1asig.ro
1asig.ro

Comisia Europeana solicita Romaniei sa puna in aplicare legislatia UE in domeniul digital si al mass-mediei

5 min. / 1.540 cuvinte

Comisia Europeana a luat, joi, masuri juridice impotriva unui numar de 19 state membre, inclusiv Romania, care nu au facut pasii necesari pentru ca cetatenii sa beneficieze de avantajele legislatiei UE in domeniul mass-mediei audiovizuale si al telecomunicatiilor.

PROMO


Acestor state membre li se cere sa transpuna in dreptul lor intern, fara intarziere, doua noi seturi de norme - Directiva privind serviciile mass-media audiovizuale si Codul european al comunicatiilor electronice - si sa informeze Comisia cu privire la aceasta transpunere. Ambele acte legislative sunt esentiale pentru tranzitia digitala a UE. Acestea au fost convenite de comun acord de catre statele membre si ar fi trebuit sa fie transpuse pana la sfarsitul anului 2020.

Codul european al comunicatiilor electronice

Prin actiunile intreprinse de UE in domeniul comunicatiilor electronice, consumatorii se bucura de avantaje precum: o gama mai larga de optiuni dintre care sa o aleaga pe cea mai potrivita, facturi mai mici la telefon si standarde mai ridicate de servicii. Codul european al comunicatiilor electronice modernizeaza normele actuale ale UE in domeniul telecomunicatiilor, adaptandu-le la era digitala. 

Din cauza transpunerii intarziate, consumatorii si intreprinderile din Estonia, Spania, Croatia, Irlanda, Italia, Cipru, Letonia, Lituania, Luxemburg, Malta, Tarile de Jos, Austria, Polonia, Portugalia, Romania, Slovenia, Slovacia si Suedia nu pot beneficia de:

  • Norme clare si favorabile incluziunii privind drepturile utilizatorilor finali - aceleasi norme se aplica in intreaga Europa, convergand catre o piata unica incluziva
  • O mai buna calitate a serviciilor - consumatorii se pot bucura de viteze de conectare mai mari si de o acoperire mai mare intrucat codul incurajeaza concurenta in materie de investitii, in special in retelele de foarte mare capacitate, inclusiv in retelele 5G
  • Armonizarea normelor - codul sporeste previzibilitatea in materie de reglementare, inclusiv in ceea ce priveste asignarea spectrului de frecvente radio
  • Protectia consumatorilor - codul le aduce beneficii consumatorilor si ii protejeaza, indiferent daca utilizatorii finali comunica prin intermediul serviciilor traditionale (apeluri, SMS-uri) sau al serviciilor web
  • Corectitudine - codul asigura egalitatea de tratament pentru toti actorii din sectorul serviciilor de telecomunicatii, indiferent daca acestia sunt traditionali sau folosesc servicii bazate pe aplicatii.

Consumatorii, in special, ar trebui sa beneficieze de o protectie sporita prin intermediul normelor care asigura claritatea informatiilor contractuale, calitatea serviciilor si facilitarea schimbarii furnizorului de la o retea la alta pentru a profita de preturi cu amanuntul mai echitabile. Operatorii si furnizorii pot beneficia de norme favorabile investitiilor, cum ar fi cele care stimuleaza coinvestitiile in retele de foarte mare capacitate si retele exclusiv angro, sau de previzibilitatea in materie de reglementare si investitii, inclusiv in procedurile de asignare a spectrului de frecvente radio.

Directiva privind serviciile mass-media audiovizuale

Obiectivul Directivei serviciilor mass-media audiovizuale este sa asigure o piata unica echitabila pentru serviciile de radiodifuziune, care sa tina pasul cu evolutiile tehnologice. In acest scop, directiva a fost revizuita in 2018 pentru a crea un cadru de reglementare adecvat erei digitale, propice unui peisaj audiovizual mai sigur, mai echitabil si mai diversificat. Aceasta coordoneaza legislatia la nivelul UE privind toate mijloacele de comunicare audiovizuale, atat radiodifuzorii traditionali de televiziune, cat si furnizorii de servicii video la cerere, si stabileste masuri esentiale de protectie in ceea ce priveste continutul partajat pe platformele de partajare a materialelor video.

Din cauza transpunerii intarziate, cetatenii si intreprinderile din Cehia, Estonia, Irlanda, Spania, Croatia, Italia, Cipru, Slovenia si Slovacia nu se pot baza pe toate dispozitiile directivei, care:

  • Creeaza conditii de concurenta echitabile pentru diferitele tipuri de servicii mass-media audiovizuale
  • Garanteaza independenta autoritatilor nationale de reglementare in domeniul mass-mediei
  • Mentine diversitatea culturala, de exemplu, prin impunerea obligatiei ca cel putin 30 % din oferta de servicii video la cerere sa fie reprezentata de opere europene
  • Protejeaza copii si consumatorii prin instituirea de norme pentru protectia minorilor impotriva continutului daunator din mediul online, inclusiv in cazul serviciilor video la cerere si
  • Combate ura rasiala, religioasa sau de orice alta natura prin consolidarea normelor de combatere a incitarii la violenta sau la ura si a provocarii publice de a comite infractiuni de terorism.

Procedura de constatare a neindeplinirii obligatiilor, consacrata in tratatele UE, ii permite Comisiei sa introduca actiuni in justitie impotriva statelor membre care nu transpun la timp si corect directivele in dreptul lor intern.

Termenul pentru transpunerea Directivei serviciilor mass-media audiovizuale a fost 19 septembrie 2020. In noiembrie 2020, Comisia a initiat proceduri de constatare a neindeplinirii obligatiilor impotriva a 23 de state membre intrucat acestea nu notificasera transpunerea completa a Directivei revizuite privind serviciile mass-media audiovizuale. Pana in prezent, 15 state membre au notificat masuri de transpunere completa, iar alte 3 state membre au comunicat notificari de transpunere partiala. Comisia face urmatorul pas procedural, trimitand avize motivate Cehiei, Estoniei, Irlandei, Spaniei, Croatiei, Italiei, Ciprului, Sloveniei si Slovaciei (adica unui numar de 9 state membre).

Termenul pentru transpunerea Codului european al comunicatiilor electronice in legislatia nationala a fost 21 decembrie 2020. La 4 februarie 2021, Comisia a trimis scrisori de punere in intarziere unui numar de 24 de state membre. Numai Bulgaria si Danemarca au notificat transpunerea integrala pana la sfarsitul lunii august (alaturandu-se Greciei, Ungariei si Finlandei, care incheiasera anterior procesul de transpunere). De asemenea, Belgia si Germania au notificat recent transpunerea completa, aflata in prezent in curs de evaluare. Cehia a notificat in timpul verii un numar mare de masuri de transpunere partiala a directivei si, mai recent, si Franta; aceste notificari sunt, de asemenea, in curs de evaluare. In prezent, Comisia face urmatorul pas procedural, trimitand avize motivate Estoniei, Spaniei, Croatiei, Irlandei, Italiei, Ciprului, Letoniei, Lituaniei, Luxemburgului, Maltei, Tarilor de Jos, Austriei, Poloniei, Portugaliei, Romaniei, Sloveniei, Slovaciei si Suediei (adica unui numar de 18 state membre), prin care le solicita sa adopte si sa notifice masurile relevante.

Statele membre in cauza au la dispozitie doua luni pentru a remedia situatia si a adopta masuri nationale de transpunere a acestor acte legislative ale UE. In caz contrar, Comisia poate decide sa sesizeze Curtea de Justitie a Uniunii Europene cu privire la aceste cazuri.

 

730 accesari