1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling
Forumul

Forumul "Asigurarile de sanatate - o solutie viabila pentru dezvoltarea sistemului sanitar": Urmariti principalele declaratii!

Health Insurance Forum - "Asigurarile de sanatate, o solutie viabila pentru dezvoltarea sistemului sanitar" a dat startul unor dezbateri extrem de utile si constructive in ceea ce priveste necesitatea asigurarilor voluntare de sanatate si solutiile prin care acestea pot fi o solutie de finantare si de dezvoltare durabila pentru sistemul sanitar de stat. Evenimentul a fost gazduit de platforma Zoom si transmis pe pagina de Facebook a XPRIMM.

Click pe linkul urmator pentru video https://fb.watch/5L8oBddC7S/

Principalele teme de dezbatere au fost:
  • Reforma sistemului de sanatate - intre experienta internationala si realitatile romanesti
  • Asigurarile de sanatate, solutie pentru dezvoltarea durabila a sistemului sanitar
  • Finantarea asigurarilor de sanatate - provocari legislative
La eveniment au participat, joi - 27 mai 2021, reprezentanti de top ai Parlamentului, ai Ministerului Sanatatii, ai CNAS - Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, ai ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara, ai companiilor de asigurari si brokeraj de asigurari, ai companiilor farmaceutice, ai asociatiilor de pacienti si ai mass-media de specialitate.

PRINCIPALELE DECLARATII

Adrian MARIN, Presedinte, UNSAR:
- UNSAR, organizatia reprezentativa a industriei de asigurari din Romania are ca obiectiv strategic dezvoltarea segmentelor de asigurari de viata si de sanatate. In prezent piata este predominata de asigurari obligatorii, iar obiectivul nostru strategic este sa reusim, impreuna cu partenerii nostri institutionali, sa dezvoltam din ce in ce mai mult segmentele de asigurari facultative, asigurarile de sanatate fiind o componenta importanta.
- Dezvoltarea constanta din ultimii ani a pietei de asigurari voluntare de sanatate evidentiaza o nevoie din ce in ce mai mare a oamenilor de a avea un acces mai bun la servicii medicale. Datele noastre arata ca 28% dintre romani sunt mai interesati de asigurarile voluntare de sanatate, posibil si ca urmare a pandemiei COVID-19. De asemenea, riscul de imbolnavire este motiv de ingrijorare pentru 58% dintre respondenti, care poate afecta situatia financiara a unei familii.
- Piata asigurarilor de sanatate a ajuns anul trecut la valoarea de 451 milioane de lei in prime brute substrise, ceea ce reprezinta o crestere de 18% fata de anul trecut. Daunele platite au ajuns la 213 milioane de lei.
- Asigurarile voluntare de sanatate sunt incurajate prin deductibilitati fiscale. In primul an dupa introducerea acestor facilitati piata a crescut cu 70%.
- Ne dorim sa dezvoltam ce am inceput, sa lucram impreuna si sa fim parte din aceste solutii care pot ajuta sistemul de sanatate sa raspunda optim nevoii tot mai mare de servicii medicale.

Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR:
- Ma voi referi la directiile strategice in baza carora noi credem ca putem dezvolta segmentul de asigurari voluntare de sanatate (AVS). In piata acum se lucreaza aproape exclusiv cu furnizori privati, iar noi credem ca zona de spitale publice este cu adevarat o oportunitate pe care impreuna putem contrui in perioada imediat urmatoare. Mai exact, ne referim aici la posibilitatea ca spitalele publice sa poata presta si servicii decontate prin asigurari voluntare de sanatate. Stim cu totii ca exista spitale publice care sunt supra-solicitate si, pe de alta parte, avem si o infrastructura extraordinara in anumite cazuri in spitalele publice care nu poate fi folosita de catre industria de asigurari si poate ca aici ar trebui intervenit si permis ca noi sa contribuim la finantare.
- Este nevoie de un cadru de reglementare care sa permita si sa impulsioneze spitalele publice sa-si diversifice sursele de finantare prin incheierea de contracte cu asiguratorii privati pentru prestarea de servicii in plus fata de cele prestate in cadrul contractului cu Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate.
- In al doilea rand, este necesar sa fie detaliate si clarificate prevederile administrative (tarife, proceduri, criterii etc.), iar managerii de spital sa fie incurajati sa incheie contracte cu asiguratori privati pentru suplimentarea veniturilor spitalului.
- Concluzionand, este nevoie de un cadru de reglementare clar si de un model operational pentru furnizarea serviciilor medicale rambursate de catre AVS in spitale publice, care au dotarile si infrastructura necesara pentru a presta aceste servicii suplimentare.
- Desigur, solutia tehnica pentru o astfel de masura trebuie creionata impreuna cu expertii din sistemul de sanatate, cu pacientii. Noi, asiguratorii, putem contribui cu expertiza noastra si a membrilor nostri in aceasta directie. Ne aratam disponibilitatea de a identifica impreuna solutiile optime de implementare AVS, care sa ofere pacientilor alternative viabile de acces la serviciile medicale, iar spitalelor utilizarea la maxim a infrastructurii de care dispun.
- La nivel european, un cetatean investeste in asigurarile de sanatate, in medie, 126 euro pe an, in Romania nivelul este sub 5 euro pe an. Asta ne arata potentialul si rolul acestor discutii.

Diana PAUN, Consilier Prezidential - Administratia Prezidentiala:
- Evenimentul de astazi ne ofera o platforma excelenta de dialog, avand ca prim obiectiv identificarea solutiilor necesare pentru reconstructia sistemului de sanatate in contextul pandemic.
- Nu am iesit inca din pandemie. Aceasta ne-a aratat defectele sistemului de sanatate romanesc. A fost o lectie grea si am platit un pret destul de mare invatand-o, dar aceste vulnerabilitati nu sunt noi. De altfel, Presedintele Romaniei a subliniat in nenumarate randuri nevoia de reformare a sistemului, inclusiv din perspectiva introducerii asigurarilor voluntare de sanatate.
- Pandemia a adus in atentie o necesitate, aceea de a investi mai mult in sanatate, nu numai in infrastructura medicala de inalta calitate, dar si in servicii medicale de calitate adaptate nevoilor si asteptarilor pacientilor. Si cred ca nu vom reusi sa indeplinim aceste obiective de dezvoltare atat timp cat nu vom avea inteligenta strategica de a investi in sanatate.
- Nevoile de sanatate sunt practic nelimitate, presiunea fiind si mai mare in contextul imbatranirii populatiei, al bolilor cu care se confrunta atat tara noastra cat si restul tarilor europene.
- O arhitectura functionala a sistemului de sanatate va gravita intotdeauna in jurul unei finantari adecvate. Impactul unei finantari corecte in sanatate si a unor interventii sustenabile se reflecta in ultima instanta in nivelul de calitate al ingrijirilor medicale.
- Niciun sistem nu e perfect, de aceea trebuie sa asiguram alocari eficiente ale resurselor financiare. Alocarile de la bugetul de stat sunt insuficiente, cresterea lor trebuie sa devina o prioritate, dar este evident ca bugetul de stat singur nu va sustine aceste investitii.
- Ma intorc catre parteneriatul dintre autoritatile publice si mediul privat, care cred ca reprezinta calea pentru o dezvoltare durabila si este un demers absolut necesar pentru reconstruirea sistemului de sanatate. De aceea sustin dezvoltarea sistemului de asigurari voluntare de sanatate, complementare celor din sistemul public, pentru ca este o solutie accesibila Romaniei. Am mai participat la dezbateri pe aceasta tema alaturi de UNSAR.
- Cadrul legislativ este extrem de important. Exista niste principii legislative trasate inca din 2006 de cand s-a elaborat legea sanatatii, dupa care functionam si in acest moment. Asigurarile voluntare se regasesc in aceasta lege, chiar daca operationalizarea lor nu este pe nivelul dorit de noi la acest moment. Fac un apel si catre colegii parlamentari si fie alaturi de noi pentru a contura directiile ulterioare de actiune in domeniul legislativ.

Attila LASZLO, Secretar, Comisia pentru Sanatate Publica, Senat:
- Acest an ne-a aratat ca putem face fata unor conditii grele doar daca oprim alte activitati din zona medicala (in martie 2021, pacientii non-covid au primit cu 57% mai putine servicii medicale fata de martie 2020). Asadar, acest an ne-a demonstrat ca avem obligatia de a avea in stand-by niste capacitati pe care le putem folosi cand avem nevoie de el, ca sa nu oprim activitati curente din sistemul medical;
- In urmatoatrea etapa, pe laga faptul ca speram sa rasuflam usurati o vreme si sa scada in continuare numarul de pacienti COVID, prioritatea este sa revenim la activitatea normala si sa acceleram procesul de a evalua care sunt costurile reale in acest sistem si ce este de facut;
- Sustin cu tarie implicarea asiguratorilor privati de sanatate in finantarea tuturor unitatilor medicale, pentru ca avem precedentul din invatamant, unde vorbim de institutii acreditate (nu publice vs private). Speram sa trecem la acest mod de gandire si in sistemul medical. Finantarea venita din mediul privat poate asigura sustenabilitatea unui sistem care nu e finantat 100% in momentul de fata;
- Vad oportunitate in 2 domenii din sistem: 1) preventie si depistare precoce, si 2) de ce nu, asistenta persoanelor in varsta (peste 1,5 milioane de persoane de peste 75 dde ani care stau singure intre 4 pereti din cauza migratiei tinerilor);
- Asigurarile angajatilor - posibilitatea de a utiliza fondurile necesare si obligatorii pentru medicina muncii de a fi transferate catre asigurarile facultative;
- Foarte probabil, ne vom confrunta cu probleme de finantare in sistemul public in a doua parte a anului;
- In toate domeniile, un pic de concurenta nu strica;
- Daca ne uitam in ultimii 30 de ani, primele mecanisme sacrificate in sistemul medical au fost mecanismele de control. Cu cat sunt mai multi actori intr-o piata, cu atat sunt mai multe organisme de control, ceea ce va contribui la o reasezare si o egalizare a tarifelor, la aparitia unor indicatori de performanta si de eficienta a actului medical;
- Descentrallizarea a?" transferul managementului la nivelul institutiilor - ar fi un pas important, deoarece doar insitutiile stiu ce nevoi locale exista;
- Eu vad viitorul in consortii/ conglomerate medicale. Trebuie vazut unde putem implementa cat mai repede astfel de structuri;

Adrian GHEORGHE, Presedinte, CNAS - Casa Nationala de Asigurari de Sanatate:
- Din experienta internationala, sistemele medicale care evolueaza sunt cele concentrate pe obicetive clare, specifice, cu recompense si penalitati pentru ne/indeplinirea acestor obiective;
- Finantarea sanatatii in Romania este o tema fierbinte de mai mult timp. Este nevoie de mult mai multa creativitate privind sursele de finantare;
- Trebuie sa formulam clar obiectivele: ce ne propunem sa ne aduca aceasta finantare venita din mediul privat. In al doilea rand, exista experienta internationala si regionala privind si succesul si esecul cresterii semnificative a asigurarilor voluntare de sanatate si cred ca trebuie sa ne uitam cu multa atentie la aceste exemple. De exemplu, singura tara apropiata de noi este Slovenia (15% din cheltuielile de sanatate vin din privat). In trecutul mai recent, singurele tari care s-au ridicat, prin prisma ponderii finantarii private, sunt Croatia si Polonia (care erau la nivelul Romaniei in 2005 si care, in 2015, au ajuns la fonduri mobilizate prin asigurari volungtare de 3-5%). Trebuie sa ne uitam cu atentie la aceste tari pentru a vedea ce putem adapta in contextul Romaniei;
- Cred ca este nevoie de un efort amplu, sustinut, clar si coerent de comunicare nu doar in randul stakeholderilor tehnici, ci si cu publicul larg, privind ce sunt asigurarile private, ce sunt asigurarile publice si care este rolul lor. Fara acest limbaj care sa conduca la reforma, nu vom ajunge sa functionam asa cum ne dorim. Trebuie sa fie foarte clar pe intelesul oamenilor, pentru ca, fara participarea lor activa la sistemul de sanatate, orice politica nu poate produce efecte;
- La nivel extern, Romania, in comparatie cu alte tari europene, este o tara medie din punctul de vedere al cheltuielilor si rezultatelor din sistemul medical. Suntem pe curba de performanta atat dpdv al UE cat si al altor tari comparabile cu noi ca dezvoltare. Nu suntem cu nimic speciali din acest punct de vedere;

Tiberiu MAIER, Presedinte Directorat, SIGNAL IDUNA:
- Nu exista competitie intre brokeri si asiguratori - clientul trebuie sa se concentreze pe produs. Mare parte a portofoliului nostru este dezvoltata cu partenerii brokeri;
- Eu cred ca avem toate ingredientele necesare sa facem un sistem de sanatate normal si, ulterior, performant. Sistemul de sanatate si cel de pensii sunt cele mai sociale din viata unei natii. Eu simt nevooia de leadership, care poate fi asumat exckkusiv de autoritatile statului, ei avand putea sa schimbe. Imaginati-va cum ar fi crescut sistemul medical intr-un mediu ghidat;
- Sistemul medical are nevoie de cateva elemente de predictibilitate si de normaitate. Trebuie sa nu avem produse volatile, ceea ce se poate face doar cu un management bun al datelor. Task-ul trebuie condus de autoritati. Discutam de transparenta si predictibilitate a costurilor serviciilor medicale;
- Ce isi doresc romanii de la asigurarile private de sanatate? Asiguratii nostri isi doresc stabilitate, isi doresc sa fim aproape de ei cand este o problema de sanatate, isi doresc sa acceseze usor sistemul medical de sanatate;
- Mi-as dori mai multa comunicare si sa stabilim un model concret de colaborare intre sistemul public si cel privat de sanatate;
- In perioada ianuarie - martie 2021 am avut cu 40-50% mai multe accesari ale serviciilor medicale comparativ cu anul anterior. Un parteneriat poate sa dezvaluie acest transfer;

Radu GANESCU, Presedinte COPAC - Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania:
- Principala provocare a pacientilor in acest an: accesibilitatea (atunci cand pacientul are nevoie ca sistemul sa il ajute si sa ii ofere anumite servicii), iar daca pierdem acest lucru, reusim sa pierdem si pacientul. Serviciile medicale privat au preluat multi din pacientii sistemului public;

Nelu TATARU, Presedinte, Comisia de Sanatate si Familie, Camera Deputatilor:
- S-au extrapolat 3 piloni pe care ar trebui sa mergem: managementul, finantarea, legislatia. Astazi discutam de finantare, dar nu putem discuta singular, cred ca tot intre cei doi piloni, care sunt managementul si legislatia.
- In acest moment sunt 697 de spitale in Romania, din care 382 sunt publice, 264 sunt la autoritatile locale. 
- Putem vedea ca 85% din cheltuieli sunt pentru personal. Cat ramane pentru actul medical, pentru un serviciu medical? (...) De peste 20 de ani vorbim de subfinantarea sistemului medical romanesc.
- Cred ca asigurarile voluntare de sanatate sunt cele care pot aduce o anumita o oarecare lumina, dar in acelasi timp trebuie sa vedem si cum vor fi cheltuiti acesti bani. Populatia Romaniei are o anumita categorie care vrea servicii medicale de calitate si ar plati oricat pentru aceste servicii. 
- Este nevoie de asigurari voluntare de sanatate, este nevoie de a eticheta foarte clar ce inseamna un pachet minim, de baza, si un pachet complementar, cat poate suporta asigurarea de sanatate publica si ce ar trebui sa suporte asigurarea voluntara de sanatate.
- Ar trebui sa revenim la acel deziderat de 6% pentru sanatate din PIB - trebuie sa ajungem la acest deziderat, in conditiile in care stim ce vrem sa facem cu cei 6%. In acest moment cred ca orice sursa de finantare este binevenita in sanatate.

Theodor ALEXANDRESCU, Head Of Sales Middle East, Zurich Insurance Company:
Ce ne arata experienta altor state in ceea ce priveste reforma in domeniul asigurarilor de sanatate?
- O sa va dau cateva exemple clare. In urma cu 7-8 ani am participat [in Dubai a?" n.red.] la o sesiune similara din partea Guvernului, asiguratorilor, a furnizorilor de servicii medicale si au pus bazele unei reforme cu specialisti care au facut aceasta reforma si pot face evaluarea unui sistem existent si a-l transforma, lucru care se vede si in Romania pentru ca exista aceasta dorinta de reforma. O mare diferenta a facut-o implementarea. Ce s-a hotarat? In primul rand s-a hotarat ca sistemul voluntar si cel obligatoriu sa nu fie separate, sa ofere obtiunea administrarii atat privat, cat si stat a sistemului obligatoriu si voluntar, sa lase optiunea la nivelul consumatorului / pacientului. Acest lucru a avut un impact foarte mare pentru ca daca separi sitemele atunci morbiditatea incepe sa migreze catre zonele care ofera cea mai mare facilitate. Al doilea lucru, s-a centralizat sistemul de aprobare a despagubirilor, fie ca este un sistem privat, fie ca e sistem de stat, toate aprobarile trec printr-o platforma guvernamentala. De ce? In primul rand pentru ca exista niste reguli si monitorizeaza procesul de aprobare si in al doilea rand pot oferi analize, suficiente date, care sa contureze politicile de sanatate, precum si calibrarea pachetului minim. Astfel s-a ajuns ca acel pachet minim sa fie echivalent a 800 de lei, cu niste servicii complexe de sanatate. Nu in ultimul rand, s-au implementat procese anti-abuz, anti-frauda. In 2014, inainte de reforma, se considera ca acest abuz, risipa si frauda era undeva la 18% in Orientul Mijlociu, pentru ECE se considera ca este undeva la 40%. Aceste sisteme au dus risipa, abuzul si frauda la un nivel de 8%. Niciodata nu o sa dispara, dar aceasta reducere a creat profitabilitate pentru firmele de asigurari. Asiguratorii au o profitabilitate de circa 3-5% si, in principal, castiga din implementarea acestor modele pe care le-am mentionat. Rata de despagubire e undeva la 92% pentru 2019 si a scazut in 2020 pentru ca sistemul medical nu a fost folosit din cauza pandemiei. Toate acestea impreuna au dus la eficientizarea sistemului. Sunt cateva standarde pe care autoritatea centrala le-a impus si cred ca sunt relevante si pentru viitorul reformei in Romania.

Cristian FUGACIU, CEO, MARSH Romania:
Care sunt motivele pentru care angajatorii ofera astfel de asigurari angajatilor? Cum a influentat pandemia de Covid acest aspect?
- Sistemul de asigurari voluntare de sanatate este complementar (sistemului public) si vine sa sustina o stare buna de sanatate a populatiei, care este importanta din foarte multe perspective, inclusiv din cea a productivitatii, a cresterii economice etc.
- Exista doua tipuri de ASV: sunt cele individuale, incheiate de catre fiecare individ pe baza deciziei proprii, folosind bugetul sau, si sunt cele de grup, care sunt incheiate si platite de angajator, pentru totii angajatii companiei. Avand in vedere specificul activitatii noastre, ne ocupam de zona de corporate, de asigurarile de grup, si ma voi referi in principal la comportamentul acestor grupuri si al angajatorilor. 
- Raspunzand la intrebare, primul motiv este ca fiecare companie isi doreste sa aiba angajati sanatosi, productivi, care sa se poata concentra pe obiectivele companiilor si sa aiba un absenteism cat mai mic. Este un instrument foarte bun de motivare si de retentie a angajatilor. Colegii de la resurse umane folosesc aceste asigurari pentru a reusi sa atraga angajati performanti, intr-o piata a fortei de munca din ce in ce mai competitiva. Nu mai este un moft incheierea acestei asigurari, ci este o necesitate, atat la nivel de tara, cat si la nivelul companiilor.
- Noi organizam sondaje in randul angajatorilor si al angajatilor si este de mentionat cum a infuentat pandemia comportamentul atat al angajatilor, cat si an angajatorilor. In Romania, aparitia pandemiei a impulsionat cererea de asigurari de sanatate si anumite acoperiri si servicii specifice COVID-19. Desi companiile prevedeau oarecum sau erau ingrijorate ca ar putea aparea o recesiune, ele nu au fost reticente in a chetui bugetele alocate pentru asigurari. Prioritatea loc in perioada de pandemie a fost bunastarea si securitatea angajatilor, de aceea ele au decis sa continue cheltuirea bugetelor alocate. Anumite companii au decis sa creasca acoperirile tocmai pentru a include in asigurari si acoperiri specifice COVID-19, iar companiile care aveau inca un semn de intrebare legat de implementarea acestui sistem au decis sa accelereze. 
- Acest lucru este diferit fata de ce s-a intamplat la nivel international. Pe baza unui studiu pe care il avem facut de catre Mercer la nivel international, 70% dintre companii doar au pastrat bugetele, altele au decis sa reduca acoperirile si foarte putine sa creasca. La noi tendinta a fost de mentinere si chiar de crestere.

Partea a II-a

Radu GANESCU, Presedinte COPAC (Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania):
- Aceste sisteme medicale (public si privat) sunt absolut complementare si ar putea colabora foarte bine, dupa cum se poate vedea si in alte tari;
- Cred ca am putea sa ne limitam la un minim necesar prin care sa asiguram calitatea serviciilor medicale;
- Trebuie sa oferim pacientilor informatiile de care au nevoie. Sistemul public nu va disparea niciodata, este un sistem social prin care toti contribuim;
- Sistemul public nu face fata nevoilor medicale actuale, deoarece avem un buget mic, cu contribuitori mici si asigurati multi; 
- Daca nu ne uitam foarte bine cum cheltuim acei bani pe care ii avem, bugetul nu va mai fi disponibil pacientului. Nu avem obiective, nu avem penalitati, nu avem responsabilitati a?" ceea ce inseamna ca nu putem eficientiza sistemul;
- Pacientul isi doreste ca el sa nu urmareasca banii, ci banii sa il urmareasca pe el atunci cand are nevoie si trebuie sa acceseze sistemul medical; 
- Timpul este foarte pretios a?" de multe ori, timpul este impotriva pacientului;

Oana STAN, Coordonator Linie Asigurari de Sanatate, OMNIASIG VIG:
- Ne-am dat seama de necesitatea asigurarilor private in aceasta pandemie. S-a dovedit ca e nevoie ca costurile din sistemul privat sa fie finantate si din alte surse decat din buzunarul pacientului;
- Jucatorii din sistemul medical includ si intermediari in asigurari, alte companii de servicii, cllinicile si spitalele private sau de stat a?" am avea nevoie de un framework bine reglementat pentru a obtine un sistem care functioneaza;

Cornelia PARASCHIV, Director, Medical Check-In:
- Ma bucur ca exista aceasta deschidere de colaborare;
- Trebuie sa gasim, impreuna, cel mai bun model pentru Romania, asttfel incat pacientii sa aiba acces la servicii medicale profesioniste atunci cand au nevoie;
- Nevoia de profesionalizare a managementului, necesitatea descentralizarii, nevoia de adaptare la noile paradigme a?" toate acestea sunt esentiale. Trebuie sa ne adaptam la noile paradigme. Trebuie sa aderam la inovare si cercetare, dar si la medicina personalizata. S-a subliniat, de asemenea, nevoia de predictibilitate pentru aiguratori, dar si de management al datelor si de leadership venit in partea autoritatilor publice;

Tiberiu MAIER, Presedinte Directorat SIGNAL IDUNA:
- Signal Iduna are o experienta preponderenta pe piata din Germania. Nu cred ca exista sisteme de sanatate perfecte, dar se pot imbunatati;
- Sustin 100% abordarea integrata a?" asigurari voluntare si asigurari sociale;
- Ecosistemele se pot realiza: avem grupuri mari de peste 10.000 de angajati care acceseaza de peste 10 ani de zile doar elemente medicale din sistemul privat;
- Este nevoie de colaborare, avem nevoie de foarte mult leadership din partea autoritatilor, sunt singurele care pot impune protocoale si control. Romania trebuie sa faca pasul catre asigurari de sanatate voluntare complexe;
- Trebuie sa avem predictibilitate pe termen lung. Primul pas pentru a incepe un proiect de tipul a??asigurari voluntare pe termen lunga?? este managementul datelor. Noi trebuie sa intelegem comportamentul si caracteristicile pacientilor. O baza comuna de date ar ajuta si sistemul medical de stat, ar ajuta la evitarea dedublarii de facturi, de exemplu.

Andreea CATANA, Sef de Lucrari, Asociatia de Genetica si Medicina Personalizata:
Care e legatura dintre asigurari si genetica?
- Cand vorbest despre genetica si oncologie ma refer la un numar foarte mare de pacienti, care au nevoie de testari genetice. Interlocutorii mei au vorbit de profilaxie, de cat de important este sa actionezi inainte de aparitia unei boli, despre sanatatea populatiei, despre medicina personalizata si trebuie sa recunostem ca este imposibil sa facem aceste lucruri fara genetica. Genetica a evoluat foarte mult in ultimele 2 decenii si ne ofera aceste posibilitati. 
- Cred ca avem modele bune de preluat de la colegii nostri din alte tari, cum s-a implementat managementul bazat pe medicina personalizata. De exemplu, Spania are cea mai mare longevitate din Europa, in primul rand datorita faptului ca au implementat un program national de testare, care cuprinde si testare genetica, dieta personalizata. Chiar daca initial costurile au parut mari pentru sistemul de sanatate, beneficiile se vad acum, dupa 15 ani, pentru acest tip de profilaxie a dus la cresterea sperantei de viata. Si in SUA si Canada au constatat ca testarile BRCA1 si BRCA2 pentru cancerul de san scad costurile tratamentului oncologic pentru persoanele cu risc crescut de aparitie a cancerului de san si de ovar. 
- Ne confruntam des cu faptul ca testarile genetice sunt foarte scumpe, nu sunt accesibile. Este adevarat si avem nevoie de asiguratorii privati. 
- Nu se mai poate fara testari generice. Suntem ultima tara din Estul Europei care nu are un program national de testare BRCA1 si BRCA2 pentru femeile cu risc crescut. 
- Testarile genetice sunt importante si pentru cupluri, pentru sanatatea noului nascut.

Ioana BIANCHI, Director Relatii Externe, ARPIM - Asociatia Romana a Producatorilor Internationali de Medicamente: 
- Medicina este o specialitate evolutiva, la fel ca si descoperirea de medicamente. Ne aflam in punctul in care tratamentele devin din ce in ce mai personalizate. Ele nu mai trateaza o boala, ci trateaza pacientul, cu profilul genetic, cu afectiuni preexistente samd.
- In ceea ce priveste tipurile de asigurari private, vorbim de asigurari suplimentare - cele care adreseaza un pachet de servicii peste pachetul de baza oferit de sistemul de stat; vorbim de asigurari complementare - care pot fi la nivel de servicii, pe langa cele furnizate de sistemul de asigurari sociale sau la nivel de utilizator - si aici ne referim, de exemplu, la coplata pentru anumite medicamente in farmacii, ce poate fi acoperita total sau partial de o asigurare complementara; mai vorbim de asigurari substitutive - in care asiguratori publici si privati acopera in mare acelasi pachet de servicii, fiind optiunea pacientului catre ce tip de asigurator se indreapta.
- In Polonia exista asigurari suplimentare, in Croatia si in Slovenia exista asigurari complementare in special la nivel de utilizator, iar asigurari substitutive gasim in Cehia, care a dus putin mai departe sistemul din Olanda.

Evenimentul a fost sustinut de Mercer Marsh Benefits, in calitate de Partener Principal, precum si de EUROINS, SIGNAL IDUNA, FivePlus si INTER Broker, in calitate de Parteneri. De asemenea, Forumul s-a desfasurat cu sprijinul Medical Check-In si COPAC - Coalitia Organizatiilor Pacientilor cu Afectiuni Cronice din Romania. Partenerul media al evenimentului a fost Revista Patronatului Roman.

PROMO