1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Mariusz WICHTOWSKI, Presedinte, Consiliul Birourilor


Desi lovite de criza economica, liniile de asigurari auto isi continua dominatia in pietele Europei Centrale si de Est, fiind, totodata, principalele instrumente folosite de asiguratori pentru a-si dezvolta afacerile in aceasta regiune. Asigurarile auto vin, totusi, insotite si de anumite amenintari, pe care ni le-a evidentiat Mariusz WICHTOWSKI, Presedintele Consiliului Birourilor.

XPRIMM: Care sunt, in opinia dumneavoastra, cele mai sensibile aspecte referitoare la situatia actuala din Sistemul Carte Verde, dar si din piata de asigurari auto din Europa?
Mariusz WICHTOWSKI:
Sunt convins ca problemele actuale din interiorul industriei asigurarilor auto din Europa sunt legate de aspectele financiare. Din perspectiva consumatorilor, rezultatele financiare ale unei companii, cu siguranta, nu sunt importante, dar, pe de cealalta parte, aceste aspecte nu trebuie tratate cu superficialitate, deoarece unele dintre ele afecteaza si activitatea Sistemului Carte Verde. Si, pentru a proteja drepturile pagubitilor, Consiliul Birourilor este foarte interesat sa mentina stabilitatea financiara a partenerilor sai.

Din pacate, nu toate pietele de asigurari au acelasi grad de solvabilitate, iar factorii care genereaza aceasta situatie difera. Unii dintre acestia, precum soferii neasigurati RCA sau frauda, au o influenta profund negativa asupra industriei de asigurari, cat si asupra asiguratilor. Aceste fenomene sporesc dificultatile financiare ale asiguratorilor si provoaca scumpirea politelor. Cu alte cuvinte, asiguratii onesti sunt nevoiti sa plateasca prime mai mari, in timp ce altii profita de pe urma sistemului. Asadar, tolerarea unor astfel de situatii poate genera probleme cu privire la solvabilitate si, desigur, la capacitatea de a genera profit.

In cadrul Sistemului Carte Verde, exista piete cu rate foarte scazute a soferilor neasigurati, cum ar fi cele de sub 0,1% in Germania sau in Austria, in timp ce in Albania sau in Bulgaria, acest indicator ajunge si la 20%. De aceea, unul dintre cele mai importante obiective ale noastre este sa coordonam si sa implementam masurile corecte pentru a rezolva aceste situatii.
Exista, de asemenea, nevoia pentru o cooperare mult mai stransa, la nivel national, intre Politie, autoritatile de supraveghere si puterea administrativa, dar si la nivel international, intre entitatile si structurile abilitate.

XPRIMM: Exista vreo tendinta care s-a facut remarcata in ultimii ani in ceea ce priveste Sistemul Carte Verde?
M. W.:
In primul rand, am putut observa o crestere a numarului de daune, datorata liberei circulatii in interiorul Spatiului Economic European, dar si a cresterii numarului de vehicule. In paralel, este vizibila o imbunatatire substantiala nivelului de constientizare asiguratilor cu privire la drepturile si obligatiile lor.

XPRIMM: Sunt despagubirile pentru vatamari corporale in crestere, in Europa? Ce pot face asiguratorii pentru a se pune la adapost in fata unor depagubiri consistente?
M. W.:
Intr-adevar, una dintre cele mai importante probleme cu care se confrunta industria este cea a despagubirilor pentru vatamari corporale si deces. In ultimii ani, am observat ca, in anumite piete, a existat o crestere substantiala a acestor despagubiri, alaturi de inmultirea numarului de avocati si de firme specializate care s-au implicat tot mai mult pe acest segment.

In multe cazuri totusi, chiar pietele insele au fost responsabile pentru situatia nefasta in care s-au regasit, din cauza serviciilor indoielnice acordate pagubitilor. Pe langa aceasta, din nefericire, ne confruntam si cu o "americanizare" a pietelor, astfel incat numarul de procese in justitie sporeste foarte mult, si nu cred ca exista vreo solutie pentru stoparea acestui fenomen.

Exista totusi anumite cai de a limita pe cat posibil tendinta amintita anterior. In primul rand, personalul din asigurari trebuie sa fie bine pregatit si sa existe reguli clare care sa guverneze procesul de gestionare a despagubirilor pentru vatamari corporale. In general, asiguratorii ar trebui sa fie mai empatici cu pagubitii si, in acelasi timp, sa fie proactivi. O alta posibilitate este cea de a spori nivelul de educatie a tuturor celor implicati in accident, vinovati si pagubiti, si de a atrage atentia publicului larg, inclusiv al mediului juridic, de faptul ca o crestere necontrolata a compensatiilor pentru daune morale au si un efect negativ asupra primelor platite, care, pe cale de consecinta, se vor majora subit.

XPRIMM: Este disciplina financiara o necesitate pentru asiguratorii care vand polite auto si, in special, RCA?
M. W.:
Din pacate, din motive variate, disciplina financiara nu este intotdeauna o prioritate pentru asiguratori. In toate tarile exista reguli cu privire durata si caracteristicile procesului de despagubire, iar astfel de reguli se regasesc si in cadrul Sistemului Carte Verde. Dar, dupa parerea mea, supravegherea nu lucreaza intotdeauna in mod eficient si suficient in aceasta privinta. Nimanui nu ii place sa fie controlat, insa ar trebui sa ne amintim ca industria asigurarilor are un caracter specific si se afla in stransa legatura cu stabilitatea intregului sistem.

Concurand prin preturi de dumping si nu prin calitatea serviciilor, inseamna ca se pierde o oportunitate de a face profit pe termen lung. Totusi, foarte frecvent si pe piete diverse, vedem ca este mai important pentru asiguratori sa detina o pozitie de top in clasamentele subscrierilor, in loc de cel al profiturilor. In realitate, acesta este motivul pentru care exista problemele financiare. Lipsa profitului, primele mici, costurile ridicate, toti acestia sunt factori care cauzeaza probleme si ne obliga sa luam masuri si sa sanctionam anumite piete.

XPRIMM: Ce poate face Consiliul Birourilor impotriva celor care nu isi indeplinesc obligatiile?
M. W.:
Desigur, exista masuri pe care le putem lua si care sunt clar stipulate in regulamentele organizatiei noastre. Primul pas este sa punem sub observatie biroul national al asiguratorilor auto, respectiv piata in cauza. Aceasta masura este insotita de constituirea anumitor garantii financiare care sunt destul de costisitoare pentru biroul respectiv, dar necesare pentru stabilitatea sistemului. Pasul urmator este de a aplica sanctiuni financiare, suspendarea si, in ultima instanta, excluderea din cadrul Sistemului Carte Verde. Totusi, inainte de a aplica oricare din aceste sanctiuni, incercam sa gasim o solutie potrivita pe cale amiabila.

XPRIMM: Care sunt obiectivele Consiliului Birourilor in viitorul apropiat?
M. W.:
Sistemul Carte Verde este functional inca din 1949. Asta inseamna ca, in acest an, vom aniversa 65 de ani de existenta. Consiliul Birourilor este, cu siguranta, cea mai extinsa organizatie profesionala din zona europeana si mediteraneana, reunind 46 de birouri nationale.
De aceea, este extrem de important sa subliniem ca, in toti acesti ani, am urmarit aceleasi obiective. Rolul nostru ca sprijinitor al traficului rutier transfrontalier si garantor al drepturilor pagubitilor va continua si in viitor.

Aceasta nu inseamna ca nu am efectuat niciodata modificari. In repetate randuri, a existat nevoia de a ne adapta la realitate. Modificarile de ordin social si economic din interiorul Uniunii Europene, cat si schimbarile de natura legislativa au influentat aspecte vitale legate de protectia consumatorilor. Astfel, in conditiile in care Consiliul Birourilor coordoneaza sistemul Carte Verde si pe cel al organismelor de garantare a si compensare, integrarea lor este unul dintre cele mai importante obiective in viitorul apropiat. Alaturi de aceasta, vom continua lupta impotriva soferilor neasigurati.


Editor: Mihai CRACEA | Publicat pe 17.04.2014 | 4642 vizualizari
Share |