1asig.ro

Buletinul sigurantei rutiere: Zilnic - 24 de accidente rutiere grave, 5 morti si peste 30 de raniti

5 min. / 1.540 cuvinte
Principalele cauze de producere a accidentelor rutiere grave din 2018 au fost viteza, neadaptata la conditiile de drum, traversarea neregulamentara a pietonilor si neacordarea de prioritate pietonilor, conform Buletinului sigurantei rutiere publicat de Politia Romania. Fata de anul anterior, numarul accidentelor rutiere grave a scazut cu 1%, iar cel al persoanelor decedate cu 4,3%.

PROMO


Pentru intelegerea dinamicii fenomenului rutier, astfel incat deciziile din plan operativ sa poata fi fundamentate stiintific de toate institutiile implicate in siguranta rutiera, specialistii Institutului de Cercetare si Prevenire a Criminalitatii si ai Directiei Rutiere din cadrul Politiei Romane au intocmit ,,Buletinul sigurantei rutiere. Raport anual 2018."

Aflata la a opta editie anuala, lucrarea cuprinde, pe langa examinarea contextelor intern si international, o analiza a accidentelor rutiere grave produse in cursul anului 2018, precum si activitatile desfasurate pentru cresterea sigurantei rutiere.

In medie, in anul 2018, in fiecare zi s-au produs 24 de accidente rutiere grave, care s-au soldat cu 5 morti, 22 raniti grav si 9 raniti usor.

In anul 2018, cele mai multe accidente rutiere grave s-au produs pe raza localitatilor urbane, 39%. Pe drumurile din afara localitatilor, evenimentele rutiere grave, desi cel mai putin numeroase, au cel mai ridicat indice de mortalitate, de 34.4.

In anul 2018, cele mai multe accidente rutiere grave s-au produs pe strada si pe drumurile nationale, impreuna reprezentand peste doua treimi din totalul evenimentelor rutiere. Pe drumurile nationale si-au pierdut viata jumatate dintre persoanele decedate in accidentele rutiere in anul 2018, de peste 2,3 ori mai multe decat in evenimentele rutiere care s-au produs pe strada.

Intersectiile si curbele constituie elemente de infrastructura cu potential ridicat de risc, dovada numarul ridicat de accidente inregistrate. La un numar aproximativ egal de accidente, in curbe si-au pierdut viata de peste doua ori mai multe persoane fata de intersectii.

Fata de anul 2017, valorile indicatorilor care descriu accidentele rutiere grave produse prin

nerespectarea regulilor de trecere la calea ferata sunt aproape de doua ori mai mari. Mortalitatea este foarte ridicata (95%): in 21 de evenimente si-au pierdut viata 20 de persoane.

Indicele de responsabilitate, care reflecta implicarea cu vinovatie a participantilor la trafic la producerea unui accident rutier arata ca biciclistii si motociclistii manifesta un comportament rutier mult mai putin responsabil, fiind cu o mare frecventa vinovati de producerea accidentelor in care sunt implicati.

La polul opus, cei care conduceau un mijloc de transport in comun si au fost implicati intr-un accident rutier au fost doar in 1 din 5 cazuri vinovati de producerea acelui accident.

Pe drumurile din afara localitatilor, preocuparile de natura a distrage atentia devin a doua cea mai frecventa cauza a accidentelor grave, dupa neadaptarea vitezei la conditiile de drum, pastrand o valoare foarte ridicara a mortalitatii (41%).

In anul 2018, numarul accidentelor rutiere grave cauzate de conducerea sub influenta alcoolului a crescut cu 39% .

Riscul de a muri in cazul producerii unui accident se dubleaza prin neutilizarea centurii de siguranta: daca 1 din 8 victime care au purtat centura in momentul accidentului si-a pierdut viata in urma impactului, in cazul victimelor care nu purtau centura 1 din 4 a decedat.

Mai putin de 10% dintre soferi au recunoscut ca s-au aflat in situatia de a fi condus autovehiculul dupa ce au consumat bauturi alcoolice; aproximativ 1% dintre respondenti declara ca se afla frecvent in aceasta situatie; cel mai frecvent, acest comportament este motivat de parcursul scurt pe care il aveau de facut; intre 9% si 25% (in functie de concentratia de alcool a bauturii) au opinat ca pot consuma o anumita cantitate de alcool, fara a le fi afectata capacitatea de a conduce autovehiculul.

Agresivitatea in trafic se manifesta cel mai frecvent prin flash-uri si claxoane, gesturi ori cuvinte obscene, iar conducatorii auto sustin ca sunt de trei pana la de saptesprezece ori mai frecvent victimele decat autorii acesteia, in functie de forma manifestarii.

Seria rapoartelor anuale Buletinul Sigurantei Rutiere va continua deoarece acest demers reprezinta o importanta resursa de cunoastere ce conduce la stabilirea masurilor active care vor fi intreprinse de Politia Romana si proiectarea unor raspunsuri la evolutiile viitoare.

Cresterea sigurantei rutiere reprezinta o prioritate pentru Romania, iar necesitatea initiativelor care vizeaza cresterea sigurantei rutiere ramane la fel de importanta ca oricand.

In acest context, APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor a lansat in vara acestui an a IV-a editie a campaniei FII TREAZ LA VOLAN! care si-a propus sa aduca in prim plan pericolele oboselii la volan, alaturi de sfaturile obisnuite de siguranta rutiera. Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe treazlavolan.ro si Facebook.com/treazlavolan.

954 accesari