa fim mai profitabili in activitatea de asigurare, iar clientii trebuie sa inteleaga ca o prima de asigurare mai mica nu ofera neaparat si o acoperire mai buna".

Rezultatele bune inregistrate ca urmare a preocuparilor liderilor locali pentru eficientizarea activitatii si diversificarea portofoliului sunt demne de a fi luate drept exemplu, mai ales in contextul in care regiunea Centru, din care face parte si Alba, detine si cea mai importanta pondere la nivel national in ceea ce priveste primele brute subscrise.

Un alt subiect abordat in cadrul intalnirii dedicate realitatilor pietei locale de asigurari a fost legat de necesitatea dezvoltarii pietei locale de brokeraj, in conditiile in care nu exista nici un broker autorizat la nivelul judetului, necesitatea infiintarii acestuia fiind resimtita de companiile locale de profil. Astfel, asiguratorii si-au manifestat dorinta de a lucra cu brokerii pe principii de echitate si seriozitate, mai ales ca transferul unor clienti importanti de la nivel local spre Bucuresti sau alte judete de catre brokerii din afara este in detrimentul dezvoltarii pietei locale de profil.

"Incercam sa atragem brokerii de la nivel central sau din alte judete pentru ca piata locala are potential, dar este destul de dificil pentru ca acestia sunt prea centralizati", a precizat Gheorghe IGNAT.

"Dorim sa lucram cu brokerii, dar acestia de obicei sunt interesati doar de preluarea unor clienti importanti si nu de dezvoltarea unui parteneriat viabil", a completat Dan Liviu POANTA, Director, Agentia GENERALI. In acelasi sens, Bogdan STAN, CEO, ASITRANS EUROINS, si Invitat Special la intalnirea dedicata pietei locale de asigurari a punctat ca "primele subscrise prin intermediul brokerilor sunt in crestere de la an la an, constituind pentru ASITRANS EUROINS, in 2007, aproximativ 30% la nivel national. Vom sustine colaborarea si la nivel local, o relatie corecta si profesionala fiind in avantajul tuturor partilor implicate."
Discutiile au continuat cu analiza beneficiilor si a rezultatelor inregistrate de societatile locale de profil ca urmare a tendintei de orientare catre segmentul de retail, persoanele fizice detinand o pondere considerabila in portofoliul acestora. Astfel, desi costurile de atragere a acestor clienti sunt mai crescute, gradul de fidelizare si retentie este considerabil mai mare comparativ cu segmentul persoanelor juridice, care in conditiile migrarii catre un alt asigurator pot provoca dezechilibre semnificative in portofoliul societatilor de profil.

"Initial ne-am orientat catre companiile locale de leasing dar, odata cu cresterea ratei de dauna, am renuntat la asigurarile de tip "buchet". Ne concentram pe segmentul de retail, in special pentru asigurarile de locuinte, in acest sens introducerea unei retele de tip MLM fiind deosebit de utila", a explicat Lucian TRIPON, Director, Sucursala OMNIASIG. De aceeasi parere este si Directorul Sucursalei ASIBAN, Calin SABAU: "Ne-am canalizat eforturile spre persoanele fizice, mai ales in ceea ce priveste asigurarile auto, unde se inregistreaza si cea mai mare rata a daunei".
"Tendinta de crestere a vanzarilor pe segmentul de retail vine in contextul unor reduceri de prima mai mari cerute de catre persoanele juridice, care nu pot fi intotdeauna acordate", a adaugat Florin POPA, Director, Sucursala ARDAF.

Orientarea catre persoanele fizice este benefica, pe de alta parte, si datorita deschiderii manifestate de populatia din zona fata de asigurarile de viata, mult mai mare decat in alte regiuni ale tarii. Mentalitatea propice, cat si campania agresiva pentru aderarea la Pilonul II au creat premisele unei dezvoltari sanatoase pe acest segment. Un exemplu elocvent in acest sens il reprezinta Sucursala ASIROM din Alba, care a reusit sa atinga un procent de 40% din subscrieri pe aceasta clasa de asigurare.

"Practicam asigurarile de viata de 15 ani, regiunea fiind recunoscuta pentru inclinatia spre acest tip de polita cu mare potential", opineaza Ilie SBUCIUMELEA, Director, Sucursala ASIROM. Beneficiile introducerii Pilonului II pentru piata au fost punctate si de catre Dorin SERDEAN, Area Manager GRAWE: "Campania de pensii private ne-a ajutat mult in activitatea pe care o desfasuram, astfel ca a contribuit mult la schimbarea mentalitatii populatiei vizavi de necesitatea incheierii unei asigurari".

In acelasi timp, "beneficiind de o buna perceptie a acestor asigurari, am dezvoltat produse adaptate pentru toate categoriile de persoane, inclusiv pentru mediul rural, care are un potential mare", a adaugat Claudia Dorina ISTRATE, Agency Manager, Agentia ING.

"Am creat o retea de consilieri bine pusa la punct, axata pe marile orase, dar nu neglijam nici mediul rural care este inca o piata neexploatata", este de parere si Ioana TRIPON, Director, Agentia BCR Asigurari de Viata.
Deschiderea populatiei din Alba pentru asigurarile de viata a creat premise favorabile si pentru promovarea altor clase de asigurari, printre care si asigurarile de sanatate: "Asigurarile private de sanatate au avut un start bun in judet, acestea intrand sub incidenta unui program elaborat la nivel national, in colaborare cu CLINIMED", a subliniat Florina MURESAN, Unit Manager, INTERAMERICAN.
Pe de alta parte, succesul si rezultatele notabile inregistrate pe aceste clase de asigurari sunt direct influentate de gradul de pregatire si profesionalismul fortei de vanzari a societatilor locale de profil, liderii acestora implicandu-se direct in formarea si perfectionarea personalului.

"Specializarea si pregatirea fortei de vanzari este un lucru primordial in activitatea de asigurare si trebuie sa acordam o atentie deosebita acestor aspecte", considera Istvan MIHALY, Director Regional, OTP Garancia.
Alba prezinta un bun exemplu de echilibru si diversitate pentru multe dintre judetele vizitate de catre echipele Programului "Unde ma Asigur?". Un lucru insa merita remarcat mai presus de toate, anume buna colaborare intre sucursalele societatilor de asigurare la nivelul judetului, in ideea crearii unui mediu concurential corect, precum si pentru educarea populatiei vizavi de utilitatea si necesitatea asigurarilor.

"Liderii locali au reusit sa ajunga la un consens, cooperand pe plan local pentru a contribui la formarea unei impresii pozitive asupra conceptului de asigurare in general, deziderat care inca nu a putut fi obtinut la nivel central", a concluzionat Bogdan STAN.

Oleg DORONCEANU




Click aici pentru a vedea rezultatele companiilor de asigurari din Alba!

ASIBAN

Calin SABAU
Director Agentie

ASIBAN
Str. Zorilor, bl. Columna, sc. D
Tel.: 0258.812.646
Fax: 0258.812.646

BCR Asigurari

Cristina Mihaela STAN

Director Sucursala

BCR Asigurari
Str. T. Vladimirescu bl. V4A, parter
Tel.: 0258.810.630
Fax: 0258.810.991

ASITRANS EUROINS

Vasile CHISBAC
Director Agentie

ASITRANS EUROINS
Str. N. Balcescu nr.14, bl. D1, sc. C, ap. 2
Tel.: 0258.816.468
Fax: 0258.816.468

ALLIANZ-TIRIAC

Gheorghe IGNAT
Director Sucursala

ALLIANZ-TIRIAC
Str. T. Vladimirescu nr. 3
Tel.: 0258.811.560
Fax: 0258.815.650

ARDAF

Florin POPA
Director Sucursala

ARDAF
Str. Bucuresti nr. 3
Tel.: 0258.815.749
Fax: 0258.811.902

ASIROM

Ilie SBUCIUMELEA
Director Sucursala

ASIROM
Str. Iuliu Maniu nr. 13
Tel.: 0258.812.673
Fax: 0258.811.883

ASTRA - UNIQA

Radu SOARE
Director Sucursala

ASTRA-UNIQA
Str. Closca nr. 3, bl.C6, ap. 2-4
Tel.: 0258.833.266
Fax: 0258.833.266

BCR Asigurari de Viata

Ioana TRIPON
Director Agentie

BCR Asigurari de Viata
Bdul. Transilvaniei nr. 25
Tel.: 0258.830.785
Fax: 0258.830.785

BT Asigurari

Eugen SCHIAU
Director Agentie

BT Asigurari
Bdul. Revolutiei, bl.V5, ap. 3 parter
Tel.: 0258.816.363
Fax: 0258.812.737

CARPATICA ASIG

Costan FERDEAN
Director Sucursala

CARPATICA ASIG
Str. Avram Iancu nr.3
Tel.: 0258.814.569
Fax: 0258.814.569

GRAWE ROMANIA

Dorin SERDEAN
Area Manager

GRAWE ROMANIA
Str. Frederic Mistral nr. 5
Tel.: 0258.810.926
Fax: 0258.810.926

GENERALI

Liviu Daniel POANTA
Director Agentie

GENERALI
Str. Transilvaniei, nr. 29
Tel.: 0258.834.456
Fax: 0258.834.597

ING Asigurari de Viata

Claudia Dorina ISTRATE
Director Agentie


ING Asigurari de Viata
Str Frederic Mistral, nr. 2
Tel.: 0258.819.850
Fax: 0258.819.849

INTERAMERICAN

Florina MURESAN
Director Agentie


INTERAMERICAN
Piata Iuliu Maniu nr. 16
Tel.: 0258.810.471
Fax: 0258.810.471

OMNIASIG

Lucian TRIPON
Director Sucursala

OMNIASIG
Str. Henri Coanda nr. 2
Tel.: 0258.818.593
Fax: 0258.818.594

OTP Garancia Asigurari

Octavian AVRAM
Inspector Asigurari

OTP Garancia Asigurari

Str. Doinei nr. 13
Tel./Fax: 0258.817.410

UNITA

Georgeta Adriana LAZAR
Director Sucursala

UNITA

Str. Traian nr. 18
Tel.: 0258.835.155
Fax: 0258.835.155


























































Ziua Asigurarilor






















Judetul
MURES




Judetul MURES

 

>Resedinta de judet: Targu-Mures
>Suprafata: 6.714 km2
>Populatia: 585.990 locuitori (2005)
>Numar salariati: 138.897 (decembrie 2007)
>Rata somajului: 4,3% (decembrie 2007)
>Castig salarial mediu brut: 1.371 lei/persoana (decembrie 2007)

Piata locala a asigurarilor


>Numar de unitati locale: 33 (2005)
>Prime brute subscrise (2006): 78,14 milioane lei
>Numarul mediu de salariati permanenti in asigurari: 283 (2006)
>Cheltuieli cu remuneratiile personalului: 4,84 milioane lei
>Densitatea asigurarilor: 133,35 lei/locuitor
>Raportul salariatilor in asigurari la total locuitori: 1/2.071


Judetul Mures face parte din Regiunea Centru, zona care detine cea mai insemnata pondere la nivel national dupa primele brute subscrise (18,92% in 2006).
ZIUA ASIGURARILOR, eveniment organizat de Media XPRIMM pentru prima data la Targu-Mures, a constituit o buna oportunitate pentru cunoasterea profilului pietei locale a asigurarilor si a potentialului de dezvoltare a acesteia.

Ultimul deceniu a marcat pentru judetul Mures crearea unui mediu de afaceri favorabil investitiilor straine (2032 de firme cu participare straina de capital), un sector bancar dezvoltat, orientat catre cresterea serviciilor financiare si de consultanta, o economie in care predomina unitatile cu capital majoritar privat, societatile cu raspundere limitata reprezentand 60,1 % din totalul agentilor economici.

Sectorul industrial al judetului se remarca prin dezvoltarea unor industrii dintre care unele sunt unice la nivelul intregii tari: industria extractiva a gazului metan, de exploatare si prelucrare a lemnului (locul 8 pe tara la productia de cherestea), industria mobilei si a instrumentelor muzicale (locul 2 pe tara la productia de mobilier), chimica si industria de medicamente (locul 1 pe tara la productia de antidaunatori), constructia de masini, echipamente si aparate electrice etc.

Acestora li se adauga un potential turistic de exceptie: municipiile Targu-Mures si Sighisoara, statiunea balneoclimaterica Sovata, sectorul montan al Vaii Muresului, apele sarate, namolurile, apele iodurate si clorurate cu deosebite calitati curative.

Auto - cauza si efect


Piata asigurarilor din judetul Mures a inregistrat in 2007 o dinamica buna in ceea ce priveste cresterea primelor brute subscrise, in medie de 25-30% fata de rezultatele obtinute in anul precedent.

Motorul de dezvoltare al acesteia a fost, la fel ca si in 2006, segmentul asigurarilor auto, care detine o pondere semnificativa in portofoliul companiilor locale de profil.
"Ponderea cea mai mare pe segmentul asigurarilor generale revine clasei auto, desi an de an ne propunem o balansare a portofoliului in sensul cresterii subscrierilor pe clasa asigurarilor non-auto. Explicatiile sunt rezonabile: pe de o parte, pentru ca parcurile de masini au o dinamica superioara evolutiei economice a judetului, iar pe de alta parte, o componenta importanta a retelei de agenti este axata pe aceste vanzari si in special pe RCA ", a declarat Aurel CIOCA, Director, Sucursala ASTRA-UNIQA, cu prilejul ZILEI ASIGURARILOR de la Targu-Mures, eveniment care a reunit peste 50 de reprezentanti locali ai companiilor de asigurari si brokeraj in asigurari din judetul Mures.

Specificul judetului Mures nu reprezinta un caz atipic, daca privim situatia la nivel national, unde segmentul auto are un cuvant greu de spus vizavi de dinamica si cresterea pietei. Astfel, orientarea spre cresterea cotei de piata, mai usor de realizat prin subscrieri semnificative pe aceasta clasa si mentalitatea clientilor - mai "deschisa" fata de asigurarile auto (in mare si datorita obligativitatii pentru asigurarile de tip RCA) - determina si contureaza profilul local al pietei de asigurari din majoritatea judetelor tarii.

"Principalul produs din punct de vedere al primelor brute subscrise este asigurarea de tip RCA, datorita obligativitatii acestei forme, urmat de CASCO si asigurarea de bunuri pentru persoane fizice si persoane juridice", precizeaza Dorin Dumitru SERBANATI, Director, Sucursala OMNIASIG.

De aceeasi parere este si Directorul Sucursalei ALLIANZ-TIRIAC, Romeo BANU: "O prima grija a clientilor este asigurarea auto, aceasta reflectandu-se si asupra profilului judetului".

In acelasi timp, clasei care detine ponderea cea mai mare in portofoliul sucursalelor companiilor de profil din Mures ii revine si cea mai ridicata rata a daunei. In acest context, asiguratorii locali sunt preocupati de identificarea celor mai adecvate solutii pentru rezolvarea acestei probleme printr-o selectie cat mai riguroasa a clientilor si profitabilizarea activitatii.

"Rata daunei pe segmentul auto este o problema stringenta pentru activitatea noastra. Aceasta problema este agravata si de supraevaluarea costurilor de reparatie a autovehiculelor de catre service-urile din Mures... O solutie ar fi introducerea unui sistem de evaluare a daunelor de tipul AUDATEX. Astfel, prin normarea corecta a lucrarilor efectuate de service-uri se vor putea reduce costurile pe care le inregistram", a precizat Cornel VINTELERIU, Director, ASIBAN Mures.

"Ar trebui initiat, atat pe plan local, cat si national, un program eficient de lucru cu service-urile, care in ultimii trei ani si-au triplat nejustificat preturile", puncteaza Crisan TEODOR, Director, CARPATICA Asig Mures.
O masura eficienta in acest sens, menita sa contribuie la reducerea daunalitatii, a fost deja implementata de BT Asigurari, prin infiintarea unui departament specializat de gestionare a daunelor.

"BT Asist este un sistem de viitor care are ca obiectiv solutionarea dosarelor de dauna ale companiei. Deja au fost inregistrate rezultate notabile in ceea ce priveste reducerea daunalitatii pe segmentul auto", a declarat Mircea-Florian HADARIG, Director, Agentia Judeteana BT Asigurari.

Ceea ce merita punctat este faptul ca eforturile liderilor companiilor locale de a echilibra portofoliile, precum si pentru diversificarea acestora, prin orientarea catre alte clase de asigurari mai "profitabile" au dat rezultate, rata daunei fiind mentinuta sub valoarea medie la nivel national. "Am reusit sa obtinem o rata a daunei mai mica pe segmentul asigurarilor auto datorita orientarii catre persoanele fizice, care au un comportament mai protector fata de autovehiculele proprietate personala", a adaugat Aurel CIOCA.

De asemenea, este important sa precizam ca meritele reprezentantelor locale de profil in ceea ce priveste reducerea ratei de dauna pe segmentul auto sunt si mai elocvente in conditiile in care judetul este un nod al transportului rutier in centrul tarii, fiind traversat de un important drum european - E60 - si de cateva drumuri nationale.

In curs de consolidare


Desi piata locala de profil din Mures este intr-o evolutie continua, brokerajul in asigurari este inca la inceput de drum, fiind necesare eforturi de ambele parti ale "baricadei" pentru dezvoltarea acestui parteneriat reciproc avantajos. Cu toate ca pe piata mureseana de asigurari activeaza doua companii locale de brokeraj, ASIBROK 2000 si WORLD ASSIM, precum si un reprezentant al societatii de brokeraj TRANSILVANIA Broker, din Bistrita, companiile locale de profil nu se pot lauda cu o pondere semnificativa a subscrierilor prin intermediul acestora, procentajul de intermediere rareori depasind valoarea de 10% din volumul primelor brute subscrise.

Cu toate acestea, majoritatea liderilor agentiilor si sucursalelor care au participat la ZIUA ASIGURARILOR de la Targu-Mures si-au aratat disponibilitatea si interesul pentru dezvoltarea relatiei cu brokerii, fiind de comun acord asupra utilitatii si necesitatii acestora pentru piata locala de asigurari.

"Ponderea primelor brute subscrise prin intermediul brokerilor de asigurare este de 5%; ne dorim sa extindem afacerile si vanzarile prin acest mod de distributie pe masura ce societatile de brokeraj, care actioneaza in principal in Bucuresti, isi vor deschide puncte de lucru si in Mures", a declarat Lucian SAVU, Director, Sucursala ASIROM.

Aceleasi convingeri au fost exprimate si de catre Dorin Dumitru SERBANATI: "Brokerii au un rol important in educarea si profesionalizarea pietei de asigurari si mentinem o relatie buna atat cu brokerii locali, cat si cu cei care activeaza la nivel national. Piata locala are potential si e suficient loc pentru fructificarea si dezvoltarea colaborarii intre noi".

"Judetul Mures ofera conditii favorabile si o piata deschisa pentru buna colaborare intre asiguratori si brokeri", a precizat Stelian TIGU, Inspector, BCR Asigurari, Reghin.

Increderea in potentialul pietei, precum si in parteneriatul intre brokeri si asiguratori a fost exprimat si de catre liderii societatilor de brokeraj, care identifica noi oportunitati de diversificare a afacerilor la nivel local: "Sucursalele de profil din Mures sunt deschise pentru colaborarea cu brokerii si suntem convinsi ca vom putea sa lucram eficient, mai ales in vanzarea produselor de asigurari de viata, cu mare potential in zona", considera Gabriel LOGIN, Director Executiv, TRANSILVANIA Broker.

Ideea a fost sustinuta si de Cerasela NERGHES, Director General, ASTOP Broker de Asigurare, Invitat Special la ZIUA ASIGURARILOR de la Targu-Mures. "Comunicarea intre brokeri si asiguratori este foarte importanta si aceasta trebuie, pe cat posibil, imbunatatita, mai ales in contextul in care, datorita Pilonului II si Pilonului III, tot mai multi brokeri vor veni spre segmentul de life si retail".


Tot in sprijinul parteneriatului dintre brokeri si asiguratori s-a exprimat si Bogdan STAN, CEO, ASITRANS-EUROINS, prezent in calitate de Invitat Special la intalnirea de breasla a asiguratorilor locali. "Brokerii trebuie sa invete ca deosebirea dintre ei si agentii de asigurare nu se reduce doar la comisionul practicat, unul reprezentand clientul, iar celalalt compania de asigurare.

La randul lor, asiguratorii trebuie si ei sa inteleaga ca brokerii nu reprezinta un "rau" necesar si nici un canal de distributie, ci un partener important si necesar pentru dezvoltarea pietei de asigurari in general".

Potential de exploatat


Desi clasa asigurarilor auto domina portofoliul companiilor locale de profil, o preocupare primordiala a asiguratorilor locali consta in diversificarea si exploatarea claselor de asigurari non-auto cu potential.

Astfel, prin comparatie cu celelalte judete ale tarii, sucursalele si agentiile companiilor de asigurari din judetul Mures se pot lauda cu performante notabile in ceea ce priveste subscrierile pe segmentul asigurarilor de viata.
Care sa fie totusi explicatia acestei situatii?

Corina LUCA, Unit Manager, OMNIASIG Life, a declarat: "Succesele inregistrate pe clasa asigurarilor de viata in judetul nostru se datoreaza atat mentalitatii fata de acest tip de protectie in Transilvania, cat si profesionalismului in vanzarea produselor specifice".

Companiile locale care au acordat atentie clasei de life au dezvoltat produse adaptate necesitatilor tuturor categoriilor de clienti, reusind sa obtina rezultate atat in mediul urban, cat si in cel rural.

"In urma analizei complexe a nevoilor persoanelor, am dezvoltat "produse simple" pentru familii cu venituri medii. In acelasi timp, am demarat o campanie de promovare a asigurarilor de viata in mediul rural, care s-a dovedit un succes...", a explicat Sorina CRACIUN, Director, Agentia GENERALI.

O alta abordare este cea adoptata de ING Mures: "Am obtinut o pozitie de lider pe segmentul asigurarilor de viata, in mare, datorita vanzarii in cadrul unor programe de investitii", a precizat Alina ILES, Assistant Manager, ING Mures.


Resursele umane fac diferenta...


Nu in ultimul rand, o preocupare permanenta a companiilor locale de profil este motivarea si dezvoltarea fortei de vanzari, acest segment confruntandu-se cu o insuficienta a personalului calificat in domeniu. Astfel, ponderea salariatilor in asigurari in totalul populatiei judetului nu s-a modificat semnificativ fata de anul precedent (1/2.071 in 2007 fata de 1/2.170 in 2006), situandu-se mult sub media nationala (1/1.430).

"Dezvoltarea continua a fortei de vanzare prin recrutarea de agenti si colaboratori de calitate este un obiectiv primordial pentru sucursala noastra, precizeaza Dorin Dumitru SERBANATI Director Sucursala, OMNIASIG MURES.

In acelasi sens, "motivarea si pregatirea profesionala a personalului este o conditie de baza pentru a putea oferi cu competenta solutii eficiente de protectie a clientilor impotriva riscurilor asigurabile", adauga Adriana BOGAT, Director Sucursala, BCR Asigurari MURES.



In pofida dificultatilor inevitabile, piata asigurarilor din Mures este intr-o continua evolutie, de la an la an, urmand astfel trendul inregistrat la nivel national. Ramane la latitudinea liderilor sucursalelor locale de profil sa identifice cele mai adecvate modalitati de echilibrare si diversificare a portofoliilor, precum si sa asigure o crestere stabila si sanatoasa a acestei industrii la nivel local. Rezultatele inregistrate pana acum ne fac sa fim increzatori in capacitatile acestora de a face fata provocarilor pietei.

"Oamenii din Mures sunt activi, dinamici si perseverenti in activitatea pe care o desfasoara. Principiul conform caruia "omul sfinteste locul" se regaseste pe deplin in judetul Mures", a concluzionat Bogdan STAN, CEO, ASITRANS-EUROINS.

Oleg DORONCEANU


Click aici pentru a vedea rezultatele companiilor de asigurari din Mures!

ASIBAN

Cornel VINTELERIU
Director Sucursala

BCR Asigurari

Adriana BOGAT
Director Sucursala

ASITRANS-EUROINS

Bogdan STAN, CEO si echipa ASIRANS-EUROINS Mures


ALLIANZ-TIRIAC

Romeo BANU
Director Sucursala

ASIROM

Lucian SAVU
Director Sucursala

ASTRA-UNIQA

Aurel CIOCA
Director Sucursala

AVIVA

Tunde Ildiko KADAR, Expert Financiar si Adina Mariana BRATANOVICI, Director Agentie

BT Asigurari

Mircea-Florian HADARIG
Director Agentie Judeteana

CARPATICA ASIG

Teodor CRISAN
Director Agentie Reghin

GENERALI Asigurari

Sorina CRACIUN
Director Regional

Lorand BULYOUSZKY
Director Sucursala

OMNIASIG

Echipa OMNIASIG Mures


OMNIASIG Asigurari de Viata

Radu CALBAZA
Director Agentie

ASIBROK 2000 Broker de Asigurare

Adriana MAILAT, Administrator si Ramona KACSO, Inspector Asigurari


TRANSILVANIA Broker de Asigurare

Gabriel LOGIN
Director Executiv



Ziua Asigurarilor

















 

Unde Ma Asigur? - Buletin Informativ de Asigurari

General Director: Sergiu COSTACHE Executive Director: Adriana PANCIU

Program Coordinators: Vlad PANCIU, Georgiana OPREA

Senior Editor: Costi BORODA

Editors: Oleg DORONCEANU, Liviu HULUTA, Vlad BOLDIJAR
Assistant: Lidia POP

IT Department: Octavian GRIGOR, Dorin PALADE

Edition Responsible: Costi BORODA
E-mail:   media@mxp.ro


PRELUAREA INFORMATIILOR
Cu toate ca informatiile continute in prezentul Buletin Informativ de Asigurari sunt proprietatea exclusiva a SC Media XPRIMM SRL, oricare dintre ele pot fi preluate complet sau partial cu conditia expresa a publicarii lor impreuna cu mentiunea "Conform portalului specializat www.1asig.ro".
ACURATETEA INFORMATIILOR
Cu toate ca SC Media XPRIMM SRL a facut toate eforturile posibile pentru a asigura acuratetea informatiilor publicate in prezentul Buletin Informativ de Asigurari este posibila aparitia unor erori sau omisiuni.
RASPUNDEREA EDITORULUI
Nici SC Media XPRIMM SRL si nici angajatii sai nu pot fi considerati raspunzatori, sub nici o forma, pentru urmarile unor erori sau omisiuni aparute in forma si/sau continutul prezentului Buletin Informativ de Asigurari si nici pentru opiniile, sugestiile sau punctele de vedere formulate in cadrul lui sau pentru urmarile sau consecintele actiunilor sau deciziilor luate de terti pe baza acestora sau a continutului lui. Redactia isi declina raspunderea pentru autenticitatea sau acuratetea informatiilor preluate din terte surse. Pentru toate materialele unde sunt specificate sursele de informare responsabilitatea revine in totalitate acestora. Raspunderea pentru celelalte materiale publicate revine autorului sau sursei de informare specificate. Redactia isi rezerva dreptul de a prezenta in maniera proprie datele si informatiile difuzate. Titlurile apartin, daca nu se specifica altfel, redactiei.
POLITICA ANTI-SPAM
Acest mesaj, avand mentionate datele noastre de identificare si instructiunile de dezabonare, nu poate fi catalogat ca mesaj nesolicitat (spam). Daca el ajunge totusi la Dumneavoastra si nu doriti sa mai primiti alte mesaje cu un continut similar, este suficient sa ne trimiteti un e-mail, mentionand "Unsubscribe" sau "Dezabonare" in campul "Subject" sau "Subiect".
Copyright©2008 Media XPRIMM


Buletinul Informativ de Asigurari Unde Ma Asigur? este optimizat pentru a fi vizualizat cu o conexiune activa la Internet.
Daca doriti sa primiti GRATUIT acest Buletin Informativ de Asigurari, apasati aici

Daca doriti sa nu mai primiti acest Buletin Informativ de Asigurari, apasati aici
Pentru a va abona selectati optiunile dorite. Pentru a va dezabona deselectati toate optiunile.