Alexandru CIUNCAN - Interviuri - Asigurari - Totul despre asigurari - Piata asigurarilor din Romania...

english   


Cauta stiri
HomePiata AsigurarilorProtectia consumatorilorDespre asigurariEvenimentePublicatiiRadiowww.xprimm.com
 ASF 
 Asiguratori 
 Brokeri 
 Date financiare 
 Organizatii 
 Va recomandam 
 Cariere 
 Job 
 PAD-PAID 
 Opinii 
 Dezbateri 



1 EUR = 4.7352 RON
1 USD = 4.2979 RON










RFI

Interviuri

Arhiva

Alexandru CIUNCAN, Director General, UNSAR


Cresterea nivelului de educatie financiara reprezinta o prioritate pentru UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare si Reasigurare si este cel mai important motor al dezvoltarii pietei asigurarilor si un pilon strategic al economiei romanesti per ansamblu.

XPRIMM: A trecut un an de la preluarea mandatului de Director General al UNSAR. Care apreciati ca au fost cele mai mari provocari din aceasta perioada?
Alexandru CIUNCAN: A fost, intr-adevar, un an plin de provocari. Ma simt realmente onorat de faptul ca reprezint o asociatie de traditie, care aniverseaza 25 de ani de activitate in 2019, si sunt constient de faptul ca asteptarile jucatorilor din piata de la UNSAR sunt foarte mari.

Principala provocare in plan personal a fost, fireste, adaptarea la un nou cadru organizational, unul foarte dinamic, atat din punct de vedere al guvernantei, cat si in plan tehnic.

Din punctul de vedere al proiectelor UNSAR, si ma refer aici in mod special la eforturile noastre de educatie financiara, o provocare importanta a fost campania #OAMENIIdinAsigurari, un demers menit sa arate publicului larg beneficiile pe care le aduce industria asigurarilor societatii. Am creat 10 personaje-cheie care reprezentau oamenii din asigurari si am povestit in cadrul unui concept creativ, intr-un limbaj simplu, ce face fiecare dintre acestia pentru societate. Am trasat paralele cu alte meserii, cum ar fi doctori, arhitecti sau asistenti sociali, pentru a evidentia beneficiile generate de industria de asigurari.

O alta campanie care a reprezentat o provocare pentru noi a fost #gatapentruVIATA, un demers de promovare a avantajelor asigurarilor de viata in randul tinerilor. A fost o campanie neobisnuita, cu mult continut video distribuit pe retelele sociale, mesajele fiind adaptate specificului acestui public tanar. Fireste, ne bucuram ca cele doua campanii au avut rezultate foarte bune. In prezent, lucram intens la campaniile de educatie financiara pe care le pregatim pentru 2020. Cresterea nivelului de educatie financiara reprezinta o prioritate pentru UNSAR si este cel mai important motor al dezvoltarii pietei asigurarilor si un pilon strategic al economiei romanesti per ansamblu.

Din perspectiva activitatii noastre publice, as mentiona printre provocari colaborarea cu Insurance Europe pentru cea de-a 11-a Conferinta Internationala care a avut loc in luna mai la Bucuresti. Conferinta a fost insotita de o serie de evenimente co-organizate de UNSAR. A fost o provocare prin prisma personalitatilor invitate si a faptului ca a fost prima data cand IE a ales sa isi desfasoare conferinta anuala intr-o tara din Europa Centrala si Est - in contextul in care evenimentul reuneste top manageri si autoritati din domeniul financiar din intreaga lume. Suntem foarte multumiti de felul in care s-au desfasurat lucrurile si de feedback-ul colegilor de la IE cu privire la organizare si la rezultatele evenimentului. Beneficiem de sprijinul si de expertiza lor pe multe proiecte cu aplicabilitate in tara noastra.

Totodata, 2019 a fost marcat si de aniversarea a 25 de ani de activitate a asociatiei si, pe aceasta cale, as vrea sa le multumesc tuturor celor care, prin eforturile lor, au contribuit la ceea ce este UNSAR acum.

XPRIMM: Daca ar fi sa vorbim de un bilant al acestui an - cum ar arata acesta - cu bune si mai putin bune?
A.C.: Suntem foarte departe de orice moment de bilant. Ca asociatie cred ca am facut pasi importanti inainte, cu sprijinul unui Board care s-a implicat foarte mult si a sprijinit toate proiectele si al unor Membri care mereu au fost alaturi de noi. La randul meu, ma bucur ca am alaturi, zi de zi, o echipa de oameni dedicati, care cunosc bine zona tehnica a acestei industrii si care inteleg nevoia de a promova asigurarile si de a ajuta cat mai multi romani sa fie protejati impotriva riscurilor.

Sintetizand, in acest prim an am facut doi pasi strategici importanti. Am realizat prima radiografie a pietei de asigurari si a perceptiei romanilor fata de risc - prin studiile pe care le-am realizat si, inclusiv in baza rezultatelor obtinute, am adus educatia financiara - axata pe tinerele generatii si pe canalele de comunicare digitale - in primul plan al preocuparilor noastre. Spre exemplu: 51% dintre respondentii Barometrului UNSAR-IRES spun ca o mai buna informare i-ar motiva pe romani sa incheie o polita de asigurare. Desigur, rezultatele eforturilor noastre pe partea de educatie financiara se vor vedea pe termen mediu si lung - nu ne asteptam la minuni peste noapte. Dar este important ca stim unde ne aflam in prezent.

Mai cred, insa, ca suntem inca departe de unde ne-am dori sa fim - deci avem mult, foarte mult, de munca in continuare. Pe scurt insa, a fost un an foarte plin pentru UNSAR.

XPRIMM: Care sunt planurile UNSAR pentru toamna acestui an? Dar pentru 2020?
A.C.: Avem planuri importante atat pentru toamna, cat si pentru anul viitor. In plan operational, suntem in permanenta implicati in diferite grupuri de lucru pe tema modificarilor legislative care se refera la piata asigurarilor - si nu sunt deloc putine. In acelasi timp, in plan reputational, continuam cu o campanie de comunicare dedicata asigurarilor facultative si obligatorii de locuinte si, de asemenea, pregatim cea de-a doua editie a campaniei de siguranta si preventie rutiera "ATENT IN TRAFIC", in parteneriat cu Academia Titi AUR. Aceasta din urma are drept principal scop educarea soferilor cu privire la importanta condusului defensiv pentru siguranta rutiera.

In plus, in decembrie vom avea o noua editie a Conferintei Anuale UNSAR, pregatirile pentru aceasta fiind deja in curs. In paralel, lucram la planul pentru 2020, inclusiv la campaniile de educatie financiara de anul viitor, menite sa consolideze increderea in asigurari si sa promoveze asigurarile ca instrument de protectie financiara, atat pentru persoane fizice, cat si pentru companii. Venim cu multe noutati, va asigur...

XPRIMM: Cum vedeti dezvoltarea pietei - ce ne tine in loc si ce solutii sunt pentru o evolutie accelerata?
A.C.: In primul rand, ne franeaza nivelul redus de educatie financiara. Aceasta este una dintre provocarile majore carora trebuie sa le facem fata - faptul ca noi insine, ca simpli cetateni, parem a intelege riscurile la care ne expunem, dar alegem sa nu facem mai nimic pentru a le preveni, elimina sau transfera prin asigurare. 7 din 10 romani sunt ingrijorati de incendii si de dezastre naturale, dar mai putin de 20% dintre locuinte sunt asigurate, conform studiilor realizate la solicitarea UNSAR. Prin urmare, cresterea nivelului de educatie financiara si de constientizare a faptului ca traim intr-o lume plina de riscuri fata de care este bine sa ne protejam reprezinta obiectivul nostru nr. 1. Vom veni cu noi campanii inovatoare si mesaje special concepute pentru diferite segmente de piata si diferite categorii de public, astfel incat sa contribuim decisiv la cresterea gradului de cuprindere in asigurare si la dezvoltarea pietei asigurarilor.

Credem ca mai exista foarte mult loc de dezvoltare pe aceasta piata, atat cantitativ, ca numar de polite, cat si calitativ, ca diversitate a produselor de asigurare - desi vedem din ce in ce mai multe initiative inovatoare care isi fac locul in industria romaneasca de profil. Speram sa avem sprijinul institutional si cadrul legislativ propice inovarii, de care avem neaparata nevoie pentru a ne putea dezvolta. Nu e usor sa investesti in proiecte inovatoare, cu cicluri lungi si foarte lungi de amortizare, fara a avea certitudinea ca piata va beneficia de un cadru legislativ si de reglementare stabil, predictibil si care sa incurajeze investitiile - mai ales cand anumiti indicatori precum rata combinata tehnica sunt supraunitari.

XPRIMM: Cea mai importanta linie de business pentru piata este cea a asigurarilor auto. Cum apreciati ca va evolua aceasta - care sunt principalele tendinte?
A.C.: Asigurarile auto, prin acestea intelegand asigurarile obligatorii de raspundere civila auto (RCA) si asigurarile facultative de avarii si furt (CASCO), sunt cele care dau tonul pietei, evolutia acestora fiind deosebit de importanta pentru toti actorii care activeaza pe acest segment. Cel mai probabil aceasta piata va continua sa creasca, daca ne uitam la evolutia inmatricularilor de masini, unde se inregistreaza cresteri de doua cifre.

Din pacate, vedem si o tendinta de majorare a daunei medii, care se reflecta negativ in rezultatele financiare ale companiilor de asigurari. Obiectivul este, prin urmare, dezvoltarea altor segmente de piata - in special cele facultative - precum ar fi cel al asigurarilor de locuinta, viata sau de sanatate - si diminuarea treptata a ponderii asigurarilor auto.

Nu putem insa sa discutam despre acest segment al asigurarilor auto fara sa reamintim ca, recent, vazand declaratiile din spatiul public referitoare la piata, am reactionat facand apel la responsabilitate in comunicarea publica, in contextul in care informatii distorsionate sau incomplete pot afecta increderea clientilor in mod nejustificat. In plus, generalizari care reduc rolul si importanta pietei la un singur tip de asigurare, cel auto, sau chiar RCA, sunt cel putin inadecvate, daca nu chiar incorecte. Asigurarile inseamna mult mai mult decat RCA.

XPRIMM: Legat de investigatia Consiliului Concurentei, finalizata anul trecut. A atacat UNSAR in instanta decizia Consiliului, care este stadiul actiunii in instanta?
A.C.: In acest moment nu putem oferi mai multe detalii cu privire la aceasta actiune, dar cu siguranta vom reveni cu informatii suplimentare la momentul oportun.

XPRIMM: Cum arata viitorul asigurarilor din Romania? Ce actiuni au intreprins jucatorii din industrie pe partea de inovatie?
A.C.: Intr-o lume in continua schimbare, asa cum este cea in care traim acum, asiguratorii trebuie sa se adapteze rapid, atat din punctul de vedere al produselor, cat si din punctul de vedere al serviciilor oferite. Deja sunt mai multe companii care inoveaza, au proiecte de digitalizare si ofera mai multe tipuri de produse de asigurare online, nu doar RCA sau polite de calatorie.

Pe de alta parte, inovatiile din domeniu au dus la simplificarea proceselor interne si a procedurilor de despagubire, ceea ce reprezinta un beneficiu semnificativ pentru clienti. In Romania, trebuie sa imbinam digitalizarea cu capacitatea de a ajunge la toti clientii, inclusiv la cei care nu au acces la tehnologie si care prefera modalitatea clasica de a incheia o polita.

XPRIMM: Anul acesta a fost marcat de aplicarea legislatiei IDD si adaptarea la noile cerinte. Care este impactul acestei directive asupra industriei?
A.C.: Pentru piata asigurarilor, alinierea la legislatia europeana este esentiala, iar aplicarea legislatiei IDD inseamna mai multa transparenta si credibilitate in fata clientilor si o schimbare de paradigma in domeniul nostru.

Implementarea schimbarilor legislative a reprezentat o provocare importanta pentru companiile de asigurari la nivel operational si de costuri, cu beneficii importante pentru clienti. La nivelul UNSAR s-a lucrat intens pe acest subiect prin intermediul Grupului de lucru IDD pe tot parcursul acestui an, interactionand frecvent atat cu Autoritatea de Supraveghere Financiara, cat si cu ceilalti stakeholderi din ecosistemul nostru. Industria are insa nevoie de timp pentru a se acomoda cu aceste noi prevederi, iar aceasta este o cerinta pe care Insurance Europe a transmis-o in mod repetat reglementatorilor europeni.

XPRIMM: IDD a adus noi cerinte si in ceea ce priveste pregatirea profesionala. Care considerati ca va fi impactul acestei norme in piata si pentru consumatori?
A.C.: In primul rand, vorbim despre profesionalizarea fortei de vanzari prin o mai buna pregatire a celor implicati in activitatea de distributie - adica exact cei ce interactioneaza cu clientii. Spre exemplu, chiar acum la nivelul industriei se depun eforturi semnificative pentru obtinerea certificatelor de pregatire continua pentru distribuitorii de asigurari, prin inscrierea lor pe platforma de examinare a Institutului de Studii Financiare urmata de examinare si de obtinerea certificarii.

Clientii vor putea, astfel, sa beneficieze de servicii mai bune si de consultanta de specialitate adaptata cerintelor si nevoilor lor, la un alt nivel. Ca ecosistem de asigurari ne putem dezvolta doar prin profesionalism.



Editor: Andreea RADU | Publicat pe 11.09.2019 | 555 vizualizari






PAID

OMNIASIG


























Copyright 2019-2017 (c) 1asig.ro
powered by Media XPRIMM