1asig.ro
1asig.ro

Cum a decurs activitatea SAL-Fin in prima luna? Asiguratii pot apela gratuit la conciliatori

5 min. / 1.540 cuvinte
In prima luna, activitatea SAL-Fin, entitatea de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul financiar non-bancar, s-a axat pe demararea activitatii operationale, informarea entitatilor autorizate, reglementate si/sau supravegheate de catre ASF despre rolul SAL-Fin, precum si desemnarea de catre acestia a unei persoane de contact in relatia cu SAL-Fin, a declarat pentru 1asig.ro Calin RANGU, Director, Directia Protectia Consumatorului, ASF.

PROMO


In acest sens, au fost transmise peste 900 de notificari, s-au stabilit intalniri cu entitatile reglementate, supravegheate, controlate si autorizate de catre ASF, in vederea stabilirii si clarificarii eventualelor aspecte legate de activitatea entitatii.

Entitatea de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin) a devenit operationala incepand cu data de 19 iulie 2016. Alternativa la sistemul judiciar de solutionare a litigiilor pusa la dispozitie de SAL-Fin se doreste a fi, prin natura sa, mai rapida, mai ieftina si mai usor de utilizat de catre consumatori.

Colegiul de coordonare al SAL-Fin a aprobat urmatoarele:
  • Infiintarea Centrului de Evaluare SAL-Fin in cadrul ISF si a metodologiei de evaluare a viitorilor conciliatori;
  • Formularele de lucru in relatia cu consumatorii acestea sunt pe site-ul entitatii;
  • Ghid SAL-Fin realizat in sprijinul consumatorilor si intelegerea rolului SAL-Fin acesta se regaseste pe site-ul www.salfin.ro dar si www.asfromania.ro;
  • Eligibilitatea  documentatiilor candidatilor si emiterea de propuneri pentru inregistrare registrul conciliatorilor spre propunerea aprobarii de catre Consiliul ASF;
  • Prima serie de conciliatori, in acest moment in numar de 6, inscrisi in Registrul conciliatorilor, urmand a se completa, in scurt timp, cu urmatoarele solicitari venite pana in prezent;
  • Taxa de inscriere in Registrul conciliatorilor, in cuantum de 1.000 lei;
  • Stabilirea onorariului conciliatorilor in suma fixa bruta de 600 lei, indiferent de tipul de procedura aleasa de catre consumator, pentru fiecare caz de conciliere.
Majoritatea solicitarilor venite in prima luna de activitate din partea consumatorilor au avut caracter general, privind organizarea, activitatea si procedurile SAL derulate de SAL-Fin, acestea fiind facute pe e-mail la adresa office@salfin.ro, dar si telefonic, la numarul de call center 0800 825 627.

Selectia conciliatorilor


Solutionarea litigiilor ce pot aparea intre consumatori si entitatile pietei asigurarilor, ale pietei de capital sau ale sistemului pensiilor private, autorizate, reglementate si/sau supravegheate de ASF este realizata de catre unul dintre conciliatorii independenti si impartiali inscrisi in Corpul Conciliatorilor. Acesta este constituit din persoane fizice, cu pregatire si experinta profesionala atat in domeniul pietelor financiare non-bancare, cat si al solutionarii litigiilor pe cai alternative.

"Conciliatorii inscrisi in registru sunt in numar de 6 in acest moment, dar sunt inca 13 solicitari de inscriere in procesul de selectie conciliatori, urmand a se completa in scurt timp cu urmatoarele solicitari venite pana in prezent", a aratat Calin RANGU.

Repartizarea, la acest moment, a conciliatorilor este urmatoarea: Bucuresti - 4 conciliatori, jud. Prahova - 1 conciliator si respectiv  in Neamt - 1 conciliator.

"Preconizam ca, pana la sfarsitul anului, sa putem acoperi o arie cat mai mare din teritoriul tarii a conciliatorilor care vor avea competenta de aplicare a procedurilor SAL", a subliniat Calin RANGU.

Obiective ale SAL-Fin pana la finele anului

"Tinand cont de necesitatea constientizarii consumatorilor in avantajele apelarii la proceduri alternative de solutionare a disputelor/litigiilor, este necesar si sprijinul sustinut al factorilor implicati, plecand de la asociatiile de consumatori, in crearea unei culturi de profil, pentru a renunta la instantele de judecata si a-si solutiona neintelegerile cu comerciantii pe cai alternative, mult mai rapide si fara niciun cost pentru clienti", a spus Calin RANGU.

"Astfel vom intensifica colaborarea cu acestia in vederea cresterii gradului de cunoastere a publicului larg despre SAL-Fin prin diverse canale, avantajelor apelarii la SAL-Fin (gratuit pentru consumator), asistenta permanenta prin noul call center al ASF (de care beneficiaza si SAL-Fin). Rolul asociatiilor de consumatori este important, ei putand inclusiv reprezenta clientii in disputele ridicate de acestia", a adaugat acesta.

Referitoare la apelanti la procedura de conciliere, ASF nu crede sa depaseasca 20% din numarul petentilor unici, care in prezent sunt aproximativ 10.000 pe an. "Din acest motiv probabil un numar de 20-30 de conciliatori ar trebui sa fie suficient, dar nu avem o limitare", a explicat Calin RANGU.

In Romania, solutionarea alternativa a litigiilor (SAL) este reglementata de Ordonanta Guvernului nr. 38/2015 privind solutionarea alternativa a litigiilor dintre consumatori si comercianti, care transpune in legislatia nationala prevederile Directivei 2013/11/UE a Parlamentului European si a Consiliului privind solutionarea alternativa a litigiilor in materie de consum.

Pentru a veni in sprijinul consumatorilor de produse si servicii financiare aferente celor trei piete non-bancare, ASF a decis infiintarea Entitatii de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin) sub forma unei structuri functionale, responsabila cu derularea procedurilor SAL finalizate cu propunerea sau impunerea unei solutii, in vederea rezolvarii extrajudiciare a unui litigiu intern sau transfrontalier.

3.210 accesari