In febra cumparaturilor. Retailul alimentar romanesc depaseste granita istorica de 100 mld. lei - Piete...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Asigurari 
 Stiri externe 
 Piete financiare 
 Republica Moldova 




1 EUR = 4.7558 RON
1 USD = 4.1758 RON










RFI

Piete financiare

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

In febra cumparaturilor. Retailul alimentar romanesc depaseste granita istorica de 100 mld. lei


Romanii aloca cei mai multi bani pentru alimente si bauturi din Uniunea Europeana, iar acest lucru se vede poate cel mai bine in cifrele de afaceri spectaculoase inregistrate de retaileri. Potrivit unei analize KeysFin, afacerile companiilor din comertul alimentar romanesc vor depasi, in acest an, nivelul record de 100 miliarde de lei.

Urmatoarele doua saptamani se anunta a fi cele mai profitabile pentru retailerii alimentari din tot anul 2018. Febra cumparaturilor de Craciun va duce afacerile companiilor peste nivelul de 103 miliarde de lei, in crestere cu aproape 6 miliarde de lei fata de rezultatul din 2017, estimeaza analistii de la KeysFin.

Business-ul din sectorul alimentar a crescut anul trecut cu 7,7% fata de 2016 si cu 135% fata de 2007 la 97 miliarde de lei. Iar profitul net a avansat cu 16,8% fata de 2016 si cu 174,5% fata de 2007, la 3,5 miliarde de lei in 2017.

Potrivit analizei, sectorul de retail se afla, in prezent, in plin proces de maturizare, dupa expansiunea galopanta din anii 2000-2010. Numarul companiilor a scazut cu 8,8% fata de 2016 si ramane cu aproape 2% sub cel din 2007, la aproape 52 de mii in 2017.

Statistica arata ca in retailul alimentar activeaza 18 companii mari, cu afaceri de 55,9 miliarde de lei in 2017, 235 de companii medii (10,8 mld.lei), 2469 firme mici (15,6 mld..lei) si 49.258 microintreprinderi (14,5 mld.lei).

"Principalii jucatori din piata, Kaufland, Carrefour, Lidl, Auchan si Mega Image si-au consolidat retelele, iar extinderea geografica a atins un nivel extrem de ridicat. Investitiile semnificative in deschiderea de noi unitati si mai ales in publicitate au spulberat, practic, concurenta micilor jucatori, magazinele independente, buticurile de cartier devenind o prezenta tot mai rara. Confruntate cu dificultati financiare, prinse in constrangerile tot mai puternice ale distribuitorilor de alimente si bauturi, multe dintre magazinele mici s-au inchis sau au fost preluate de marii jucatori", arata analiza KeysFin.

Astfel s-a ajuns ca ponderea companiilor mari sa atinga nivelul de 58% in 2017, fata de 32% in 2007.

In acest sector lucreaza peste 223.000 de angajati. Potrivit datelor KeysFin, numarul acestora a scazut cu 2,3% fata de 2016 si cu 1,4% fata de 2007, in conditiile in care companiile au investit puternic in optimizarea costurilor operationale.

Productivitatea muncii in acest sector a crescut cu 10% fata de 2016, aproape 434.000 de lei per angajat in 2017, insa costul mediu per angajat a avansat de 2 ori mai rapid, cu 20% fata de 2016, la 31.600 de lei per angajat in 2017.

"Cresterea costurilor cu forta de munca in acest sector a intervenit odata cu majorarea salariilor la nivel national si ca urmare a provocarilor tot mai accentuate din piata muncii. In conditiile crizei de personal, multi dintre rataileri au investit puternic in modernizarea proceselor tehnologice, iar unul dintre efectele cele mai vizibile il reprezinta extinderea semnificativa a caselor automate, unde clientii gestioneaza singuri plata. Automatizarea serviciilor se va extinde, cel mai probabil, la nivelul intregii piete, in urmatorii ani", estimeaza analistii de la KeysFin.

"Interesant este si faptul ca, pe fondul extinderii lanturilor de magazine. jucatorii mari au ajuns sa atraga mare parte din forta de munca. Daca in 2007 angajau 12% din forta de munca, in 2017 s-a ajuns la 38%. La polul opus, cel mai mult au pierdut magazinele de cartier, de la 46,7% din total in 2007 la putin peste o treime in 2017", mai arata analiza.

Cum au ajuns romanii campioni europeni

Potrivit datelor Eurostat, la nivel european, romanii au alocat in 2017 cea mai mare parte dintre veniturile gospodariilor pe alimente si bauturi non-alcoolice (27,8%) din UE. Ne urmeaza lituanienii (22%), estonienii (20,3%) si bulgarii (19,5%).

Cifra din dreptul Romaniei reprezinta de peste 2 ori media UE (12,2%). La polul opus, romanii aloca mult mai putin restaurantelor si hotelurilor (doar 3,3% fata de o medie UE de 8,8% din total).

"Statistica prezinta o consecinta directa a nivelului de trai scazut din Romania. Romanii nu mananca mai mult decat alti europeni, ci cheltuie mai mult raportat la veniturile lor. Una este sa ai un salariu de 3.000 de euro si sa aloci 800 de euro pentru mancare, si alta e sa traiesti la limita subzistentei, cum o fac multi dintre romani. Dincolo de raportul cheltuieli alimentare - salarii, o alta mare problema o reprezinta obiceiurile alimentare nesanatoase, care au facut ca Romania sa se claseze pe locul trei in Europa in clasamentul supraponderalilor, potrivit datelor de la Institutul de Endocrinologie C.I. Parhon. Este o consecinta a mancarii proaste si ieftine, puternic calorice, pe care majoritatea o consuma", spun analistii.

Obiceiurile de consum ale romanilor tin si de traditie. "Dupa 40 de ani de comunism in care achizitia de bunuri alimentare reprezenta o provocare, o intreaga generatie si-a gasit satisfactia in consumul alimentar. Ideea de a manca mult si bine - o conotatie a prosperitatii, s-a transmis din generatie in generatie, farfuria plina continuand sa fie principala satisfactie a unei mari parti a populatiei", mai afirma acestia.

Companiile din retailul romanesc continua, din pacate, sa exploateze din plin acest fenomen. "Consumul responsabil reprezinta inca un concept pe care jucatorii din piata intarzie sa il promoveze. Se marjeaza in continuare pe preturi si volum, semnalele privind educarea populatiei catre cumpatare fiind inca foarte reduse. S-au facut pasi inainte cu promovarea bauturilor fara zahar, unii producatori au redus valoarea calorica a produselor, insa este nevoie de o strategie eficienta la nivel national, care sa promoveze acest demers. Altfel, romanii, dincolo de faptul ca sunt din ce in ce mai putini, vor fi tot mai bolnavi, afectiunile asociate consumului excesiv de produse alimentare si bauturi fiind deja la nivelul de alarma", se mai precizeaza in analiza KeysFin.

Nota: Analiza KeysFin are la baza datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companii la Ministerul Finantelor (la sfarsitul perioadei) care au ca domeniu principal de activitate unul dintre urmatoarele coduri CAEN: 4639 (Comert cu ridicata nespecializat de produse alimentare, bauturi si tutun), 4711 (Comert cu amanuntul in magazine nespecializate, cu vanzare predominanta de produse alimentare, bauturi si tutun), 4721 (Comert cu amanuntul al fructelor si legumelor proaspete, in magazine specializate). Toate cifrele sunt exprimate in lei iar datele au fost extrase la sfarsitul lui noiembrie 2018. Estimarile au la baza rata medie anuala, calculata pe o perioada de cel putin 5 ani.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (In febra cumparaturilor. Retailul alimentar romanesc depaseste granita istorica de 100 mld. lei).

Noutati 1asig.ro
» Piata serviciilor de consultanta a depasit in 2018 pragul de 200 milioane euro
» Inovatiile blocate de suprareglementare
» Eurostat: Romania, pe primul loc in UE la cresterea costului orar cu forta de munca in trimestrul IV 2018
» Lipsa fortei de munca afecteaza profiturile companiilor din Romania
» Studiu: Mai putin de 4 din 10 romani folosesc aplicatiile serviciilor financiare sau bancare
» Noul Director Regional al BERD, in vizita la Bucuresti. Afla care sunt principalele teme de discutie
» Ce este "the gig economy"? Afla la ADN Antreprenor!
» PwC: Daca taxa pe active se aplica 5 ani la 1,2%, bancile isi vor recupera pierderea in 37 ani
» Eurostat: Romania a inregistrat in februarie cea mai mare rata a inflatiei din Uniunea Europeana
» Criza fortei de munca: In 5 ani va fi nevoie de peste jumatate de milion de persoane in plus pe piata muncii




Share |


Autor: Andreea RADU | Publicat pe 17.12.2018 | 346 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
0 comentarii

DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:


Arhiva



PAID

OMNIASIG


























Copyright 2019-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM