Reprezentantii permanenti la UE ai statelor membre au aprobat miercuri, 13 februarie 2019, acordul obtinut la 13 decembrie intre presedintie si Parlamentul European referitor la propunerea privind "produsul paneuropean de pensii" (PEPP), care reprezinta o noua categorie de plan de pensii personale.
Proiectul de regulament are ca scop oferirea unei game mai mari de optiuni pentru persoanele care vor sa economiseasca pentru pensie si, in acelasi timp, stimularea pietei pensiilor personale.
Conform aprecierilor Comisiei, numai 27% din europenii intre 25 si 59 de ani s-au inscris intr-un produs de pensii.
"Imbatranirea populatiei in Europa creeaza noi provocari. Una dintre acestea este cum putem sa ne asiguram ca cetatenii economisesc o suma suficienta pentru a putea trai decent la pensie. Produsele paneuropene de pensii vor crea o noua posibilitate pentru a economisi pe termen lung, utilizand pietele de capital si atenuand astfel presiunea asupra finantarii publice. Aceste produse vor avea si avantajul major ca vor cumula toate sumele economisite in Europa, indiferent de tara, in cadrul unui singur plan de pensii personale", a declarat Eugen TEODOROVICI, Ministrul Finantelor din Romania.
Conform noilor norme, PEPP ar urma sa aiba aceleasi caracteristici standard indiferent unde sunt comercializate. Ele vor fi oferite de o gama larga de furnizori, in principal societati de asigurare, banci, institutii pentru furnizarea de pensii ocupationale, firme de investitii si administratori de active.
In Europa, piata pensiilor personale este deocamdata fragmentata din cauza unei diversitati de norme ce impiedica dezvoltarea unei piete la nivelul UE. In unele state membre, piata este aproape inexistenta.
Pentru produse bazate pe instrumente ale pietei de capital, optiunile sunt adesea limitate. Aceasta duce la costuri mai ridicate pentru deponenti si la un nivel insuficient de lichiditati pe piete.
Noile produse paneuropene de pensii personale vor oferi cetatenilor o noua posibilitate de economisire, aplicabila la nivelul intregii UE, venind in completarea planurilor de pensii publice si ocupationale, precum si a planurilor de pensii personale de la nivel national.
PEPP ar avea urmatoarele avantaje pentru deponenti:
- mai multe optiuni. Deponentii ar urma sa aleaga dintr-o gama larga de furnizori de PEPP intr-un mediu mai competitiv. Ei ar avea optiunea de a alege intre o optiune de investitii implicita sigura si optiuni cu profiluri diferite de risc-randament;
- protectia consumatorilor. Regulamentul va asigura faptul ca deponentii sunt informati cu privire la caracteristicile esentiale ale unui PEPP;
- schimbarea furnizorilor. Deponentii ar urma sa aiba dreptul sa schimbe furnizorii, atat la nivel national, cat si dincolo de frontiere, dupa un minimum de cinci ani de la incheierea contractului sau de la cea mai recenta schimbare de furnizor. (Daca furnizorul de PEPP o permite, ar putea sa faca acest lucru si mai des.) Taxa pentru un astfel de demers ar urma sa aiba un plafon maxim;
- transferabilitate. Deponentii vor putea continua sa contribuie la PEPP-ul lor si daca se muta in alt stat membru.
- economii de scara. Furnizorii vor putea dezvolta PEPP in diferite state membre si vor putea pune laolalta activele de maniera mai eficace;
- sfera de actiune mai larga. Canalele de distributie electronica vor permite furnizorilor sa intre in contact cu consumatori din intreaga UE;
- distributie transfrontaliera. Un "pasaport" UE va permite furnizorilor sa comercializeze PEPP in diferite state membre.
In continuare, textul va face obiectul verificarii de catre expertii juristi-lingvisti. Parlamentul si Consiliul vor putea proceda apoi la adoptarea textului final. Mai multe detalii aici.