1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

"IIF 2018: Insurance in the DIGITAL World" - Principalele concluzii

Impactul digitalizarii asupra pietei de asigurari din Romania a fost dezbatut marti, 27 noiembrie a.c., in cadrul evenimentului "IIF2018: Insurance in the DIGITAL World". Conferinta a reunit profesionisti din domeniul asigurarilor si din domenii conexe, printre vorbitorii care au participat numarandu-se reprezentanti ai ASF, MUNICH Re, CCN, RGA, FRISS, precum si profesionisti din cadrul Institutului Bancar Roman si CFA Romania.

"IIF2018: Insurance in the DIGITAL World" se desfasoara cu sprijinul oficial al InsurTech Hub Romania si cu sprijinul UNSAR, fiind sustinut de Gefen Technologies in calitate de Partener Strategic, EUROINS si FRISS, in calitate de Parteneri Principali, CDA40, OMEGA Trust si Life is Hard, in calitate de Parteneri, precum si ISF - Institutul de Studii Financiare si IBR - Institutul Bancar Roman, in calitate de Parteneri Educationali.

Principalele declaratii:

Partea I

Cristian ROSU, Vicepresedinte Asigurari, ASF

- Digitalizarea poate dezvolta eficienta asigurarilor
- Digitalizarea este in beneficiul oamenilor: prin digitalizare ai acces la noi servicii, te poti informa, poti cumpara produse, poti economisi timp. Prin digitalizare, companiile devin mai eficiente, apar produse mai ieftine, serviciile devin mai rapide si au o calitate mai buna
- Riscurile digitalizarii trebuie intelese si gestionate.
Digitalizarea trebuie sa se dezvolte controlat, pe baza unor reguli - ea nu poate fi oprita
- Securitatea cibernetica este una din principalele preocupari ale mediului economic, de afaceri, precum si a autoritatilor
- Nevoia unei guvernante profesioniste: sunt necesare noi modele de guvernanta, o noua conduita. Nu mai putem vorbi de raspunderi separate
- Conducatorul unei societati este responsabil de ceea ce se intampla in jurul sau
- Tehnologiile sunt doar un mijloc pentru noi modele de afaceri
- Asigurarile cibernetice adauga valoare, cresc rezilienta, scad impactul financiar in cazul unor atacuri cibernetice
- IA, Big Data, IoT si nu numai - noile tehnologii reprezinta noi riscuri
- Asigurarile au un rol foarte important in viitoarea lume digitala, inclusiv in promovarea gestionarii riscurilor cibernetice
- Trebuie create hub-uri de inovatie pentru dezvoltare
- Bunele practici trebuie sustinute public
- Trebuie stabilite noi reglementari pentru asigurarea rezilientei pietei
- Trebuie sa reducem riscurile prin integrarea corecta
- Digitalizarea ne aduce o viata mai buna, iar asigurarile trebuie sa protejeze acest stil de viata
- Produsele de asigurare trebuie sa fie accesibile, sa fie dedicate tuturor clientilor, nu doar celor cu apetit digital mare, trebuie sa se afle la acelasi nivel calitativ
- Digitalizarea este un fenomen care nu poate fi oprit, dar trebuie canalizata in asa fel incat sa aduca beneficii oamenilor

Michael THELMEIER, International Insurance Consultant, Germany

- Cea mai mare provocare: sa ne dam seama ce reprezinta in realitate digitalizarea in momentul de fata
- Vorbim deja de un al doilea val de digitalizare, care va fi un tsunami
- Ce inseamna digitalizarea pentru asigurari? Exista voci care sustin ca va omori canalele de vanzare: nu vom mai avea oameni care sa vanda, vom avea roboti si chatbots. Este o situatie foarte periculoasa: sa compari vanzarea de asigurari cu vanzarea oricarui alt tip de produse (ex. fructe) - nu ii ascultati pe cei care sugereaza ca nu mai e nevoie de oameni care sa vanda asigurarile
- In zona auto: oamenii trebuie sa fie de acord sa isi dea datele producatorilor, altfel nu au acces la servicii - este un element care are un impact imens asupra domeniului asigurarilor
- IoT - riscuri foarte mari. Este o zona unde nu stim inca ce se va intampla
- Din punctul de vedere al digitalizarii, asigurarile se misca mai incet

Calin RANGU, Director, Supervision, Intermediaries Controlling and Rules of Conduct Department, ASF - Financial Supervisory Authority, Romania

- De ce este nevoie de schimbarile tehnologice? Scopul asigurarilor este de a asigura bunastarea fiecaruia prin protectie financiara. Prin digitalizare: va creste satisfactia clientilor, pentru ca daunele vor fi platite mai repede ca urmare a digitalizarii; va creste incluziunea financiara - datorita tehnologiilor, preturile vor scadea; reducerea costurilor - prin automatizari; cresterea cotei de piata; aplicarea legislatiei si compliance vor fi mai usor de realizat
- Provocarile de astazi pentru liderii de pe segmentul financiar: reglementarile, piata cu toate schimbarile ei, respectiv tehnologia
- Big Data are impact la toate nivelurile produselor de asigurare, de la dezvoltarea produselor noi (sisteme telematice, produse usage-based) la stabilirea pretului acestora (bazate pe date privind profitele clientilor), la vanzarea lor (sfaturi automate, chatbots, gamification), dar si la serviciile de asistenta in caz de dauna (aplicatii pentru smartphone, servicii disponibile 24/7, accesibile de oriunde) si managementul dosarului de dauna (recunoastere automata a fotografiilor, analiza potentialelor fraude)
- In ASF am definit cinci drepturi fundamentale ale consumatorului: dreptul de a fi informat in mod transparent, dreptul de a-si cunoaste drepturile si obligatiile, dreptul de a negocia si de a primi un pret corect, de a compara preturile produselor, dreptul de a primi asistenta, dreptul de a depune plangeri si de a avea acces la un sistem de rezolvare a disputelor
- FinTech Task Forces: se ocupa de subiecte precum Big Data, riscurile cibernetice, convergenta in supravegherea algoritmilor, BlockChain
- ASF a implementat InsurTech HUB care are ca obiective: prezentarea celor mai bune practici din domeniu, stimularea noilor tehnologii care aduc beneficii clientilor, dezvoltarea reglementarilor pentru piata, monitorizarea tehnologiilor inovatoare din perspectiva reglementarilor existente si a celor care urmeaza sa fie implementate, dar si a companiilor si entitatilor care folosesc astfel de tehnologii, dar si sprijinirea dezvoltarii noilor tehnologii intr-un mod controlat care aduce beneficii consumatorilor, protejand drepturile si interesele acestora

Alexandru CIUNCAN, General Director, UNSAR

- Intr-o acceptiune general valabila, digitalizarea inseamna combinatia intre noi tehnologii, inclusiv cresterea puterii de procesare, si afluxul de date.  

- Distributia (in asigurari) a fost doar varful aisbergului in ceea ce priveste digitalizarea, alaturi de zona de operatiuni

- Lucrurile au evoluat, fireste, iar companiile de asigurari, si nu numai, au inceput sa investeasca foarte mult in acest domeniu

- Deja se discuta despre trecerea la o noua etapa de evolutie in ceea ce priveste digitalizarea - practic, vorbim acum despre o noua generatie de produse de asigurare, spun specialistii
- Si in Romania, asiguratorii au lansat produse noi, inovatoare - fie ca vorbim despre polite de asigurare auto bazate pe sisteme de tip telematics, fie ca ne referim la asigurari de locuinte ce permit autoconstatarea daunelor direct de catre clienti.

- In primul rand, industria este cea care trebuie sa se gandeasca din ce in ce mai mult la consumatori. Toate aceste inovatii tehnologice, daca sunt folosite asa cum trebuie, vor conduce la o preventie mai buna a riscurilor. 
- Evident, insa, viitorul tine de o lume mult mai interconectata decat pana acum iar industria globala de asigurari se va adapta

Emmanuel DJENGUE, Innovation Director, Europe - RGA, Spain

- Ce inseamna sa fii digital? In primul rand, business-ul trebuie sa fie unul "social" - clientii nu vor sa incheie o afecere cu o companie care nu se afla in social media. De asemenea, noul client este conectat tot timpul, iar companiile trebuie sa tina cont de acest aspect. Nu in ultimul rand, companiile trebuie sa gestioneze un volum mare de date.
- Fashionistas, Digital Masters, Beginners, Conservatives - stiluri de abordare a digitalizarii de catre companii
- Digitalizarea nu este doar un singur pas, reprezinta un intreg proces prin care companiile incearca sa fie cat mai aproape de client
- Digitalizarea aduce trei trend-uri care pot deveni si amenintari: "de la protectie la preventia riscurilor", "puterea datelor" (companiile se orienteaza catre clientii cu cel mai scazut risc), "increderea in mediul online" (clientii cauta pe internet inainte de a actiona)
- In 2018, vom avea 52 milioane de masini cu sisteme telematice preinstalate
- In 2019, piata de roboti B2C si B2B va avea o valoare de 1,2 miliarde 
- In 2020, industria de wearables va valora 11,61 miliarde 
- In momentul de fata, in asigurari, nu avem o conversatie constanta cu clientii
- Prin digitalizare, ne mutam dintr-un risc necunoscut intr-o realitate predictibila si ne orientam mai mult catre client decat catre produs
- Peste jumatate din cautarile privind asigurarile de viata din Marea Britanie incep de pe un telefon mobil
- 3 tipuri de companii InsurTech: Provocatorii (Challengers), Integratorii (Integrators) si Colaboratorii (Collaborators)

Sebastian SCHMIDT, Innovation Manager, CEE & Southern Europe, MUNICH Re, Germany

- In mod similar cu Uber (care domina zona de taxi, desi nu este o companie de taxi) sau AirBNB (care domina zona hoteliera, desi nu detine niciun hotel), daca urmatorul cel mai mare asigurator nu va fi o companie de asigurare? De exemplu, produse mici, precum asigurarile auto, vor putea fi vandute si altfel decat prin companii de asigurare
- 7 provocari majore pentru industria de asigurari: 1) construirea de capacitate pentru analiza datelor si integrarea acesteia in core business, 2) construirea de modele noi si optimizarea, simultana, a sistemelelor vechi, 3) automatizare si reducerea costurilor, 4) transformarea modelelor traditionale de asigurari in produse digitale nou dezvoltate, 5) imbunatatirea experientei consumatorilor, 6) dezvoltarea si testarea unor noi modele de business si a unor noi canale de vanzari, 7) colaborarea cu parteneri din zona tehnologiei
- In momentul de fata, companiile incearca sa digitalizeze modelele de business existente. Companiile trebuie, insa, sa dezvolte noi modele digitale si noi produse
- Domenii catre care companiile de asigurari trebuie sa se orienteze: Internet of Things (companiile de asigurari trebuie sa reduca riscurile aduse de IoT), Platforme de Cooperare Digitala (initiative care extind acoperirea produselor de asigurare), Subscriere Augmentata Digital (crearea de solutii de subscriere automatizate), Solutii de Securitate Cibernetica (noi solutii pentru protectia impotriva riscurilor cibernetice)
- De ce vrea Munich Re sa intre in parteneriate cu start-up-uri: pentru a raspunde nevoilor clientilor, pentru a-si dezvolta business-ul, pentru a ajunge lider pe segmentul tehnologic, pentru a externalliza partea de cercetare si dezvoltare pe segmentul digital

Arik ROZTAL, Vice President Sales, GEFEN Technologies, Israel

- Clientul digital savvy de astazi comunica, in mod principal, prin canale digitale si se asteapta ca si asiguratorul sa ii ofere servicii prin dispozitivele digitale pe care le acceseaza. Prin urmare, asiguratorii trebuie sa inteleaga preferintele si comportamentele de cumparare pentru a oferi cele mai relevante produse si servicii
- Analiza datelor, segmentarea publicurilor, analiza comportamentelor sociale si a canalelor preferate de comunicare sunt elemente critice in imbunatatirea experientei pentru astfel de clienti. Si, din moment ce acest client cauta acces la informatii si la tranzactii de business oriunde si oricand, tehnologiile cloud au permis dezvoltarea unor setup-uri infrastructurale care sunt disponibile in forma de servicii plug-and-play, accesibile din punctul de vedere al costurilor
- Brokerii sunt oameni, au capacitati limitate. Prin solutia GEFEN, acestia isi pot imbunatati abilitatile: le permite prezenta digitala completa in timp record, permite sustinerea comunicarii prin e-mail, chat, SMS, social media, este o solutie compatibila cu GDPR si nu numai, poate fi integrata in platforme existente
- Agentii de asigurare isi doresc mai multe interactiuni cu clientii, rezultate vizibile de business (cresterea vanzarilor), sa economiseasca timp in realizarea task-urilor, dar nu isi doresc sa creeze continut, sa invete sa foloseasca alte instrumente, sa munceasca extrem de mult sau sa foloseasca servicii care sunt scumpe
- La randul sau, compania de asigurare isi doreste o constanta a brand-ului si a mesajelor, riscuri reduse si rezultate profitabile, un control bun al fortei de distributie, flexibilitate, dar nu isi doreste probleme de compliance, proiecte scumpe, a caror implementare dureaza mult, date pe care nu le poate folosi, pierderea cotei de piata in fata competitiei
- solutia GEFEN vine in intampinarea tuturor acestor nevoi

Partea a II-a

Krzysztof JABLONSKI, Sales Manager, CEE Region, FRISS, Poland

- La FRISS consideram ca industria de asigurari inca poate fi demna de incredere, poate avea portofolii sanatoase si poate avea prime cu un pret corect
- 77% dintre asiguratori considera ca AI le va schimba rolul in viitor, arata un sondaj realizat de FRISS. Cum poate AI sa modifice business-ul companiilor de asigurari? Prin imbunatatirea serviciilor dedicate clientilor (chatbots), reducerea costurilor (prin reducerea fortei de munca), detectarea automata a fraudelor, procesarea automata a daunelor, imbunatatiri la nivelul activitatilor de marketing si vanzari
- FRISS aplica AI pentru identificarea fraudelor
- Exista 3 tipuri de AI: General AI (AI construita pentru a servi intregii omeniri: robotica, realitatea augumentata etc.), Product AI (un sistem AI construit pentru a rezolva un singur task, foarte bine - de exemplu, filtrul de spam), Custom AI (un sistem AI care functioneaza doar daca primeste un anumit tip de date)
- Nu exista Inteligenta Artificiala buna fara date de calitate
- AI de tip "black-box" nu este recomandat


