1asig.ro
1asig.ro
Micromobilitate sau cum sa ...

Micromobilitate sau cum sa pregatim mai bine drumul spre viitor

5 min. / 1.540 cuvinte

Modul in care oamenii si bunurile se deplaseaza de la punctul A catre punctul B se schimba fundamental. Noile tehnologii, precum vehiculele autonome sau cele electrice, dar si tendintele pe termen lung, cum ar fi urbanizarea sau schimbarea comportamentelor consumatorilor, transforma mobilitatea, la nivel global, intr-o preocupare, noteaza PwC. 

PROMO


Sectorul auto, sectorul de energie sau cel public, sectorul transporturilor si cel al logisticii - toate sunt afectate de aceste tendinte, dar si de noi modele de business si concepte de mobilitate. In acest context, asiguratorii auto se confrunta cu riscuri strategice majore si emergente care decurg din noile concepte de mobilitate.

In prezent, 54% din populatia lumii traieste in orase, iar orasele simt o presiune din ce in ce mai mare in a raspunde cerintelor de baza ale populatiei. Principalul factor care afecteaza viata urbana e gestionarea serviciilor de transport. Problema principala in industria transporturilor este reprezentata de pierderea de timp si de combustibil. Urmare a inovatiilor tehnologice, vehiculele care consuma mai putin combustibil si, astfel, emit mai putine gaze sunt tot mai prezente. Impactul lor asupra calitatii aerului creste semnificativ, in conditiile in care un studiu arata ca 90% din poluarea urbana este cauzata de emisiile vehiculelor (Daily Sabah).

La nivel global, vanzarile de masini au scazut semnificativ anul trecut, arata Forumul Economic Mondial, pe fondul pandemiei COVID-19, insa nu acelasi lucru se poate spune si despre vehiculele electrice, care, potrivit Agentiei Internationale pentru Energie, au inregistrat o crestere spectaculoasa la nivel de vanzari, o tendinta care va continua si in urmatorul deceniu. In acest sens, IEA (the International Energy Agency) arata, in raportul "Global Electric Vehicle Outlook", care sunt cele mai importante cinci tendinte observate pe piata vehiculelor electrice.

  1. La sfarsitul lui 2020, erau inregistrate 11 milioane de vehicule electrice. Dintre acestea, 10 milioane erau autovehicule. Mai mult, se preconizeaza ca, pana la sfarsitul deceniului, numarul masinilor, autobuzelor, autoutilitarelor si camioanelor electrice va creste pana la 145 de milioane (7% din transportul rutier). WEF (World Economic Forum) subliniaza, insa, ca, daca vor fi implementate programe climatice si mai indraznete, am putea avea pana la 230 de milioane de vehicule electrice pe strazi - 12% din totalul transporturilor rutiere -, pana in 2030. Atentie, motocicletele si mopedele nu au fost incluse in aceste statistici.
  2. Inmatricularile de masini electrice au crescut cu 41% in 2020, in ciuda scaderii cu 16% a vanzarilor totale de masini inregistrate, anul trecut, la nivel global. Anul trecut, arata WEF, a fost, intr-adevar, unul inovator pentru acest sector, intrucat Europa a devenit, in premiera, centrul pietei globale a masinilor electrice, surclasand China. Din cele 3 milioane de masini electrice vandute, anul trecut, la nivel global, in Europa numarul inmatricularilor unor astfel de vehicule s-a dublat, pana la 1,4 milioane, in vreme ce, in China, nivelul acestora a crescut "doar" pana la 1,2 milioane.
  3. Investitiile consumatorilor si ale guvernelor in masini electrice au crescut in 2020. Ce i-a determinat pe consumatori sa investeasca, anul trecut, cu 50% mai mult in masinile electrice? In primul rand, faptul ca au existat mult mai multe modele de masini electrice disponibile pe piata (370 de modele). A contat la fel de mult si scaderea costului bateriilor. Concluzia: consumatorii au investit, in 2020, nu mai putin de 120 de miliarde de dolari in masini electrice. La randul lor, autoritatile au continuat sa incurajeze trecerea la vehiculele electrice, investind 14 miliarde de dolari in stimulente pentru achizitii directe si deduceri de impozite - o crestere y-o-y de 25%.
  4. Inmatricularile de autobuze si camioane electrice au crescut pe cele mai mari piete din lume. In China, Europa si America de Nord, aceste cresteri s-au datorat, in principal, guvernelor care au impus reduceri mai mari ale emisiilor pentru vehiculele comerciale. China, de exemplu, detine o cota de 27% din totalul vanzarilor de autobuze electrice, iar numarul inmatricularilor a crescut, anul trecut, cu 9%. Mai comune in China, camioanele electrice au inceput sa castige teren si in alte regiuni, asa se face ca, in momentul de fata, camioanele electrice reprezinta aproximativ 1% din vanzarile de camioane in Europa si SUA.
  5. Adoptarea la scara larga a vehiculelor electrice ar putea reduce semnificativ emisiile de gaze cu efect de sera. AIE sustine ca adoptarea in masa are potentialul de a reduce emisiile cu mai mult de o treime pana in 2030. Mai mult, daca tarile implementeaza obiective mai ambitioase de dezvoltare sustenabila, emisiile de gaze cu efect de sera ar putea fi reduse, in acest deceniu, cu pana la doua treimi.

Drumul lung catre sustenabilitate

In timp ce se inregistreaza progrese evidente, masinile electrice reprezinta, in prezent, 1% din flota auto globala, iar adoptarea la scara larga a vehiculelor electrice se confrunta cu piedici semnificative, noteaza raportul AIE.

Insuficienta, infrastructura pentru incarcarea vehiculelor electrice este o piedica in calea adoptarii la scara larga, la fel cum este si aprovizionarea redusa de vehicule electrice adecvate in multe sectoare, cum ar fi industria grea. In ciuda scaderii costurilor bateriei, a cresterii productiei de vehicule, pentru a raspunde cererii, a promisiunii de economisire pe durata de viata a unui vehicul electric, urmare a costurilor reduse de combustibil si de intretinere, preturile initiale pentru vehiculele electrice sunt prohibitive pentru multi.

In ceea ce priveste oferta, exista, de asemenea, provocari legate de nivelurile slabe de durabilitate pentru bateriile de vehicule electrice: aprovizionarea cu materii prime este frecvent concentrata in cateva tari in curs de dezvoltare, dar acestea sunt, adesea, volatile din punct de vedere politic si fragile din punct de vedere economic.

O preocupare legata de acest lucru este reprezentata de reciclabilitate. Bateriile EV (n.r. electric vehicles) sunt, in mare, greu de demontat si, mai mult, contin materiale periculoase. Exista, insa, cateva exemple recente ale industriei pentru a raspunde acestei provocari. Astfel, Nissan reutilizeaza acum bateriile de pe masinile sale Leaf pentru a alimenta vehiculele automatizate folosite in fabricile de asamblare. Totodata, Volkswagen nu s-a limitat la a redistribui bateriile uzate, ci a si deschis o fabrica de reciclare a bateriilor EV, in Salzgitter (Germania).

Jucator nou, scuter electric

In ultimii ani, noteaza Daily Sabah, un alt jucator a castigat popularitate la nivel global: scuterul electric. Odata cu dezvoltarea tehnologiilor pentru baterii, scuterul electric a devenit tot mai popular. E si lesne de inteles de ce: e usor, portabil, e o solutie pentru mediu si accesibilitate, e mobil in spatii mici si inguste, poate fi parcat in spatii mici, accepta plata prin mobil etc.

In 2019, industria scuterelor electrice avea o dimensiune, la nivel global, de 3,7 miliarde USD. Pana in 2027, este de asteptat sa creasca pana la 17 miliarde USD, in vreme ce McKinsey sustine ca, pana in 2030, aceasta industrie ar putea depasi pragul de 40 miliarde USD.

Inca de la lansare, subliniaza medium.com, scuterele electrice au evidentiat disponibilitatea pietei pentru o solutie noua la nivel de mobilitate urbana. In 2018, primul an complet pentru programele de partajare a scuterelor electrice, doar americanii au intreprins 38,5 milioane de calatorii cu scuterele electrice. Acest nivel a eclipsat instant cota partajarii de biciclete (36,5 milioane de calatorii), chiar daca aceasta solutie era pe piata de aproximativ 10 ani.

Surprinzator, solutia de partajare a scuterelor electrice nu a canibalizat cererea existenta, ci a facut ca, de la an, la an, numarul total al calatoriilor sa creasca semnificativ (140%), indicand o oportunitate uriasa de crestere pe piata micromobilitatii, precum si potentialul pietei de a sustine mai multe modele/vehicule. In 2019, cresterea micromobilitatii s-a reflectat si intr-o crestere cu 130% a calatoriilor cu scutere electrice. COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra acestei tendinte, provocand, initial, o scadere de pana la 70% a calatoriilor. Din fericire, socul initial al COVID-19 a fost absorbit si exista semnale conform carora piata va reveni la nivelul pre-pandemie anul viitor, cel tarziu.

Factorii principali cu impact asupra costului operational pentru scuterele electrice sunt: infrastructura de reincarcare, costurile de reparatii si/sau intretinere, asigurarea, tariful. Acesti factori au scazut marjele de contributie pana la punctul in care perioada de rambursare pentru achizitia initiala a scuterului a fost mai mica decat durata sa de viata, generand o rentabilitate negativa a investitiei. Exista, insa, si alti factori suplimentari care afecteaza industria.

La fel ca in cazul companiilor ride-hailing, platformele de micromobilitate s-au lovit de birocratie. Oficialii au inceput, treptat, sa implementeze noi reglementari, insa acestea ar putea limita cresterea, ar putea crea pierderi dupa construirea infrastructurii necesare sau ar putea creste costurile operationale pentru a se conforma.

De asemenea, reglementarile joaca un rol important si in scalabilitatea platformelor. Extinderea catre noi piete va fi cheia succesului pentru companiile de micromobilitate, iar respectarea diferitelor reglementari locale ar putea reprezenta un alt obstacol. Printre altele, elasticitatea cererii la preturile locale, influentele culturale si demografice si diferentele la nivel de infrastructura vor ridica bariere de intrare specifice local pentru noii concurenti, pe fiecare piata.

La randul lor, factorii de mediu, cum ar fi vremea sau topografia, ar putea limita sever adoptarea locala a platformelor de micromobilitate. De exemplu, Los Angeles sau Madrid pot crea cereri pentru utilizarea de scutere si biciclete eletrice pentru mare parte a anului, dar factorii de mediu din Vancouver sau Bruxelles ar putea genera o cerere mult mai mica. Mai multe piete majore nu sunt optime pentru micromobilitate, asa cum este ea azi.

Diferentierea, un alt factor esential pentru a atrage cota de piata, a fost limitata pe piata micromobilitatii. In afara de usoare diferente tehnologice si estetice - de exemplu, o culoare diferita -, cele mai multe din scuterele electrice reprezinta marfuri pentru care un consumator nu va parcurge o strada suplimentara doar pentru a alege scuterul electric al unei anumite companii, daca un scuter al concurentei e disponibil mai aproape.

Intregul material il puteti citi in Revista PRIMM Asigurari & Pensii!

 

520 accesari