1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

Analiza: Piata de electro IT&C va trece de 36 miliarde lei in 2019, in crestere cu 7,5%

Piata de electro-IT&C din Romania se afla pe un trend ascendent, datorat in mare parte e-commerce-ului, pentru 2019 estimandu-se un avans de 7,5% (peste 36 miliarde lei), arata o analiza realizata de expertii KeysFin. Cifra de afaceri a comerciantilor de produse electro-IT&C locali a crescut cu 8% in 2018 fata de anul anterior si cu 37,6% fata de 2014.

"In ultimii trei ani, romanii au inceput sa faca din ce in ce mai multe cumparaturi online, iar produsele electro-IT&C sunt printre cele mai vizate, fapt care se reflecta si in cifra de afaceri a comerciantilor din domeniu. Potentialul acestui segment de piata nu a fost inca atins asa ca suntem siguri ca vom vedea cresteri si in 2019", a declarat Roxana POPESCU, Managing Director, KeysFin.

Industria comerciantilor de produse electro-IT&C a cuprins 5.168 companii in 2018, dintre care 10 companii mari, 56 medii, 397 mici si 4.705 micro. Cea mai mare pondere din cifra de afaceri a fost generata de companiile mari, acestea concentrand aproximativ 54% din totalul cifrei de afaceri generate de comerciantii locali anul trecut.

Companiile inregistrate in Bucuresti au generat o cifra de afaceri de 22,9 miliarde de lei, adica 67,3% din total in 2018. Urmeaza cele din judetele Ilfov (16%), Cluj (3%), Timis (1,8%) si Suceava cu 1% din total. Asadar, primele 5 judete au concentrat aproape 90% din cifra de afaceri a comerciantilor electro-IT&C in 2018.

Capitala conduce si dupa numarul de companii, urmata de judetele Cluj, Timis, Bihor si Dolj. Astfel, in primele 5 judete au fost inregistrati aproape o jumatate dintre comerciantii locali de produse electro-IT&C.

Numarul mediu de angajati din industria comerciantilor de produse electro IT&C a scazut cu 4,6% fata de 2017 si cu 5,5% fata de 2014, la 30,6 mii de angajati anul trecut. Pe tip de companii, cele mai mari au concentrat o treime din forta de munca, urmate de companiile mici cu 25% din total.

Pe de alta parte, costul mediu per angajat a crescut cu 18% in 2018, ajungand la 70 mii lei, in timp ce productivitatea a inregistrat o crestere de doar 13% fata de anul anterior, ajungand la 1,1 milioane lei per angajat.

Profitul net al comerciantilor electro IT&C a scazut cu 7,4% fata de 2017, insa a ramas cu 35% peste nivelul din 2014, la 1,15 miliarde de lei in 2018. Pentru 2019 este estimata depasirea pragului de 1,3 miliarde de lei. In ciuda unei consolidari in 2018, ambele marje de profitabilitate (neta si operationala) s-au imbunatatit in ultimii 5 ani pentru comerciantii electro IT&C.

In 2018, potrivit datelor comunicate in piata de principalele magazine online, promotiile de Black Friday i-au determinat pe romani sa cheltuiasca pentru cumparaturile online peste 250 de milioane de euro, iar estimarile specialistilor arata ca promotiile din luna noiembrie 2019 ii vor convinge pe romani sa isi aloce veniturile intr-o proportie la fel de mare sau chiar mai mare.

Pana la Black Friday insa, de la inceputul anului, s-au vandut cel mai bine electrocasnicele mari si mici, precum si televizoarele, potrivit celor mai recente studii de piata.

Astfel, programul Rabla pentru schimbarea frigiderului sau a masinii de spalat a impulsionat vanzarile acestor categorii de produse, iar, in cazul segmentului IT, categoriile de produse cu cele mai mari cresteri au fost reprezentate de phablet-uri si de accesorii inteligente.