1asig.ro
1asig.ro

Cristian ROSU, Vicepresedinte, Sectorul Asigurarilor - Reasigurarilor, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara


In 2019 piata a avut o evolutie stabila, in ton cu anii precedenti, cu indicatorii de solvabilitate si lichiditate in parametri prevazuti de legislatia in vigoare. Observam o tendinta constanta de crestere a asigurarilor de viata si de sanatate.

XPRIMM: Cum apreciati evolutia pietei de asigurari in 2019?
Cristian ROSU: Piata asigurarilor se afla de cativa ani pe un trend ascendent, iar anul 2019 nu a facut exceptie. Anul trecut, piata a atins valoarea de aproximativ 11 miliarde lei, circa 2,3 miliarde euro, mai mult cu 8% fata de anul precedent.

Daca facem o radiografie a ultimilor ani, vom observa o tendinta constanta de crestere a asigurarilor de viata si de sanatate, ceea ce arata ca incepem usor, usor sa ne indreptam spre o atat de dorita maturizare a pietei asigurarilor. Sigur, suntem inca foarte departe de pietele dezvoltate, de pietele unde exista produse sofisticate, dar eu cred ca ne aflam pe un culoar favorabil, chiar daca suntem inca dependenti de asigurarile auto obligatorii.

Revenind la intrebarea dumneavoastra, pot concluziona ca in 2019 piata a avut o evolutie stabila, in ton cu anii precedenti, cu indicatorii de solvabilitate si lichiditate in parametri prevazuti de legislatia in vigoare.

XPRIMM: Care ar fi principala tendinta pe care ati observat-o in 2019 si care a fost principala provocare pentru piata?
C.R.: Principala tendinta, asa cum am mentionat si anterior, este aceea de consolidare a segmentului asigurarilor de viata si de sanatate, ceea ce ne indica si oarecare crestere a increderii consumatorilor in astfel de produse. Acest tip de asigurare vizeaza un parteneriat pe termen lung intre client si societatea de asigurare, iar un asemenea contract are la baza, in primul rand, increderea intre cele doua parti. Dupa cum bine stiti, in lumea financiara increderea este principalul capital de lucru. In momentul in care ai castigat increderea clientului, ai toate sansele ca businessul sa creasca de la an la an, gradul de sofisticare a produselor sa sporeasca, iar piata, per ansamblu, sa devina mai stabila si mai matura. Atentie insa! Increderea se castiga in ani si se poate pierde intr-o clipa.

Tinand cont de aceasta axioma, as trece la cea de-a doua parte a intrebarii dumneavoastra: principala provocare a anului 2019. In opinia mea, piata RCA ramane in continuare principala proba de foc pe care trebuie sa o treaca sectorul asigurarilor. Si aici vorbim tot de o problema de incredere, si nu de una de stabilitate a indicatorilor financiari.

Cred ca societatile care activeaza pe aceasta piata (nu toate) trebuie sa lucreze intens la recapatarea increderii consumatorilor in serviciile pe care le presteaza. Si asta se face printr-o conduita corecta fata de client.

Pot spune ca avem un dialog activ, permanent cu asiguratorii, iar acolo unde se impune, dupa cum stiti, am acordat sanctiuni si am dispus masuri menite ca lucrurile sa reintre in normal.

Dar chiar a sosit momentul ca toti jucatorii din piata sa inteleaga cu adevarat ca trebuie sa punem consumatorul in centrul preocuparilor noastre.

Si profit de aceasta ocazie sa transmit inca o data un mesaj foarte clar: Autoritatea de Supraveghere Financiara nu va tolera niciun fel de abatere de la prevederile legale in ceea ce priveste conduita fata de clienti!

XPRIMM: Ce asteptari aveti privind evolutia pietei in 2020? Cum va fi influentata industria asigurarilor, in acest an, de raspandirea noului coronavirus?
C.R.: Este foarte complicat de facut o estimare in acest moment. Nu cred insa ca piata din Romania va fi foarte afectata, per ansamblu, de situatia generata de pandemia COVID-19 pentru ca nu are un grad foarte mare de sofisticare a produselor - iata si o parte buna a faptului ca suntem inca o piata in dezvoltare.

Astazi, cand lumea se reseteaza si ne intoarcem cu totii la nevoile de baza, produsele si serviciile complexe vor avea nevoie de o perioada de timp mai indelungata pentru a se reaseza in piata, intrucat discutam, iata, tot de incredere, acest laitmotiv al interviului, daca-mi permiteti aceasta licenta de exprimare. Asadar, cu cat aceasta situatie de criza va tine mai mult, cu atat va fi mai greu de recastigat increderea clientilor in piete, in produse, in consum.

Ce-mi doresc eu sa se intample, dupa ce aceasta pandemie se va fi terminat, este ca sistemul de valori al fiecaruia dintre noi sa se reaseze pe alte baze. Sa putem discuta de principii, de promovarea meritocratiei, de profesionalism in toate palierele societatii.

Si ca sa facem o paralela intre ceea ce am spus si piata asigurarilor, cred ca recastigarea increderii va fi marea provocare a acestei industrii, iar marele beneficiu ar fi o reasezare pe alte principii a abordarii businessurilor si a relatiei cu consumatorii.

Creativitatea si inovatia ar putea fi cheile prin care am reusi sa schimbam paradigma in care am functionat pana acum. Un bun exemplu in acest sens este initiativa brokerilor care au dezvoltat produse impreuna cu asiguratorii, dovada a faptului ca isi exercita cu adevarat rolul de consultant al clientului, si nu doar de simplu intermediar.

PRIMM: Care sunt jucatorii cei mai vulnerabili in aceasta situatie?
C.R.: Companiile cele mai vulnerabile vor fi cele ale caror proprietari si manageri nu vor intelege ca trebuie sa se adapteze din mers acestei noi situatii cu care omenirea nu s-a mai confruntat pana acum. Vor trebui schimbate din temelii toate zonele maligne din viata fiecarei afaceri, care functionau pe principiul "lasa ca merge si asa". Nimic nu ar trebui sa mai mearga de acum incolo in virtutea acestui principiu gaunos. Asta cred ca trebuie sa intelegem cu totii, dincolo de cifre, de analize si de strategii. Si acesta este mesajul meu pentru toti jucatorii din piata asigurarilor: uitati de principiul "Merge si asa"!

Intregul interviu cu Cristian ROSU, Vicepresedinte, Sectorul Asigurari - Reasigurari, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara, il veti putea citi in Revista PRIMM Asigurari & Pensii, ce va fi lansata in curand.

Editor: Andreea RADU | Publicat pe 22.04.2020 | 2419 vizualizari
Share |