1asig.ro

Autovehicule mai sigure in UE. Ce impact va avea asupra industriei de asigurari?

Incepand de la jumatatea anului 2022, toate autovehiculele noi introduse pe piata UE vor trebui sa fie echipate cu sisteme avansate de siguranta. In urma unui acord convenit cu Parlamentul European in luna martie, Consiliul a adoptat un regulament privind siguranta generala a autovehiculelor si protectia ocupantilor vehiculelor si a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, in incercarea de a reduce semnificativ numarul victimelor accidentelor rutiere.

PROMO


Cresterea sigurantei rutiere are o influenta importanta si in industria de asigurari, in vederea reducerii accidentelor si, implicit, a daunelor auto achitate de asiguratori.

"Primul impact va fi in zona sigurantei rutiere, insa sa nu uitam ca, desi vor intra masini mai performante, parcul auto din Romania este destul de imbatranit (vechimea medie este de aproximativ 16 ani), ceea ce inseamna ca va dura mult mai mult pana cand majoritatea masinilor in circulatie vor fi dotate cu astfel de sisteme", a declarat, pentru 1asig.ro, Madalin ROSU, Presedintele BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania) si Membru in boardul OMNIASIG VIG.

"Pentru consumatorul de asigurari acest aspect aduce si o veste buna, atat timp cat numarul de accidente va scadea vom asista cu siguranta si la un impact pozitiv in prima de asigurare. Pe de alta parte piata de asigurari poate inregistra un volum de prime mai mic si, implicit, piata de reparatii va avea de suferit daca numarul de dosare va fi in scadere", a adaugat acesta, precizand ca masura este una buna si trebuie salutata ca atare.

"Asiguratorii vor trebui sa isi adapteze produsele astfel incat sa raspunda noilor nevoi si noilor provocari ale industriei auto", a completat Madalin ROSU.

"Aceste norme noi ne vor ajuta sa reducem semnificativ numarul de decese si raniri grave pe drumurile din UE. De asemenea, ele vor spori competitivitatea producatorilor europeni de autovehicule pe piata mondiala", a declarat Timo HARAKKA, Ministrul finlandez al ocuparii fortei de munca.

La zece ani de la adoptarea regulamentului precedent, noul regulament privind siguranta generala da un nou impuls actiunilor UE in domeniul sigurantei rutiere. Pentru prima data, acesta abordeaza preocuparile specifice ale utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii si biciclistii, transmite Comisia Europeana.

Conform noilor norme, toate autovehiculele (inclusiv camioanele, autobuzele, camionetele si vehiculele sportive utilitare) vor trebui sa fie echipate cu urmatoarele elemente de siguranta:
  • sistem inteligent de asistenta pentru controlul vitezei;
  • facilitarea instalarii sistemului antidemaraj cu etilotest;
  • sisteme de avertizare cu privire la somnolenta si lipsa de atentie a conducatorului auto;
  • sisteme de avertizare privind starea avansata de distragere a atentiei conducatorului auto;
  • semnale pentru franare de urgenta;
  • sisteme de avertizare la mersul inapoi;
  • dispozitive de inregistrare a datelor privind evenimentele;
  • monitorizarea precisa a presiunii in pneuri.
Pentru autoturisme si camionete vor fi necesare masuri avansate suplimentare de siguranta. Acestea includ:
  • sisteme avansate de franare de urgenta;
  • sisteme de urgenta de mentinere a benzii de circulatie;
  • zone extinse de protectie a capului in cazul unui impact, care pot reduce vatamarile in cazul unor coliziuni cu utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii si biciclistii.
Pe langa cerintele generale si sistemele existente (precum sistemele de avertizare la trecerea involuntara peste liniile de separare a benzilor de circulatie si sistemele avansate de franare de urgenta), camioanele si autobuzele vor trebui sa fie proiectate si construite in asa fel incat unghiurile moarte din jurul vehiculului sa fie reduse in mod semnificativ. De asemenea, ele vor trebui sa fie echipate cu sisteme avansate capabile sa detecteze pietonii si biciclistii situati in imediata apropiere a vehiculului.

In plus, regulamentul permite Comisiei sa adopte norme specifice privind siguranta vehiculelor care functioneaza cu hidrogen si a vehiculelor automate. La un nivel mai general, regulamentul prevede actualizarea noilor specificatii de catre Comisie, pentru a se tine seama de evolutiile tehnice viitoare.

Regulamentul actualizeaza normele existente in materie de siguranta a autovehiculelor cuprinse in Regulamentul (CE) nr. 661/2009 privind siguranta generala si in Regulamentul (CE) nr. 78/2009 privind siguranta pietonilor.

Regulamentul se aplica dupa 30 de luni de la intrarea sa in vigoare. Pentru un numar limitat de elemente este prevazut un termen de aplicare mai lung, pentru a permite producatorilor de autovehicule sa isi adapteze productia la noile cerinte.

Regulamentul face parte din al treilea pachet "Europa in miscare" al Comisiei, lansat in mai 2018. Pachetul urmareste sa asigure o tranzitie lina catre un sistem de mobilitate sigur, curat si automatizat.

Romania are cea mai mare rata a accidentelor rutiere fatale din UE

Accidentele auto se numara printre principalele cauze de ingrijorare ale romanilor, conform Barometrului UNSAR - IRES.

Romania are cea mai mare rata a accidentelor rutiere fatale din UE. Astfel, conform Comisiei Europene, Romania a ocupat prima pozitie in clasamentul european privind rata deceselor pe sosele si in anul 2018, cu 96 de morti la un milion de locuitori (de la 99 de morti in 2017), aproape dublu fata de media UE care a fost de 49 de decese la un milion de locuitori.

Cresterea sigurantei rutiere reprezinta o prioritate pentru Romania, iar necesitatea initiativelor care vizeaza cresterea sigurantei rutiere ramane la fel de importanta ca oricand.

In acest context, APPA - Asociatia Pentru Promovarea Asigurarilor a lansat in vara acestui an a IV-a editie a campaniei FII TREAZ LA VOLAN! care isi propune sa aduca in prim plan pericolele oboselii la volan, alaturi de sfaturile obisnuite de siguranta rutiera. Mai multe detalii despre proiect sunt disponibile pe treazlavolan.ro si Facebook.com/treazlavolan.

552 accesari