Antonio SOUVANNASOUCK - Interviuri - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor din Romania...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 ASF 
 Asiguratori 
 Brokeri 
 Date financiare 
 Organizatii 
 Va recomandam 
 Cariere 
 Job 
 PAD-PAID 
 Opinii 
 Dezbateri 



1 EUR = 4.7345 RON
1 USD = 4.2201 RON










RFI

Interviuri

Arhiva

Antonio SOUVANNASOUCK, Presedinte, PRBAR - Patronatul Roman al Brokerilor de Asigurare-Reasigurare


Primii care vor aplica inteligent tehnologiile disponibile pentru a ajunge la consumatori cu produse usor de accesat si cu servicii de despagubire simple vor fi cei mai castigati. Piata de asigurari din Romania trebuie sa se reinventeze. Cu ajutorul tehnologiei e mai usor, ramane de vazut daca constientizam asta si daca suntem capabili sa aplicam.

XPRIMM: Industria asigurarilor face primii pasi catre noile tehnologii utilizate la nivel international. Cum ati caracteriza aceste schimbari?Antonio SOUVANNASOUCK: Tehnologia evolueaza foarte rapid. Am avut 60 de ani televiziune alb negru si color cu tub catodic, apoi am trecut rapid la LCD, plasma, LED, OLED, cu tehnologia HD ready, Full HD, 3D, 4K si azi avem in magazine televizoare 8K. De fotografia analogica ne-am bucurat 100 de ani, iar azi doar putini pasionati o mai folosesc, fotografia digitala a evoluat pana la tehnologia "face recognition".

Ne-am bucurat enorm de micile aparate GPS care ne-au usurat extraordinar calatoriile, azi aproape au disparut, tehnologia fiind inglobata in sistemele media din autovehicule. Si desigur, nu in ultimul rand telefonia mobila care a evoluat de la masivele aparate initiale pana la inglobarea tehnologiei in ceasurile de mana asa cum vedeam in filmele SF din copilarie. De altfel azi, telefonia mobila a luat locul aparatului foto, al aparatului GPS, al consolei de jocuri, uneori chiar al PC-ului iar adolescentii de azi se uita la seriale mai mult pe telefon sau tablete si nu la TV.

Din pacate avem o abordare diferita a tehnologiei. La nivel personal ne place sa fim dotati cu cele mai noi tehnologii, insa in domeniul profesional, in special in domeniul nostru al asigurarilor, tehnologia se aplica mai greoi.

Romania ocupa locul 5 mondial la viteza internetului, are premii la competitii internationale de robotica si are unii dintre cei mai buni IT-sti din lume.

Cu toate astea, acum 10 ani inca scriam de mana milioane de polite RCA, care se reinnoiau toate la 1 ianuarie. Si iti trebuia un pix bun pentru ca din 3 exemplare, 2 erau autocopiative. Si pentru ca toate trebuiau emise in cateva zile (ordinul CSA putea veni intre Craciun si sfarsitul de an daca greseai ceva, o luai de la capat. Si azi cred ca se mai scriu polite de mana in Romania. Inca facem inspectiile de risc auto cu aparatul digital, le descarcam pe calculator, le arhivam si le trimitem la asigurator, Inspectiile de risc pentru culturi agricole se fac la pas, pentru ca dronele ne plac numai pentru divertisment. La fel si la constatarea daunelor. Sigur ca sunt si exceptii si unele societati de asigurare au implementat anumite tehnologii, chiar telematica sau software automat de cotare, dar sunt exceptii.

XPRIMM: Ce impact au asupra consumatorilor toate aceste transformari tehnologice?
A.S.: Cu siguranta o polita emisa electronic arata mai bine decat una scrisa de mana, o auto-inspectie de risc sau o auto-constatare de dauna economiseste timp (exista aplicatii pe telefonul mobil prin care poti face fotografii pe care sa le incarci direct pe serverul societatii de asigurare, siguranta fiind data de functii ca geolocalizare sau marcaj de timp), cateva click-uri in loc de semnaturi, platile online sau chiar prin telefonul mobil la fel, economisesc mult timp.

Sunt multe transformari tehnologice posibile si cu siguranta sunt bine primite de consumatori. Cu atat mai mult cu cat usureaza procesul de achizitie si economisesc timp.

Totusi trebuie sa tinem cont si de educatia consumatorilor. Sunt inca multe persoane fara o educatie tehnologica actualizata sau pur si simplu refractare la tehnologie. Daca adaugam lipsa increderii in platile electronice si lipsa de timp a consumatorului rezulta ca procesul de intermediere este unul complicat si mare consumator de timp. Prevederile IDD ne obliga insa sa ne conformam, atat noi distribuitorii, cat si consumatorii. Ca urmare este inca o data in sarcina noastra, a intermediarilor, sa facem educatie, nu numai in ceea ce priveste conformarea la procesele de distributie/achizitie a produselor de asigurare dar de data aceasta si educatie tehnologica.

XPRIMM: Totusi, vedem ca romanii nu profita din plin ce digitalizare. De ex., nivelul vanzarilor online de asigurari este foarte scazut (1-5%) - cum explicati aceasta situatie si cum ar putea creste acest canal de vanzari?
A.S.: Am mentionat mai devreme doua paradoxuri. Suntem incantati personal de cele mai noi tehnologii, dar nu le aplicam. Avem aplicatii de mobile banking, dar tot vrem sa vina intermediarul la noi sa-i achitam in numerar prima de asigurare. Exista aplicatii mobile pentru achizitie de polite de asigurare, dar tot mai bine vine un intermediar sa ne aduca polita. Din pacate, din cauza unei competitii dure, noi intermediari am invatat consumatorii sa fie comozi si se asteapta ca unul dintre noi sa vina si sa-i ofere polita de care are nevoie. Daca un intermediar nu mai vrea sa faca acest lucru sau realizeaza ca nu mai este economic pozitiv, sunt alti cinci la rand sa-i ia locul.

Pe de alta parte gasesti extrem de putine produse a caror achizitie sa poata fi facuta exclusiv online. De exemplu un produs relativ simplu CASCO, nu poate fi achizitionat online din cauza necesitatii efectuarii inspectiei de risc...

In momentul in care se va extinde paleta de produse care pot fi vandute online sunt convins ca vanzarile vor creste. Insa, produsele vor trebui sa fie si mai mult standardizate, procesul de ofertare si emitere mult simplificat, fara operatiuni offline. In acelasi timp trebuie ca si serviciile post vanzare sa fie la standarde ridicate, acces facil la informatii despre politele achizitionate, dar si serviciile de constatare a daunelor trebuie sa fie transparente si rapide.

XPRIMM: Cum vedeti viitorul asigurarilor tinand cont de toate transformarile tehnologice?
A.S.: In perioada pe care tocmai o traversam vedem cum scade forta de munca in paralel cu cresterea costului acesteia, dar si a tuturor celorlate costuri, in conditiile in care piata de asigurari a crescut cu doar 4,5% in 2018. Acest fapt va pune presiune in continuare pe jucatorii din piata. Pentru ca nu vad o crestere consistenta a pietei de asigurari in 2019, va fi obligatorie aplicarea de tehnologii care sa reduca actualele costuri. Evident ca primii care vor aplica inteligent tehnologiile disponibile pentru a ajunge la consumatori cu produse usor de accesat si cu servicii de despagubire simple vor fi cei mai castigati.

Piata de asigurari din Romania trebuie sa se reinventeze. Cu ajutorul tehnologiei e mai usor, ramane de vazut daca constientizam asta si daca suntem capabili sa aplicam.

XPRIMM: Care sunt obiectivele PRBAR in ceea ce priveste tehnologizarea?
A.S.: Unul dintre obiectivele principale ale PRBAR este colaborarea cat mai stransa cu societatile de asigurare pentru deservirea optima a consumatorilor. In acest sens, un prim aspect este solicitarea permanenta din partea noastra, ca societatile de asigurare sa implementeze cat mai multe produse de asigurare pe platformele noastre de emitere. Astfel consumatorii au acces mult mai rapid la o oferta comparativa cat mai cuprinzatoare, avand posibilitatea sa-si aleaga varianta dorita, chiar daca noi brokerii facem recomandarea noastra.

In ceea ce priveste pregatirea profesionala, PRBAR Academy dispune deja de o platforma software prin care oferim cursuri la distanta si suntem in proces de implementare a sistemelor ce ne vor permite sa ne autorizam ca centru de examinare online.

XPRIMM: Dar obiectivele ASIGEST, companie pe care o conduceti, care sunt?
A.S.: ASIGEST a investit permanent in tehnologie, avand unul din cele mai performante sisteme software de gestiune. In plus fata de raportarile obligatorii catre ASF ce se fac automat, avem disponibile toate tipurile de rapoarte necesare unui management modern.

Suntem in proces de externalizare a tuturor sistemelor folosite: servere de email, website, stocare, comunicare.

In paralel, lucram cu societatile de asigurare pentru crearea de interfete de integrare a sistemelor noastre software de gestiune astfel incat procesele de emitere si decontare sa fie automatizate. De asemenea, sper sa convingem cat mai multe societati de asigurare sa accepte efectuarea inspectiilor de risc prin mijloace telematice.

Nu in ultimul rand vom relansa noul nostru site de vanzari online cu o interfata atractiva, cu multe produse facultative si facilitati de plata moderne.

XPRIMM: Cum anticipati ca va evolua piata de brokeraj in acest an? Care ar fi principalele oportunitati si provocari?
A.S.: Din pacate nu am un sentiment pozitiv privind cresterea gradului de intermediere. Fata de circumstantele care au afectat anul 2018, in 2019 avem si IDD, care genereaza un volum de activitate imens pentru conformare. Desi sunt absolut convins ca noua lege a distributiei in asigurari reprezinta si oportunitati in ceea ce priveste cresterea si dezvoltarea pietei de asigurari, pentru o perioada, conformarea la noua legislatie va fi perceputa de catre clienti ca o birocratizare, chiar excesiva. Chiar daca noi brokerii intelegem necesitatea prevederilor, timpul petrecut cu clientul este mult mai lung. Iar pentru cei care nu vor dori doar "sa bifeze" obligativitatea proceselor obligatorii prevazute de legislatie, timpul pentru emiterea celei mai banale polite de asigurare va fi si mai mare. Important este ca si clientul sa inteleaga si sa accepte aceste schimbari. 

Totusi, per total piata in 2019, vad potentiale cresteri pe liniile de asigurare care au crescut si in 2018. Asigurarile de sanatate au devenit un instrument important pentru loializarea fortei de munca, mai ales intr-o piata care nu prea mai dispune de resurse in acest domeniu.

Asigurarile de garantii cred ca vor creste consistent datorita demararilor multor proiecte de investitii, in special in infrastructura. De asemenea, raspunderile civile profesionale sunt pe un trend de crestere. Din ce in ce mai multe contracte comerciale prevad existenta unei astfel de polite. Asigurarile agricole ar putea lua avant avand in vedere noile prevederi privind subventionabilitatea primelor de asigurare pentru culturi. Nu in ultimul rand, cred ca, daca nu vor exista masuri de crestere a gradului de cuprindere in asigurare a autovehiculelor, prima de asigurare pentru RCA va trebui sa creasca, din cauza cresterii ratei daunei pe aceasta linie.

Editor: Andreea RADU | Publicat pe 19.06.2019 | 1550 vizualizari






PAID

OMNIASIG


























Copyright 2019-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM