1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Circa 11 mii de accidente din Moldova ar putea fi solutionate pe calea amiabila fara sanctiuni pentru soferi. Vezi aici cum ar putea soferii sa evite amenzile in urma accidentelor si practica altor tari!

Ministerul Afacerilor Interne din Republica Moldova (MAI) a initiat de curand consultarea publica a proiectului de lege care prevede introducerea procedurii de constatare amiabila in cazul accidentelor rutiere usoare.

"Scopul constatarii amiabile este simplificarea procesului in cazul unui accident rutier fara victime si solutionarea situatiei fara interventia Politiei", se arata in nota de justificare a proiectului de lege. Procedura se va putea aplica (daca va fi adoptata) in cazul accidentelor fara victime (doar pagube materiale) si in care sunt implicate doar doua autovehicule, iar soferii implicati sunt de acord sa semneze formularul.

Vezi aici proiectul de lege si nota informativa a MAI!

In cazul unui astfel de accident, soferii vor putea incheia un formular de constatare amiabila pe care il vor depune la societatile de asigurare unde si-au incheiat polita (in termen de 48 de ore de la producerea accidentului), urmand ca asiguratorul sa intocmeasca dosarul si sa stabileasca vinovatia si ulterior sa il despagubeasca pe soferul pagubit. In acest mod, nu va mai fi necesara prezenta agentilor politiei rutiere la fata locului pentru constatarea accidentului si respectiv soferii nu vor fi sanctionati prin amenzi administrative. Aceasta obligatie va reveni in schimb asiguratorilor, care ii vor penaliza pe conducatorii auto vinovati de accidentul produs prin majorarea primei de asigurare pentru anul urmator.

Important: Constatul amiabil se poate utiliza doar daca sunt indeplinite conditiile enumerate mai sus si NU presupune recunoasterea vinovatiei de catre un sofer sau altul, ci exprima doar consensul participantilor la accident despre cum s-a desfasurat evenimentul si reprezinta un document care va contribui la solutionarea dosarelor de dauna. Vinovatia urmeaza a fi stabilita de catre societatile de asigurare, care vor constata paguba si vor elibera si certificatul cu privire la inregistrarea accidentului de autovehicul, necesar reparatiei autovehiculului.

De asemenea, daca sunt indeplinite conditiile necesare incheierii constatului amiabil iar acesta a fost completat corect si depus la asigurator - compania de asigurare nu va mai fi in drept sa solicite documentarea accidentului de catre Politie (la fel si asiguratul).

Formularul de constatare amiabila se va elibera de catre asigurator in momentul perfectarii asigurarii.

Potrivit unui raport al MAI, anual se produc in tara in medie 11 mii de accidente soldate cu pagube materiale. Reprezentantii MAI apreciaza ca odata cu introducerea procedurii de constat amiabil vor fi reduse cazurile de ambuteiaje pe drumuri cauzate de asteptarea agentilor de politie care constatau si intocmeau actele necesare privind circumstantele producerii accidentului.

Important: Pentru a se putea utiliza procedura constatarii amiabile este necesar consimtamantul ambilor soferi implicati in accident. In cazul in care unul dintre soferi nu este de acord sa completeze si sa semneze formularul, se vor urma aceiasi pasi ca si pana acum, respectiv solutionarea accidentului de catre agentii politiei rutiere.

Cum functioneaza constatul amiabil in tarile vecine?

Procedura de constat amiabil a fost introdusa si este aplicata cu succes in toate tarile Uniunii Europene, dar si in unele state din CSI.

Romania: Procedura a fost introdusa in iulie 2009, fiind utilizat un formular standardizat conform reglementarilor europene, astfel incat el sa poata fi folosit in toate tarile membre UE. In prezent, marea majoritate a accidentelor usoare din Romania (care nu s-au soldat cu vatamari corporale si sunt implicate doar 2 masini) sunt solutionate prin procedura de constat amiabil. Este de remarcat ca in cazul unui accident rutier usor Politia Rutiera nu este obligata sa se deplaseze la locul accidentului pentru constatare, astfel ca in cazul in care soferii implicati nu ajung la o intelegere pentru a semna formularul de constat amiabil, acestia trebuie sa se deplaseze in termen de 24 de ore la sediul Politiei Rutiere pentru a constata accidentul.

In cazul in care soferii ajung la o intelegere si semneaza formularul de constat amiabil, ei trebuie sa il depuna la asiguratorii lor de RCA in termen de 24 de ore, compania de asigurare urmand sa constate accidentul si sa stabileasca vinovatia. Asiguratorii stabilesc vinovatia in baza unui protocol semnat intre companiile de asigurare, conform caruia, diverse spete de accidente rutiere sunt deja solutionate.

Daca asiguratorii RCA ai celor doua vehicule implicate in accident nu cad de acord cu privire la stabilirea vinovatiei sau in cazul in care persoanele implicate nu sunt de acord cu modul in care asiguratorii au stabilit vinovatia, atunci cei care se considera indreptatiti sa fie despagubiti se vor adresa instantei de judecata cu actiune in pretentii, actiune in cadrul careia instanta de judecata va trebui sa fie investita si cu stabilirea vinovatiei in producerea accidentului.

Federatia Rusa: Constatul amiabil a fost introdus in septembrie 2009, insa acesta poate fi aplicat doar pentru daune care nu depasesc suma de 50.000 ruble (784 euro) per accident in toate regiunile tarii si 400.000 ruble (6.270 euro) in Moscova si Sankt-Petersburg, in caz contrar asiguratorul poate sa refuze despagubirea. Acest fapt a facut ca in sapte ani de la introducerea constatului amiabil, ponderea daunelor solutionate prin constatul amiabil in totalul despagubirilor platite pe piata din Rusia sa nu depaseasca 30% (note: in 2013 aceasta cifra reprezenta 9%).

Belarus: A fost introdus in 2010. In prezent, se aplica pentru accidentele in care dauna maxima este de 400 euro, iar pana in aprilie 2014 limita a fost doar de 200 euro. Datele statistice arata ca in primii ani de la implementarea sistemului avand limita de 200 euro/per accident, ponderea daunelor solutionate prin formularul de constat amiabil in totalul despagubirilor achitate de asiguratori nu depasea 15%. Insa, odata cu majorarea limitei pana la 400 euro/per accident ponderea dosarelor achitate prin constat amiabil a ajuns la 25-30%.

Ucraina: A fost introdus in 2011. Circa 60% din accidentele rutiere produse in tara s-au soldat doar cu pagube materiale si ar putea fi solutionate prin procedura de constatare amiabila. La finele anului 2015 ponderea dosarelor achitate prin constat amiabil a depasit pragul de 15%. Aceasta evolutie se datoreaza, in primul rand, majorarii treptate a limitei de despagubire de la 10.000 grivne (2011) pana in 25.000 grivne (2013) si 50.000 grivne in februarie 2016. Nevoia majorarii limitei a fost conditionata de factorii economici, precum devalorizarea monedei nationale, care la randul sau s-a reflectat in costul pieselor auto importante din afara tarii si conditionate de valuta straina (USD/EUR).

Armenia: A fost implementat in martie 2016. Limita prevazuta de despagubire nu poate depasi 210 dolari, iar ponderea daunelor solutionate astfel in totalul despagubirilor achitate de asiguratori reprezinta 40%-45%.

Astfel, in tarile CSI conditionarea cazurilor de solutionarea accidentelor rutiere pe cale amiabila de limite, valoarea carora era mai mult simbolica in cazul daunelor materiale majore, a facut ca dezvoltarea intregului sistem in dealungul timpului sa nu depaseasca 10-15%. Insa, odata cu majorarea valoarea limitei, ponderea daunelor solutionate astfel in totalul despagubirilor achitate de asiguratori a crescut semnificativ.