Gabriela HARTESCU, General Manager, Romanian Banking Institute, Romania

- Resursa umana din industria serviciilor financiare va evolua catre noi roluri si competente sub impactul digitalizarii
- Noile tehnologii si evolutii din industria serviciilor financiare (automatizarea/robotizarea, inteligenta artificiala, etc) conduc la necesitatea remodelarii competentelor si comportamentelor angajatilor actuali si viitori
- Automatizarea va avea un impact major asupra fortei de munca; studii recente arata ca, in urmatorii 2 - 3 ani, cca 30% din munca prestata azi de angajati va fi realizata prin procese de automatizare; este vorba despre functiile mai simple, care implica si multe procese repetitive si standardizate: va aparea o noua generatie de roboti - robotii colaborativi sau co-botii - proiectati pentru interactiunea directa cu clientii (acestia vor imita actiunile umane pentru efectuarea automatizata a unor activitati repetitive, de volum mare sau consumatoare de timp). Functiile complexe se vor baza, in continuare, pe interventia umana
- Nu doar progresul tehnologic va impacta angajatii, dar si evolutia carierei in cadrul unei institutii financiar-bancare se schimba, de la o linie ascendenta ierarhica pe o anume specializare, se vor observa migratii catre 4 - 5 "cariere", in zone diferite de activitate, in cadrul aceleiasi institutii financiare; de asemenea, se observa o scadere a perioadei medii de lucru in aceeasi institutie, procesul de ocupare a fortei de munca devenind tot mai fluid
- Institutiile financiare vor trebui sa devina mai flexible in procesul de angajare, dezvoltand si echipe agile, oferind posibilitatea lucrului in grupuri mici sau inter-grupuri; 75% din cei din generatia Millennials sunt atrasi de posibilitatea de a lucra intr-un mediu flexibil si creativ, dar care le ofera posibilitatea de a promova in cariera. Digitalizarea va permite o flexibilitate crescuta a locurilor si a programului de munca
- In viitor, munca se va axa din ce in ce mai mult pe calitate: digitalizarea este o oportunitate de a crea locuri de munca mai putin solicitante, permitand alocarea unui timp mai mare activitatilor profesionale care necesita creativitate
- Institutiile financiare sunt inca intr-o faza incipienta a pregatirii resursei umane pentru provocarile viitoare. Pentru a ramane competitive si pentru a-si imbunatati performanta, institutiile financiare continua sa se concentreze pe cresterea eficientei si imbunatatirea serviciilor oferite clientilor, devenind tot mai agile prin reprofilarea infrastructurilor tehnologice. Liderii institutiilor financiare au in fata trei provocari majore in ceea ce priveste resursa umana:
  1. pregatirea angajatilor pentru noile competente digitale va impune procese de training si perfectionare pe scara mare: acest lucru este valabil pentru toate sectoarele de activitate: in UE, in viitorul apropiat, 90% din locurile de munca vor necesita un anumit nivel de abilitati digitale, in conditiile in care cca. 40% din cetatenii UE au abilitati digitale limitate sau nu poseda deloc astfel de abilitati
  2. identificarea abilitatilor si expertizei profesionale necesare pentru a putea face fata concurentei in viitor
  3. atragerea si retinerea angajatilor care detin aceste atribute profesionale; un studiu recent arata ca peste 60% dintre liderii unor institutii financiare importante considera ca in prezent se confrunta cu un decalaj mare intre cererea si oferta de personal cu competente digitale. De aceea, este vitala implementarea unor politici de resurse umane care sustin diversitatea si incluziunea. De asemenea, expertiza in managementul schimbarii va fi o calitate cautata de angajatori
- Managementul talentelor devine o problema strategica la nivelul board-ului. Deciziile privind capitalul uman sunt in mod inerent investitii pe termen lung, iar managementul resursei umane este parte esentiala a  strategiei globale a institutiei financiare
- Liderii in era digitala trebuie sa aiba: viziune, sa promoveze schimbarea si sa o poata gestiona;  responsabilitate sociala si sa promoveze impreuna cu angajatii si cu clientii activitati de responsabilitate sociala; siguranta si empatie in conducere
- Alinierea strategiei de management al talentelor cu strategia de business: valoarea resursei umane dintr-o institutie financiara va depinde de eficienta strategiei de afaceri si de modul in care talentele sunt utilizate in acest cadru strategic   
- Invatarea continua (LLL) - un imperativ in industria serviciilor financiare
- Utilizarea noilor tehnologii (inteligenta artificiala, blockchain etc) in industria serviciilor financiare nu conduce doar la noi modele de competente si de talent, ele creeaza o lume in care abilitatile necesare se vor schimba continuu si rapid. Industria financiara va trebui sa anticipeze abilitatile viitoare necesare angajatilor, sa reinventeze modul in care isi pregateste forta de munca si, mai ales, sa creeze o cultura organizationala care promoveaza invatarea continua
- Inteligenta Artificiala va scoate la rampa abilitati umane ca: empatie, creativitate si gandire critica
- 3 solutii inovatoare de invatare pentru a tine pasul cu evolutiile tehnologice: 1) accelerarea invatarii experientiale (learning by doing), 2) deplasarea de la focalizarea pe institutie, la focalizarea pe individ, 3) intarirea pregatirii angajatilor vulnerabili la schimbarile tehnologice

Nona GORGOS, IT Consultant, OMEGA Trust Romania

- Incidentele de Securitate cibernetica reprezinta o amenintare din ce in ce mai mare pentru reputatia si stabilitatea economica a institutiilor financiare. Un studiu comparativ intre anii 2013 si 2017 ne spune ca riscurile cibernetice au urcat pe locul 3 in Top 10 riscuri de business globale, desi in 2013 nu erau nici macar mentionate, cu un procent de 30%, depasind riscurile legate de incendii, dezastre naturale, schimbari legislative si fluctuatii la nivel politic.
- 23% costuri cu securitatea informatiei generate de atacuri cibernetice - costuri pentru recuperarea datelor, inlocuirea echipamentelor, despagubiri
- 38% dintre atacuri se fac prin intermediul fisierelor office infectate, considerate, de cele mai multe ori, de incredere
- 63% dintre informatiile vizate se refera la numerele de telefon
- 88% - cresterea numarului variantelor de malware intre 2016 si 2017
- 350% - cresterea anuala a numarului atacurilor cu cerere de rascumparare (ransomware)
- in 2017: costul atacurilor cibernetice a fost de 600 miliarde dolari la nivel global; au avut loc 600.000 de atacuri cibernetice zilnic; a avut loc o crestere de 13% a numarului de vulnerabilitati raportate fata de anul anterior
- Toate aceste costuri nu ne spun decat ca trebuie sa incepem sa dam din ce in ce mai multa atentie securitatii informatiei, pentru ca nu ne dorim sa fim veriga slaba care sa duca la pierderea datelor clientilor nostri. Cele mai mari costuri ale criminalitatii cibernetice sunt intreruperea businessului si costurile de restaurare a acestuia, costuri ale criminalisticii IT, costuri legate de comunicare si repararea impactului reputational, recuperarea datelor, dar si costuri legate de amenzi
- Sursele atacurilor cibernetice: China (20%), SUA (11%), Federatia Rusa (6%)
- 61% dintre atacurile cibernetice din 2017 au avut loc in companii cu mai putin de 1.000 de angajati
- 69% dintre organizatii considera ca amenintarile cu care se confrunta nu pot fi blocate de programele antivirus
- Tot mai multe organizatii aleg sa transfere o parte sau toate riscurile catre o companie de asigurari, ca o componenta cheie a solutiei de recuperare dupa un incident sau ca raspuns la problemele generate de criminalitatea cibernetica
- Polita de asigurare de raspundere cibernetica POATE ACOPERI: pierderea informatiilor cu caracter personal, pierderea informatiilor corporative, securitatea retelei, investigatii administrative privind datele, repararea reputatiei companiei, repararea reputatiei personale, raspunderea pentru santajul cibernetic/ privind confidentialitatea, asigurare privind intreruperea retelei
- Cele mai importante doua motivatii care determina dorinta de a se asigura impotriva riscurilor 
legate de securitatea cibernetica se leaga de costurile unui potential incident
 si dorinta de a avea mai multa liniste, pe de o parte, respectiv pentru a dobandi 
expertiza suplimentara in scopul unei mai bune pregatiri a prevenirii atacurilor
- Norma nr. 4/2018 privind gestionarea riscurilor operationale generate de sistemele informatice utilizate de entitatile autorizate/avizate/inregistrate, reglementate si/sau supravegheate de catre Autoritatea de Supraveghere Financiara: aceasta norma 4 impune o serie de activitati pe care companiile trebuie sa le desfasoare

Panel interactiv

Calin RANGU, Director, Supervision, Intermediaries Controlling and Rules of Conduct Department, ASF - Financial Supervisory Authority, Romania

- Nu cred ca numai in industria de asigurari sunt probleme si blocaje in calea digitalizarii: pana la urma, lucram cu oameni, iar fiecare companie are un nivel de experienta, un nivel de maturitate - conteaza foarte mult conducerea companiei si cum intelege sa implementeze aceasta digitalizare
- Nu pot sa spun ca sunt neaparat probleme din acest punct de vedere: sunt probleme ale unei industrii care incearca sa se aseze si sa investeasca mai departe in dezvoltarea pietei
- Noi incercam sa promovam, prin InsurTech HUB, digitalizarea in asigurari in Romania
- Reglementarile au rolul de a se asigura ca lucrurile evolueaza ordonat
- Noi vorbim foarte mult de digitalizare pe modele existente. Oricat am digitaliza, daca nu ne schimbam modul de gandire, tot modele traditionale vor rezulta
- Asiguratorul trebuie sa fie un consultant de management al riscului, sa-l faca pe client sa nu aiba niciodata dauna

Sebastijan ZLEBNIK, CEO, CDA 40 Insurance, Slovenia

- Intregul nostru proces, de la cap la coada, este digitalizat. Acest lucru ne ofera un avantaj competitiv
- Problema este implementarea in sine a procesului: noi putem emite o polita, complet digital, cu semnaturi digitale, in 24 de ore. In unele cazuri, insa, unii beneficiari pot declara ca nu accepta semnaturi digitale si retransmit documentele prin Posta, cu solicitarea de a semna direct documentul
- Sunt de acord ca, uneori, digitalizarea poate influenta nu doar eficienta vanzarilor, ci si retinerea mai mare a primelor, daca este folosita corecta. In situatia noastra, am reusit sa oferim clientilor si beneficiarilor un serviciu mult mai rapid decat bancile. Acest timp rapid este de preferat solutiei oferite de banci
- Digitalizarea aduce beneficiarii si clientii mai aproape de asiguratori, crescand gradul de sinergie dintre acestia
- Digitalizarea este extraordinara - trebuie, insa, sa verificam si gradul de compliance al solutiilor digitale pe care le cream - uneori, legislatia poate fi o adevarata povara dupa ce au fost dezvoltate anumite aplicatii si proiecte

Alexandru CIUNCAN, General Director, UNSAR

- Distributia (in asigurari) a fost doar varful aisbergului in ceea ce priveste digitalizarea in domeniul asgiurarilor
- Lucrurile au evoluat, firesc, iar companiile de asigurari, si nu numai, au inceput sa investeasca foarte mult in ceea ce inseamna proiecte de eficientizare in termeni de back office, de la managementul fluxului de documente etc.
- Deja se discuta de trecerea la o noua etapa in ceea ce priveste digitalizarea - vorbim despre Big Data si despre puterea de a procesa aceste date
- Intr-o acceptiune general valabila, digitalizarea inseamna puterea de a procesa datele
- In primul rand, industria este cea care trebuie sa se gandeasca din ce in ce mai mult la consumatori. Toate aceste inovatii, daca sunt folosite asa cum trebuie, nu pot sa duca decat la o preventie mai buna a tuturor riscurilor. Evident, insa, viitorul tine de o lume mult mai interconectata decat pana acum: toate datele se vor strange in pool-uri de date si vor fi folosite pentru beneficiul consumatorului

Victor SRAER, Managing Partner, OTTO Broker de Asigurare

- Cred ca tehnologia poate sa aduca produse de asigurare care au un beneficiu rapid 
- Putem vorbi despre doua tipuri de produse: unele pentru riscuri majore, precum si unele cu riscuri cu frecventa mare, pe care tehnologia le-ar putea extinde, in asa fel incat sa cuprinda mai multe tipuri de riscuri
- Un alt mod in care tehnologia poate sa schimbe in bine interactiunea cu clientii este simplificarea proceselor si a experientei clientilor cu produsele de asigurare (care este, de multe ori, greoaie)
- De exemplu, folosesti surse de date publice ca sa obtii o cotatie automata
- In zona de operatiuni, cred ca in Romania foarte mult din inovatia tehnologica s-a manifestat preponderent in zona de operatiuni si mai putin in zona de vanzari
- In 5 ani, am reusit sa scadem departamentul de operatiuni de la 16 la 5 oameni, in conditiile in care politele procesate s-au dublat
- In vanzari folosim, in momentul de fata, o serie de instrumente si comparatoare care simplifica mult vietile angajatilor si ale clientilor
- Ceea ce face industria de asigurari de sute de ani - protectie impotriva daunelor majore - va ramane valid in perioada urmatoare, iar tehnologia trebuie sa vina doar sa simplifice procesele, sa le faca mai accesibile. In ceea ce priveste riscurile cu frecventa mai mare, tehnologia deschide ferestre noi. Este esential ca fiecare dintre noi sa faca un efort de invatare in legatura cu tehnologia

Gheorghe GRAD, CEO RENOMIA SRBA, Romania

- Formele de asigurare accesate de clientii din Romania sunt cele cu daunalitate mare
- Clientii vor sa simta beneficiile asigurarii - vor sa aiba daune
- Imi doresc ca aceasta digitalizare sa ne ajute sa depasim cei 100 de euro pe cap de locuitor
- Incepand din acest an, la nivelul grupului nostru, s-a organizat o echipa de 5 oameni, cu scopul declarat, ca echipa, sa gaseasca acele solutii de comunicare si de eficientizare a experientei cu clientul, prin Inteligenta Artificiala, prin solutii informatice, printr-un mix de abordari
- Este imperios necesar sa gandim proactiv, sa fim parte din acest proces de digitalizare. Sfatul meu este sa nu faceti singuri acest lucru, intrebati-va oamenii: ei pot avea idei foarte bune si prin intermediul lor puteti descoperi procesele unde puteti interveni

Liviu HULUTA, Head of Consumer & Commercial Marsh, Central & South Eastern Europe

- La Marsh, am incercat sa generam foarte multe produse inovatoare
- Procesele sunt automatizate de zece ani
- Din pacate, nu vedem o crestere a penetrarii unor astfel de produse 
- Structura pietei din Romania: multe companii fac parte din grupuri internationale, asteptand ca inovatia sa vina de la grup. 
- Interesul nostru este sa convingem partenerii ca Romania este un loc bun pentru a implementa inovatii
- Este nevoie de schimbari la nivelul culturii organizationale pentru implementarea optima a digitalizarii

Partea a III-a

Catalin CAMPEANU, Deputy General Director, The Institute of Financial Studies (ISF), Romania

- Tehnologia nu inseamna nimic, daca nu ai incredere in oameni
- Fintech/ Insurtech - au transformat deja fundamental piata financiara
- Automatizarea de procese ar putea reduce cu 30% orele muncite de catre oameni la nivel global
- Pana la 375 de milioane de muncitori la nivel global s-ar putea sa fie nevoiti sa treaca in alte categorii operationale
- Statisticile US Labour Bureau din US: claims adjusters si underwriters sunt job-uri in declin
- Abilitatile tehnologice vor fi din ce in ce mai cautate, de catre toate companiile, in toate tarile
- Apar din ce in ce mai multi roboti, tehnologii pentru managementul daunelor - vor fi din ce in ce mai putini oameni in spatele unui birou care vor face acest lucru
- Financial advisors - in viitorul apropiat, imi este greu sa cred ca va disparea de tot interactiunea umana
- Primul robot care vinde asigurari, Roberto Siber, este deja licentiat in Statele Unite. Dar nu poate face inca o consiliere financiara in adevaratul sens al cuvantului
- Companiile care nu realizeaza ca este nevoie de alte tipuri de produse, vandute altfel - de exemplu, o asigurare doar atunci cand merg cu bicicleta - ajung sa piarda si sa ramana in urma. Aceasta nevoie de a anticipa schimbarea este doar un must

Erik BARNA, CEO & Founder, Life is Hard, Romania

- Lumea se schimba rapid, in mod continuu
- Schimbarea rapida este potentata de tehnologie
- Toate lucrurile din jurul nostru devin tot mai smart, conectate, interconectate: vorbim de telefoane smart, televizoare smart, pana si masini smart si chiar orase smart
- Majoritatea expertilor cred ca masinile autonome vor domina drumurile pana in 2030, iar acest lucru va perturba tot ce inseamna ecosistemul din jurul masinilor, inclusiv asigurarile
- Foarte multi se intreaba: in momentul in care o masina autonoma este implicata intr-un accident rutier, cine este responabil? Foarte multi vor spune ca producatorul acelei masini este responsabil. Dar ne punem intrebarea: masina respectiva nu a fost subiectul unui atac cibernetic?
- O alta provocare: legislatia armonizata in ceea ce priveste masinile autonome
- Partea de subscriere in cazul masinilor autonome: cum va fi realizata aceasta? In noua paradigma, soferul iese din ecuatie - in loc de profilul soferului, pentru emiterea unei polite de asigurare va trebui sa analizam tehnologia care sta la baza unei masini autonome - cel care face subscrierea va analiza tehnologia, nu soferul
- Costurile de reparatie: un alt parametru de luat in considerare. Masinile autonome sunt clar mult mai scumpe, prin urmare si costurile de reparatii pot fi mai mari si trebuie luate in considerare
- Masinile autonome sunt supuse riscurilor cibernetice
- Frecventa daunelor: in momentul de fata, 90% din daune sunt provocate de erori umane. Scotand factorul uman din ecuatie, va scadea si numarul de daune - acest lucru va trebui sa aiba efect asupra primei de subscriere a politei. Cat de profitabil va mai fi un asigurator in acest caz?
- Masinile autonome vor revolutiona felul in care vedem modul de a conduce. Asiguratorii trebuie sa se adapteze la noile realitati

Michael THELMEIER, International Insurance Consultant, Germany

- In Romania, RCA continua sa ocupe cea mai mare cota de piata, insa acest lucru se va schimba curand
- Exista foarte multe intrebari si probleme legale complexe pe care trebuie sa le luam in considerare:
  • Cine detine datele soferilor/ in cazul sistemelor telematice/ in cazul masinilor smart?
  • Cine foloseste datele soferilor?
  • Big Data Analysis - cum ne asiguram ca algoritmii nu vor face descriminari - direct sau indirect - din cauza originilor etnice, a genului etc.? 
- In Germania, prima auto medie (MTPL + MOD) este de circa 480 euro; Profitul mediu per polita in 2017 a fost de 9 euro; Costurile cu sistemele telematice sunt de 96 euro (8 euro pe luna); Discount-ul asteptat este intre 10-30% (48 - 144 euro) 
- Statistic vorbind, un sofer de 80 de ani face mai multe accidente per kilometru decat un sofer de 18 ani - este corect sa crestem prima soferilor de peste 80 de ani?
- Digitalizarea ne va schimba dramatic, dar nu stim cum si cand. Sfatul meu pentru asiguratori este: fiti curajosi, dar nu excesiv de curajosi

Tudor GALOS, Senior Consultant, TUDOR Galos Consulting, Romania

- General Data Protection Regulation (GDPR) impune noi reguli asupra organizatiilor din UE si celor care ofera bunuri si servicii persoanelor aflate pe teritoriul UE sau care colecteaza si analizeaza date legate de acestea, indiferent de localizarea lor geografica
- In urma implementarii GDPR: 
  • Drepturi de intimitate imbunatatite
  • Indatoriri crescute pentru protectia datelor
  • Obligativitatea raportarii fiecarui data breach
  • Amenzi uriase pentru non-compliance
- In urma GDPR, indivizii au dreptul sa isi acceseze datele personale, sa corecteze erorile in datele personale, sa stearga datele personale, sa se impotriveasca procesarii de date personale, sa exporte datele personale
- In urma GDPR, organizatiile vor trebui sa protejeze datele personale folosind securitatea necesara, sa notifice autoritatile la orice compromitere a datelor personale, sa obtina consimtamantul de procesare a datelor si sa tina detaliile oricarei procesari de date personale. De asemenea, organizatiilor li se cere sa ofere detalii relevante pentru colectarea de date, sa detalieze necesitatile de procesare, sa defineasca politici de retinere a datelor si de stergere a lor. Nu in ultimul rand, organizatiile vor trebui sa educe oameni care sa se ocupe de privacy si sa educe angajatii, sa auditeze si sa updateze politicile de date, sa angajeze un Data Protection Officer (daca este necesar) si sa creeze si gestioneze contracte cu vendorii aliniate la GDPR
Datele personale vor fi: 1) procesate legal, corect, intr-un mod transparent, 2) colectate pentru scopuri specifice, explicite si legitime, 3) adecvate, relevante si limitate la strictul necesar, 4) corecte si, unde e nevoie, reimprospatate, 5) retinute doar atat cat e nevoie, 6) procesate intr-un mod in care securitatea sa fie mentinuta
- Recomandarile pentru companii:
  • Nu presupuneti
  • Nu cereti imputernicitilor sa faca prelucrari de date cu caracter personal fara a avea completata anexa
  • Nu trimiteti date cu caracter personal pe medii nesigure
  • Nu pierdeti din vedere posibilitatea "accidentelor" - trimiteri de e-mail-uri catre persoane gresite, laptop-uri deblocate, pierderi de memory stick-uri
  • Nu actionati fara o analiza detaliata (mai ales la cererile de stergere de date)
  • Nu va luati dupa ce fac "CEILALTI"
Ioana GHERMAN, Data Scientist, GENERALI, Italy

- Centrul de Solutii Analitice implementat in cadrul Generali a fost lansat in urma cu mai putin de 3 ani
- Folosirea analizei de imagine pentru a identifica fraudele (incercarile de a solicita daune de mai multe ori pentru aceeasi masina): computerul analizeaza doua imagini ale masinii si compara daunele
- Provocari in analiza imaginilor: multe informatii in plus (poze cu masina, dar si cu interiorul masinii, cu elemente din exterior etc.), poze din diferite unghiuri (masina de la distanta) etc.

Panel interactiv

Michael THELMEIER, International Insurance Consultant, Germany

- Grupurile internationale fac mai multe (inovatii) in pietele lor de baza decat in pietele in care activeaza 
- Va mai dura inca 8-10 ani pana cand digitalizarea nu va mai fi un "keytopic", iar noi vom discuta atunci despre schimbarile demografice 

Paul MITROI, ISF

- Cred ca cel mai mare impact pentru digitalizare il vor avea atitudinile pozitive ale autoritatilor de reglementare
- Piata din Romania se bazeaza inca foarte mult pe RCA - sunt o binecuvantare - aduc foarte mult cash - dar si un blestem - daune foarte mari
- Digitalizarea este un concept complet diferit - automatizarea singura nu este digitalizare
- Problema de viziune depinde si daca viziunea ta se aliniaza viziunii altora
- Populatia Romaniei a acceptat foarte repede telefonia mobila pentru ca tehnologia fixa a fost slab dezvoltata - dar nivelul de intelegere al tehnologiei este slab
- Cred ca in urmatorii 10 ani o sa mai discutam despre digitalizare, probabil si cu alte aspecte, si in urmatorii 5 ani o sa discutam despre declinul demografic

Emmanuel DJENGUE, Innovation Director, Europe - RGAX, Spain

- Trebuie sa ne concentram pe managementul leadership-ului, cand vine vorba de digitalizare
- Cand vorbim despre digitalizare, este mai mult despre viziune, despre oamenii care implementeaza - Nu este neaparat legat de suma de bani pe care o ai la dispozitie

Tudor GALOS, Senior Consultant, TUDOR Galos Consulting, Romania

- AI si machine learning - cele doua tehnologii care vor avea cel mai mult impact asupra industriei asigurarilor
- In Romania, data fiind lipsa maturitatii tehnologice a multor entitati, costurile de tehnologizare sunt destul de mari
- Cred ca inca 20 de ani vorm discuta despre digitalizare

Erik BARNA, CEO & Founder, Life is Hard, Romania

- Digitalizarea va influenta foarte mult industria asigurarilor
- Asigurarile auto au o pondere importanta in piata asigurarilor din Europa Centrala si de Est. In acelasi timp, exista diferente in ceea ce priveste digitalizarea acestui segment de la o tara, la alta. In Romania, mare parte din ceea ce se intampla in piata se intampla prin brokeri de asigurare: clientul din Romania nu este inca pregatit sa cumpere de pe mobil sau de pe site-uri online. Cred totusi ca trendul, cel putin cand vine vorba de asigurarile obligatorii, este de a le trece complet in online - va dura, insa, o perioada
- Foarte multi romani folosesc smartphone-ul doar pentru retele de socializare
- Este o problema de intelegere a tehnologiei
- Cred ca si peste 10 ani vom vorbi tot de digitalizare, iar in 5 ani vom vorbi despre Inteligenta Artificiala aplicata in asigurari