1asig.ro
1asig.ro

Companii furnizoare de energie, amendate cu 450.000 lei si obligate sa recalculeze toate facturile ilegale

In perioada 6-13 ianuarie 2022, comisarii ANPC au controlat 72 de operatori economici, furnizori de energie electrica si gaze, din intreaga tara, la 27 dintre acestia, constatandu-se abateri.

Prin Comandamentului pentru Energie - structura special creata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), au fost aplicat sanctiuni contraventionale in valoare de 450.000 lei, la care s-au adaugat 4 propuneri de incetare a practicilor comerciale incorecte in raport cu consumatorii si masura recalcularii tuturor facturilor care nu respecta prevederile legii.

Dintre cele mai importante abateri constatate de catre comisarii ANPC:

- nu a fost aplicata plafonarea si compensarea preturilor conform OUG118/2021 incepand cu 01.11.2021

- tabelul privind consumul energie electrica, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referinta, inclusiv marja de 10%

- informarile privind compensarea facturilor de energie electrica si gaze naturale, transmise clientilor, nu contin elementele din care este compus pretul la care se aplica compensarea

- nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor,

- nerespectarea termenului de raspuns la solicitarile petentilor de incheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrica si gaze naturale, punand consumatorii in situatia de a nu cunoaste statusul contractului o perioada de pana la 60 de zile.

- contractele emise nu contin pretul serviciilor din pretul gazului, doar pretul total, astfel incat consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensarii acordate

- diferente de pret intre 2 notificari privind pretul emis de operatorul economic unui consummator

- impiedicarea, sub orice forma a comisarilor ANPC de a exercita atributiile de serviciu: nerespectarea termenului de raspuns;

- procedura nesigura: operatorul economic nu s-a asigurat ca notificarile privind majorarile de pret au fost primite de consumatori;

- practica comerciala incorecta: majorarile succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificari legislative.

Comandamentul pentru Energie isi continua verificarile pana pe data de 31 martie 2022. In aceasta perioada, in cazul in care constata nereguli la facturile de energie electrica si gaze naturale, consumatorii pot depune o reclamatie online sau in scris (prin posta sau predare personala la sediile Comisariatelor Judetene pentru Protectia Consumatorilor, ale caror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro).

Totodata, pentru sesizari, ANPC a pus la dispozitia consumatorilor din toata tara un numar de telefon si o adresa de e-mail dedicate.

Acestia sunt invitati sa apeleze numarul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, intre orele 8.00-16.00 sau sa acceseze adresa de e-mail energie@anpc.ro .