1asig.ro
1asig.ro

Cum va aparati de fraudele online? Sfaturi de la Politia Romana, inainte de Black Friday!

5 min. / 1.540 cuvinte
Tot mai multi dintre dumneavoastra optati pentru cumparaturile online. Este mai comod, oferta mult mai diversificata, dar toate aceste facilitati vin cu unele riscuri pe care, cu o serie de recomandari bune, le puteti evita. Politia Romana a publicat o serie de aspecte importante de care sa tineti cont, inclusiv in perioada de Black Friday, cand va fi o perioada foarte aglomerata din punctul de vedere al vanzarilor online.

PROMO


Politia Romana, prin Directia de Investigatii Criminale, investigheaza cazurile de fraude pe internet, pentru siguranta in mediul online.

Aveti dreptul sa primiti, din partea unui comerciant, informatii esentiale, clare, corecte si usor de inteles despre un bun sau un serviciu, despre precum caracteristicile produsului, pretul, cu toate taxele incluse, costurile de livrare si existenta unui drept de returnare sau de anulare, inainte de a efectua o achizitie online.

Perioada urmatoare aduce, odata cu apropierea zilei de Black Friday si a reducerilor, si febra cumparaturilor. De asemenea, cresterea numarului de utilizatori de telefoane inteligente sau tablete din ultimii ani a condus in mod inevitabil la captarea atentiei si prezentarea unui interes sporit sectorului de dispozitive mobile din partea infractorilor din mediul cibernetic.

In ceea ce priveste fraudele online, printre cele mai intalnite situatii, se afla vanzarile fictive, adica postarea de anunturi de vanzare online, iar, ulterior, dupa convingerea cumparatorilor sa transfere sumele de bani solicitate, bunurile nu mai sunt livrate, noteaza Politia Romana.

De asemenea, cumparatorii pot primi pe email, mesaje care care par a fi trimise de firme sau persoane de incredere, insa adresele de email ale expeditorilor sunt modificate, astfel incat sa para ca sunt legitime. Se mai folosesc adrese foarte similare, de pilda cu o litera in plus sau minus sau cu cifra 0 in locul literei O. In continutul mesajului poate fi introdus un link care te conduce catre o pagina falsa, iar in momentul in care se introduc date precum username si parola, acestea pot fi furate ori se poate instala malware (una dintre cele mai intalnite amenintari in mediul cibernetic).

5 ASPECTE IMPORTANTE DE CARE TREBUIE SA TINETI CONT!
  1. Conexiunea la Internet - Atunci cand navigati pe web de pe dispozitivul dumneavoastra, asigurati-va ca aceasta conexiune este securizata prin HTTPS, unde pictograma unui lacat iti spune ca pagina accesata este securizata. Puteti verifica intotdeauna acest lucru la inceputul adresei URL. Exemplu: https://www.politiaromana.ro/
  2. Comerciantii - aveti incredere doar in magazinele oficiale de aplicatii pentru mobil! Nu faceti niciodata clic pe un link/o anexa dintr-un e-mail sau SMS nesolicitat. Verificati adresa de pe care v-a fost transmis mesajul. De multe ori aceasta provine de la un domeniu care nu are legatura cu acea companie. Evitati operatorii economici care nu afiseaza date de contact complete (adresa, telefon, cod unic de identificare fiscala etc.) si care se rezuma la o simpla adresa de e-mail. Este preferabil sa cumparati de la companii cunoscute sau cu care ati mai avut anterior contacte comerciale si despre care nu exista comentarii negative ale altor clienti pe forumuri ori pe site-urile de evaluare a serviciilor.
    Aveti grija daca accesati o pagina web care contine greseli gramaticale, greseli de ortografie sau cu rezolutie mica.
    Daca se cumpara bunuri de la persoane fizice, trebuie cerute documentele de provenienta a bunului respectiv (factura sau bonul fiscal cu care a fost cumparat initial produsul de la magazin) si certificatul de garantie emis de producator.
  3. Plata - Nu platiti in avans bunurile comandate prin internet de la persoane necunoscute. Folositi un serviciu de curierat cu plata ramburs ce permite deschiderea coletului la primire. Platiti pentru marfa dupa ce v-ati asigurat ca ati primit ce ati comandat. In cazul in care efectuati totusi plata online pentru diferite produse, fiti atenti cand oferiti detaliile cardului de credit sau debit pe internet. Refuzati tranzactia daca vi se cere codul PIN. Este normal sa vi se ceara codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscriptionat pe card). Este mai sigur sa folositi un card de debit dedicat tranzactiilor on-line pe care sa il incarcati numai cu suma necesara achizitiei.
    Foarte important este sa cunoasteti situatia financiara de pe card, atat inainte de a efectua o tranzactie, dar si dupa. Este posibil ca uneori sa va fie incasata mai mult decat suma de pe factura, fara a va da seama de acest lucru.
  4. Pretul real si calitatea produselor - Atunci cand vreti sa cumparati un produs, informati-va inainte! (chiar cu cateva luni inainte), despre pretul in magazin al acelui produs, dar si in mediul online, al mai multor comercianti (de regula, aici nu ar trebui sa fie adaosuri comerciale la fel ca in magazin).
    O practica inselatoare folosita de comercianti, poate fi marirea pretului la un produs, inainte de perioada reducerilor, iar la final, clientii, desi cumpara la promotie, platesc un pret mai mare decat cel initial.
    Pe internet exista mai multe comparatoare de preturi cu ajutorul carora puteti vedea daca alti comercianti au preturi mai mici la acelasi produs sau categorie de produse.
    Verificati cu mare atentie pretul unui produs pe mai multe magazine sau chiar cautati istoricul de pret al acestuia!
    Pot exista abateri de informare privind caracteristicile produsului, dar si cu privire la momentul incheierii contractelor.
    Fiti la curent cu specificatiile unui produs! Cititi si review-urile!
    In campaniile din mediul online pot sa fie promovate produsele greu vandabile in magazine (fie din cauza calitatii materialelor din care acestea sunt confectionate, fie a specificatiilor tehnice foarte slabe), aspecte care nu pot fi verificate prin perceptia simturilor proprii, cumparatorul aflandu-se doar "sub protectia unui ecran al unui dispozitiv informatic" pe care il acceseaza.
  5. Conditii de cumparare si returnare - Daca bunurile sunt expediate din strainatate, fiti atenti la taxele postale si la alte costuri pe care comerciantul nu le afiseaza/calculeaza, cum ar fi taxe vamale sau TVA. Verificati politica respectivei companii de returnare a bunurilor care nu va plac sau asupra carora v-ati razgandit. Daca vin din strainatate, s-ar putea ca taxa de returnare prin posta sa fie destul de mare.
Tipariti la imprimanta comanda dumneavoastra, precum si clauzele si conditiile ce apar pe site la momentul cumpararii, pentru situatia in care ar exista vreo problema mai tarziu.

832 accesari