Cornel COCA - CONSTANTINESCU - Interviuri - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 ASF 
 Asiguratori 
 Brokeri 
 Date financiare 
 Organizatii 
 Va recomandam 
 Cariere 
 Job 
 PAD-PAID 
 Opinii 
 Dezbateri 


Bucuresti
8
1 EUR = 4.6551 RON
1 USD = 3.9650 RON
















RFI

Interviuri

Arhiva

Cornel COCA - CONSTANTINESCU, Vicepresedinte - Sectorul Asigurari - Reasigurari, ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara


Piata romaneasca de asigurari are un potential ridicat atat pe segmentul asigurarilor generale, cat mai ales pe cel al asigurarilor de viata, iar eu sunt convins ca investitorii cunosc acest lucru si vor dori sa "take advantage of this opportunity".

XPRIMM: Care sunt principalele actiuni intreprinse de ASF care au dus la stabilizarea pietei RCA din Romania? De asemenea, care estimati sunt cele mai importante beneficii pentru consumatori ca urmare a aparitiei Legii RCA?
Cornel COCA CONSTANTINESCU:
Piata de asigurari din Romania se afla intr-un moment de resetare, dupa consolidarea la nivel legislativ, care a avut loc prin transpunerea si implementarea directivei Solvabilitate II  (Solvency II) si prin promulgarea noii legi RCA.

Noutatile continute in legea RCA se refera la notiuni si mecanisme care sa creeze cadrul general de stabilizare a pietei si sa constituie premisele unei evolutii predictibile, din perspectiva nivelului primelor si protectiei asiguratilor, inclusiv in calitatea lor de pagubiti.
Amintesc in special, definirea categoriei de clienti cu risc ridicat, prin raportare la tariful de referinta, notiune de asemenea noua, conceputa ca optiune de reglare a distorsiunilor aparute in piata. Tariful de referinta, calculat semestrial de o societate independenta cu expertiza in domeniu, are drept scop informarea si protectia consumatorilor.

In vederea cresterii gradului de protectie a consumatorilor, in legislatia secundara emisa de ASF in aplicarea legii RCA, s-a pus accentul pe elementele ce tin de informarea corecta si completa a clientului atat la momentul ofertarii cat si cu ocazia instrumentarii daunelor, de exemplu precizarea clasei bonus-malus si mentionarea separata a tarifului aferent serviciului de decontare directa. Totodata, s-a avut in vedere clarificarea conditiilor de ofertare prin mijloace electronice, in conditiile extinderii utilizarii acestora, instituind obligatia de a respecta in orice moment aceleasi cerinte, indiferent de mijlocul de comunicare utilizat.

In scopul cresterii gradului de cuprindere in asigurare fara apelarea la mijloacele coercitive, s-a flexibilizat termenul pentru care se poate incheia o asigurare, la multipli de o luna, desi dorim ca aceasta posibilitate sa fie o exceptie de la regula.

Dezideratul de a asigura continuitatea perioadelor de asigurare, s-a materializat prin introducerea obligativitatii informarii clientului cu privire la expirarea politei simultan cu inaintarea unei noi oferte, clientul putand desigur opta si pentru ofertele altor societati de asigurare.
   
In considerarea importantei modului de instrumentare a daunelor in economia unei asigurari si din cauza unor practici neunitare si cateodata defavorabile clientilor, s-a simtit nevoia de a reglementa mai detaliat aceasta activitate.

Sistemul de bonus - malus a fost regandit astfel incat sa incurajeze comportamentul responsabil si prudent al soferilor si sa sanctioneze neglijenta si imprudenta, inclusiv prin posibilitatea de a lua in considerare istoricul soferului.  

XPRIMM: Romania are pentru prima data o lege dedicata segmentului RCA. Care considerati ca vor fi principalele efecte ale schimbarii legislatiei asupra pietei locale?
C.C.C.:
Aplicarea acestor concepte noi, precum tariful de referinta, clientul cu risc ridicat si decontarea directa, la nivelul industriei asigurarilor din Romania are menirea sa asigure o balansare a intereselor asiguratilor si asiguratorilor si sa elimine acele derapaje ale tarifelor de prima care au afectat piata in ultima perioada, creand totodata un plus de protectie asiguratilor.

XPRIMM: Ce alte actiuni are in vedere ASF, in perioada urmatoare, pentru stabilizarea si normalizarea pietei de asigurari?
C.C.C.:
ASF colaboreaza in prezent cu mai multe institutii ale statului roman, dintre care mentionam Ministerul Sanatatii care are o contributie importanta in stabilirea criteriilor de evaluare a despagubirii pentru persoanele prejudiciate ca urmare a vatamarii corporale ori a sanatatii. Scopul este acela de a determina etaloane orientative care sa ajute la infaptuirea unei practici unitare si predictibile in solutionarea acestor cazuri, cu efect si asupra tarifului de prima.

XPRIMM: Va asteptati ca aceste modificari legislative sa faca piata asigurarilor din Romania mai atractiva pentru investitori? Anticipati noi intrari in piata?
C.C.C.:
Ne dorim oricand intrarea unor noi societati de asigurare pe piata din Romania, consideram ca piata a atins o etapa in care se consolideaza dupa o perioada mai dificila, fiind binevenita cresterea concurentei si diversificarea ofertei.

Piata romaneasca de asigurari are un potential ridicat atat pe segmentul asigurarilor generale, cat mai ales pe cel al asigurarilor de viata, iar eu sunt convins ca investitorii cunosc acest lucru si vor dori sa "take advantage of this opportunity".

XPRIMM: Protectia consumatorului este foarte importanta pentru ASF. Ce masuri ia autoritatea in acest sens?
C.C.C.:
Protectia consumatorilor este un proces continuu, masurile au caracter tactic si strategic, proactive si reactive, plecand de la interesele si drepturile legitime ale consumatorilor, completand supravegherea clasica care asigura stabilitatea pietelor.

Mijloacele folosite au caracter atat reactiv (de solutionare a reclamatiilor si a semnala problemele identificate in instrumentarea acestora), cat si pro-activ prin monitorizarea si identificarea comportamentelor nelegale sau necorespunzatoare, a practicilor potential incorecte, neloiale, frauduloase, atat prin interpetarea indicatorilor rezultati din petitii cat si prin mistery shopping-uri, monitorizarea site-urilor web, a mediilor sociale, dar si prin analiza contractelor pentru a elimina potentialele clause abuzive. Tot in zona pro-activa includem atat un sistem performant de asistenta si informare a consumatorilor, cat si campanii de educatie financiara pe toate nivelurile, prin realizarea de materiale de prezentare cu informatii complete, redactate intr-un limbaj accesibil nespecialistilor.

O alta componenta care contribuie la protejarea consumatorilor este educatia financiara, cu scopul de a forma abilitati, care sa le permita sa dezvolte capabilitati in relatia cu intermediarii financiari, sa cunoasca elementele definitorii si riscurile produselor financiare nebancare, astfel incat sa uzeze in cel mai optim mod de drepturile lor si sa isi indeplineasca obligatiile care le revin.
 
XPRIMM: ASF a modificat recent si procedura de solutionare a petitiilor consumatorilor (Norma nr 18). Care sunt principalele schimbari pe care le aduce in beneficiul clientului?
C.C.C.:
Norma ASF nr. 18/2017 privind procedura de solutionare a petitiilor referitoare la activitatea societatilor de asigurare si reasigurare si brokerilor de asigurare a avut in vedere, in principal, aspecte legate de protectia consumatorilor, precum informarea consumatorului cu privire la dreptul acestuia de a apela la solutionarea alternativa a litigiilor si asigurarea de catre conducerea executiva a asiguratorilor si brokerilor, participarii la solutionarea alternativa a litigiilor, fie prin conciliere la SAL-FIN, fie prin mediere sau arbitraj, atunci cand se solicita acest lucru.

Alte aspecte avute in vedere se refera la obligativitatea informarii asiguratilor sau persoanelor prejudiciate cu privire la modul de stabilire a despagubirilor si cu privire la temeiul legal al solutiilor adoptate pentru rezolvarea tuturor aspectelor continute in sesizarile primite.

XPRIMM: Industria de asigurari din Romania se aliniaza reglementarilor europene. Dupa implementarea Solvency II, urmeaza IDD - Insurance Distribution Directive. Sunt jucatorii locali pregatiti sa faca fata acestor schimbari?
C.C.C.:
Directiva IDD aduce modificari substantiale in modul de desfasurare a activitatii, in special relatia cu clientul este vizata de modificari, devenind mai standardizata si mai "client oriented".
 
S-a intentionat crearea unui "level playing field" intre produsele de investitii si cele de asigurari cu componenta investitionala, prin implementarea unor cerinte similare cu privire la regulile de conduita in relatia cu clientii (e.g. dezvaluirea conflictelor de interese, diferentierea intre vanzare si acordarea consultantei).

S-au introdus noi prevederi referitoare la vanzarea combinata de produse, cu scopul de a proteja clientii de eventuale "abuzuri", ce pot aparea avand in vedere asimetria informatiilor si nivelul modest de educatie financiara.

Avand in vedere cerintele noi introduse cu privire la sistemul de guvernanta, implementarea
directivei IDD va "trigger" o revizuire a proceselor si documentarea modului de lucru cu clientii. Impactul va fi mai mare in cazul acelor intermediari care vand produse de asigurare de viata, in special cele cu componenta investitionala.

XPRIMM: Ce alte proiecte de dezvoltare a pietei de asigurari sunt pe agenda ASF?
C.C.C.:
Un interes deosebit al ASF se indreapta catre asigurarile obligatorii de locuinte ce trebuie impulsionate, inclusiv prin ajustarea cadrului legal la realitatile actuale, astfel incat acest tip de asigurare sa fie accesat de un numar cat mai mare de proprietari de imobile.


Editor: Andreea RADU | Publicat pe 13.09.2017 | 1131 vizualizari




Comenteaza acest articol
1 comentariu
Anonim (15.09.2017 11:43)
CE STITI DE EXISTENTA POLITELOR RCA FALSE?


DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:




PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM