Consiliul Concurentei: Foarte putini asigurati RCA cunosc prevederile sistemului bonus-malus - Asigurari - Asigurari -...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 Asigurari 
 Stiri externe 
 Piete financiare 
 Republica Moldova 


Bucuresti
15
1 EUR = 4.5988 RON
1 USD = 3.9154 RON
















RFI

Asigurari

Full screen Print E-mail Font | Inapoi | Arhiva

Consiliul Concurentei: Foarte putini asigurati RCA cunosc prevederile sistemului bonus-malus


Foarte putini asigurati RCA romani par sa cunoasca intr-adevar prevederile sistemului bonus-malus (B/M), lucru confirmat de numarul foarte scazut de cereri de transfer a clasei B/M pentru un autovehicul nou dobandit. Astfel, cererile de transfer a clasei B/M reprezinta mai putin de 1% din totalul inmatricularilor noi si al reinmatricularilor la nivelul anului 2014, se arata intr-un raport publicat de Consiliul Concurentei.

La nivelul anului 2014 au fost inregistrate mai putin de 5.000 de cereri de transfer a clasei B/M, in conditiile in care datele DRPCIV arata ca pe parcursul anului au avut loc aproximativ 400.000 de inmatriculari noi de vehicule rutiere. Consiliul Concurentei mentioneaza ca inmatricularile noi se refera la vehicule noi fabricate in Romania sau in alte tari si la vehicule de ocazie importate, deci nu cuprind reinmatricularile datorate schimbarii proprietarului prin vanzarea vehiculului.

"Dat fiind ca marea majoritate a politelor RCA sunt intermediate, coroborat cu exemple concrete in acest sens, consideram ca exista un grad redus de cunoastere in randul asiguratilor, dar si in randul intermediarilor in asigurari, cu privire la posibilitatea de transfer a clasei B/M pentru un autovehicul nou dobandit", a mentionat CC in "Raportul investigatiei privind sectorul asigurarilor auto din Romania".

In situatia in care o persoana detine mai multe autovehicule, sistemul B/M se aplica distinct pentru fiecare autovehicul in parte (are in vedere combinatia unica vehicul-proprietar). Dintre asiguratorii RCA chestionati de Consiliul Concurentei, patru considera oportuna aceasta modalitate de aplicare a sistemului, ceilalti preferand alternativa in care clasa B/M ar fi asociata doar proprietarului autovehiculelor, deci aceeasi clasa pentru toate autovehiculele detinute de acesta.

Din informatiile primite pe parcursul investigatiei sectoriale, reiese ca aplicarea sistemului B/M ridica o serie de probleme.

"Din punct de vedere tarifar, statisticile privind daunalitatea pe anumite segmente de varsta sunt afectate de erori, daca luam in calcul, de exemplu, cazul soferilor tineri care conduc vehiculele parintilor sau cele inscrise pe numele altor persoane (din ratiuni ce tin de valoarea primei de asigurare). In plus, in cazul achizitionarii unui vehicul second hand, polita RCA ramane valabila pana la data dobandirii calitatii de titular prin inmatricularea de catre noul proprietar (aparent, exista cazuri in care acest transfer al proprietatii nu se finalizeaza din ratiuni fiscale, iar vechiul proprietar reinnoieste constant polita RCA pe numele sau fara a mai avea nicio legatura cu vehiculul respectiv). Mai mult decat atat, exista cazuri in care istoricul este asociat unei persoane care nu detine permis de conducere sau situatii in care, tot din ratiuni de ordin fiscal, vehiculul este achizitionat pe numele unei societati sau fundatii", se precizeaza in raport.

In cazul autovehiculelor detinute de persoane juridice, transferul clasei B/M este mai putin relevant si mai dificil de gestionat. In plus, istoricul de dauna al soferilor acestor autovehicule poate fi sters prin schimbarea locului de munca, deoarece acestia vor conduce alte autovehicule.

"Nu in ultimul rand, exista situatii cand un asigurat primeste clasa de malus dupa finalizarea in instanta a procesului privind accidentul produs, proces care poate sa dureze si 3-4 ani. In acest timp, asiguratul isi poate instraina autovehiculul implicat in accident. Astfel, avand in vedere faptul ca sistemul B/M tine cont de combinatia unica vehicul-proprietar, clasa de incadrare la incheierea unei polite pentru un autovehicul nou achizitionat de acest sofer va fi B0. Prin urmare, in cazul descris succint mai sus sistemul nu isi atinge scopul, cu exceptia situatiei putin probabile in care asiguratul ar solicita preluarea clasei de malus anterioara", se mai spune in document.

Din cauza acestor inadvertente, Consiliul Concurentei sugereaza cateva posibile solutii a caror fezabilitate ar putea fi analizata de catre ASF - Autoritatea de Supraveghere Financiara: aplicarea sistemului B/M doar in raport cu istoricul de daune al proprietarului autovehiculului, implementarea unui sistem B/M care sa ia in considerare istoricul de daune al soferului autovehiculului (nu al proprietarului), respectiv mentinerea sistemului B/M doar pentru proprietarii persoane fizice.

De asemenea, Consiliul considera ca, pana la momentul la care cadrul legal ar putea fi imbunatatit, problemele existente in aplicarea sistemului B/M necesita cresterea gradului de informare cu privire la drepturile asiguratilor de transfer a clasei B/M in cazul radierii sau instrainarii unui autovehiculul. Iar eforturile de diseminare a informatiilor ar trebui sa vizeze inclusiv intermediarii in asigurari.

Sistemul bonus-malus (B/M) reprezinta sistemul de gratificatii prin care, la incheierea unei polite RCA, asiguratul este incadrat de catre societatea de asigurare intr-una din clasele de bonus sau de malus in functie de numarul de accidente provocate intr-o anumita perioada de referinta (anul calendaristic anterior datei de emitere a politei). Acest sistem a fost implementat la 1 ianuarie 2010 .

Scopul urmarit este de a imbunatati comportamentul la volan al asiguratilor, aplicarea sistemului B/M presupunand penalizarea oricarui accident produs, prin cresterea pretului politei RCA pentru anul urmator. In acelasi timp, prin aplicarea acestui sistem sunt recompensati asiguratii care nu au provocat accidente auto, acestia primind o reducere din prima de asigurare platita. Concret, in cazul de bonus, asiguratul care nu a produs nici un accident in anul precedent va beneficia de o reducere a primei de asigurare de 10%, aceasta reducere urmand sa ajunga pana la 50% daca asiguratul nu inregistreaza daune intr-o perioada de sapte ani. Pe de alta parte, in cazul de malus, daca asiguratul a produs un singur accident in anul precedent, tariful RCA va creste cu 45% si poate ajunge pana la 200% in cazul a mai mult de trei accidente pentru care au fost platite daune.

Sistemul B/M este format din 8 clase de malus si 14 clase de bonus plus categoria de baza (B0), atribuita unui asigurat nou, fara asigurare anterioara. In situatia in care asiguratul detine mai mult de un autovehicul, sistemul bonus-malus se aplica separat pentru fiecare dintre acestea. In cazul vanzarii sau radierii unui autovehicul si a achizitionarii altuia, noua clasa B/M va fi stabilita in functie de clasa de care asiguratul a beneficiat anterior, daca asiguratul cere acest lucru. Daca un sofer detine o polita RCA si acesta cumpara un nou vehicul fara a-l vinde pe celalalt, noul vehicul va fi incadrat in clasa B0 (in acest caz, clasa B/M nu se transfera).

Cititi aici raportul integral al Consiliului Concurentei.


Acest articol este proprietatea Media XPRIMM si este protejat de legea drepturilor de autor.
In lipsa unui acord scris din partea Media XPRIMM, puteti prelua maxim 500 de caractere din acest articol. Este necesara precizarea sursei si inserarea in mod vizibil a linkului articolului (Consiliul Concurentei: Foarte putini asigurati RCA cunosc prevederile sistemului bonus-malus).

Noutati 1asig.ro
» Baden-Baden XPRIMM Reception: Cine au fost castigatorii XPRIMM Insurance Awards?
» AzRe a celebrat, in Baden-Baden, 10 ani de activitate
» Profesionistii din re/asigurari s-au reunit duminica in Germania la Baden-Baden XPRIMM Reception
» ONRC: 7 asiguratori au primit circa 270 milioane de lei de la actionari, in primele 9 luni din 2017
» Cum esti despagubit daca scara si alte spatii comune din bloc sunt distruse de un cutremur?
» GLOBASIG lanseaza un nou program de recrutare
» ASF: Toti asiguratorii indeplineau cerintele de capital, la data de 30 iunie 2017
» Decontarea directa - focusul urmatoarei campanii de informare derulate de APPA
» Cele mai multe incendii sunt cauzate de cosurile de fum defecte sau necuratate. Sunt aceste cazuri acoperite de asigurarea locuintei?
» Studiu UNSICAR: Ce sisteme europene de asigurare a riscurilor de catastrofa naturala exista?






Autor: Andreea RADU | Publicat pe 29.02.2016 | 4813 vizualizari


TOP Stiri


Comenteaza acest articol
3 comentarii
Vali (Anonim) (01.03.2016 09:18)
Trebuie regandit sistemul bonu/malus ,deoarece adevaratii
vinovati de producerea accidentelor nu sunt penalizati in
multe cazuri, este penalizat doar proprietarul
autovehiculului . Trebuie gandit un mix de calcule si
penalizari in suma fixa , nu ca acum procent din prima de
asigurare (Ex. pentru o dauna intr-un an 300 lei in plus la
asigurare , pentru 2 daune 1500 lei ,pentru 3 daune 5000 de
lei ) valabil pentru toti vinovatii de producerea
accidentelor .Pretul asigurarii sa depinda 70% de soferul
care conduce autovehiculul si restul de criterii tehnice ale
acestuia .

Anonymus (Anonim) (29.02.2016 14:23)
ASF daca VREA , poate verifica cati din emitentii de
RCA au diploma IMA si cati nu au si emit sub umbrela
altora care au . Proportia celor care sunt informati de
prevederile BM fata de masa asiguratilor este aceeasi
cu proportia intre cei care au RAF si masa celor care
emit in umbra celor autorizati .ASF aplica verificarea
emitentilor paraleli , care sub o parola emit din mai
multe locuri simultan ?

GICA (Anonim) (29.02.2016 13:04)
Chiar vedeti pe cineva care a avut pe polita anterioara malus
sa solicite transferul pe noua polita???


DISCLAIMER: Dupa trimiterea comentariului, acesta va fi aprobat de un moderator. Vor fi publicate doar comentariile pertinente, la obiect, legate de continutul prezentat in material. Nu vor fi publicate comentariile care includ cuvinte obscene, atacuri la persoane/ institutii, atacuri si jigniri aduse autorului materialului, injurii aduse celorlalti cititori care au postat un comentariu, anunturi publicitare. Ne rezervam dreptul de a edita sau de a elimina complet orice comentariu care nu corespunde acestor principii. Site-ul 1asig.ro si Media XPRIMM nu-si asuma responsabilitatea juridica pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.

Atentie! Campurile "Comentariu" si "E-mail" sunt obligatorii
Nume:
Daca nu sunteti logat, numele dumneavoastra va aparea cu sufixul '(Anonim)'. Pentru a va autentifica, click aici
Daca sunteti logat si nu completati campul nume, va aparea automat numele dumneavoastra cu care v-ati inregistrat pe site
E-mail:

Comentariu:
< 10.000 car.

  Cod de securitate
Introduceti codul din imagine:


Arhiva



PAID

OMNIASIG



























Copyright 2017-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM