1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

CSALB: Intelegerile amiabile dintre consumatori si banci au crescut in acest an

Bancile si consumatorii au incheiat, pana in luna octombrie a.c., 197 de intelegeri amiabile, intermediate de Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), fata de 97 de intelegeri pe tot parcursul anului anterior, se arata intr-un raport publicat de CSALB.

"In 2019, pana la aceasta data, s-au format peste 560 de dosare de conciliere in cadrul Centrului de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB), fata de cele 550 de dosare formate in tot anul trecut. Primele trei trimestre ale anului 2019 reflecta o evolutie importanta a activitatii CSALB. Cererile inregistrate in primele 9 luni arata o crestere cu 38% in raport cu numarul cererilor inregistrate in intreg anul trecut. O categorie aparte o reprezinta intelegerile amiabile dintre consumatori si banci, dupa sesizarea CSALB. Partile au incheiat 197 de astfel de intelegeri pana in prezent, fata de 97 de intelegeri in tot anul anterio", se arata in comunicatul CSALB.



"Rezultatele CSALB la 9 luni ne arata doua lucruri importante: tot mai multi consumatori afla de existenta CSALB si au incredere sa depuna cereri pentru a intra in negociere cu bancile si IFN-urile. In al doilea rand vedem o deschidere mai mare a bancilor spre conciliere. Institutiile financiar-bancare au acceptat mai multe cereri decat in tot anul trecut, chiar daca ritmul de formare a dosarelor nu este la fel de ridicat precum cel al solicitarilor venite de la consumatori. Pe de alta parte, numarul de dosare a fost completat cu intelegerile amiabile, de peste doua ori mai multe decat in 2018. Acest lucru arata ca multe banci au inteles avantajele concilierii si nevoia de a reechilibra contractele incheiate in trecut, prin actualizarea lor la conditiile sociale si economice ale consumatorilor. Aspectele pe care le dorim imbunatatite in perioada urmatoare sunt legate de activitatea de conciliere in randul IFN-urilor si rata de respingere a cererilor in cazul unor banci comerciale. Ne dorim ca la finalul anului, la nivelul intregului sistem bancar, aproximativ 70% din cererile de conciliere sa fie acceptate de banci si transformate in dosare de conciliere", spune Alexandru PAUNESCU, Presedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.

Cati romani s-au impacat cu bancile?


In 2019, pana in luna octombrie, 350 de consumatori s-au impacat cu bancile sau IFN-urile, prin intermediul CSALB, cu 39% mai multi fata de situatia de la finalul T3 2018. In aceeasi perioada a anului trecut, doar 252 de romani au beneficiat de solutii favorabile in urma negocierilor purtate cu institutiile financiar-bancare.

Anul acesta, in 90% din negocieri partile au acceptat solutia propusa de conciliatori, iar in 10% din cazuri cel putin una dintre cele doua parti a refuzat-o.

Cum raspund IFN-urile solicitarilor de conciliere


In primele trei trimestre din 2019, consumatorii au trimis 284 de cereri pentru a intra in negociere cu IFN-urile. Dintre acestea doar 8 au fost transformate in dosare, dintre care numai in trei cazuri partile s-au inteles. Alte 24 de cereri au fost solutionate amiabil de cele doua parti, fara a mai trece prin procedura concilierii.

La ce se refera cererile consumatorilor


90% din cererile primite se refera la creditele contractate. Diminuarea soldului, eliminarea sau reducerea comisioanelor, recalcularea dobanzii, eliminarea unor clauze contractuale sau restituirea unor sume de bani sunt cele mai frecvente solicitari.

10% din cereri se refera la probleme cu depozitele, platile, cardurile sau leasing. 85% dintre cei care trimit cereri catre CSALB aleg modalitatile online (aplicatia de pe site-ul www.csalb.ro, precum si adresa de mail office@csalb.ro).


Principalele motive de clasare a unor cereri de catre banci sau IFN-uri:
  • comerciantul isi mentine punctul de vedere transmis consumatorului anterior sesizarii CSALB (157 de cazuri);
  • s-au facut mai multe oferte si demersuri pentru solutionare, dar toate ofertele transmise anterior sesizarii de catre consumator a CSALB, au fost refuzate de acesta (59 de cazuri);
  • din cauza existentei unui dosar in instanta de judecata (34 cazuri);
  • deoarece au fost initiate procedurile de executarea silita (23 cazuri).
CSALB este o institutie infiintata ca urmare a unei Directive europene si intermediaza gratuit si in mai putin de trei luni, negocierea dintre consumatori si banci sau IFN-uri, pentru contractele aflate in derulare. Consumatorii din orice judet al tarii pot trimite cereri catre Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor in domeniul Bancar (CSALB) prin aplicatia online aflata pe site-ul www.csalb.ro. Daca banca accepta intrarea in procedura de conciliere este desemnat un conciliator.

CSALB colaboreaza cu 21 de conciliatori, dintre cei mai buni specialisti in Drept, cu expertiza in domeniul financiar-bancar. Totul se rezolva amiabil, iar intelegerea partilor are puterea unei hotarari in instanta. Mai multe informatii despre activitatea Centrului puteti obtine si la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).