1asig.ro
1asig.ro
ASF achizitioneaza un sistem ...

ASF achizitioneaza un sistem informatic pentru protejarea si arhivarea datelor

5 min. / 1.540 cuvinte
Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) a organizat o licitatie publica pentru a achizitiona un sistem informatic centralizat pentru protejarea si arhivarea datelor, pe o perioada de 38 de luni.

PROMO


Contractul, in valoare de 885.643 lei, a fost castigat de Digital Data Services, conform anuntului publicat in SICAP.

Implementarea si operationalizarea sistemului informatic integrat de backup si arhivare include:
  1. achizitionarea de produse hardware (servere, echipamente de retea, accesorii)
  2. achizitionarea de produse software comercializate in regim de licentiere sau subscriptie/SaaS.
  3. achizitionarea de servicii conexe necesare implementarii contractului
  4. achizitionarea de servicii de suport si asistenta tehnica (servicii post-implementare) in regim de subscriptie
"Infrastructura IT a A.S.F. este foarte eterogena, atat sistemele informatice mostenite de la institutiile precursoare A.S.F. cat si cele construite dupa infiintarea institutiei urmeaza o arhitectura insulara functionand oarecum cvasi-independent unele de altele. In acest moment, infrastructura A.S.F. inglobeaza aproximativ 40 de aplicatii, platforme software si baze de date sustinute de o arhitectura hardware si de comunicatii foarte complexa. Aceste aplicatii si platforme, dezvoltate intern sau achizitionate, stau la baza tuturor sistemelor de prelucrare electronica a informatiei, fiind rezultatul unor procese de evolutie institutionala de lunga durata", se precizeaza in Caietul de sarcini.

Conform institutiei, datele prelucrate in sistemele IT ale A.S.F. au o importanta vitala pentru indeplinirea atributiilor institutiei de reglementare si supraveghere a pietelor financiare non-bancare. Aceste date trebuie sa fie disponibile permanent pentru a putea fi prelucrate/analizate de catre personalul institutiei. Unele dintre ele necesita stocare pe perioade de timp indelungate iar pentru multe dintre ele exista termene de pastrare stabilite prin diverse reglementari.

Potrivit documentului citat, datele care trebuie stocate si protejate provin din surse multiple si diversificate, ca urmare a:
  1. cooperarii in ceea ce priveste schimbul de date cu organisme internationale cum ar fi ESMA, EIOPA, alte autoritati competente nationale
  2. activitatii de supraveghere bazata pe raportari de la entitatile din pietele financiare non-bancare
  3. activitatii structurilor organizatorice din A.S.F.
Principala metoda de protectie a datelor din mediul electronic, impotriva distrugerii sau alterarii, este reprezentata de realizarea unor copii de siguranta (backup) la intervale de timp regulate, respectiv arhivarea acestora. Distrugerea (alterarea) datelor poate avea diverse cauze, printre cele mai importante fiind: defectiunile tehnice hardware sau software, atacurile cibernetice sau erorile umane. La acest moment, cantitatea de date stocata este de aproximativ 60 TB, avand o dinamica de crestere de aproximativ 10% pe an, se mai precizeaza in Caietul de sarcini.

In acest context, A.S.F. a initiat un proiect IT de implementare a unui sistem de backup si arhivare care sa sustina procesul de consolidare a capacitatii de protejare a datelor procesate in mediul informatic, in caz de evenimente neprevazute si care vine in intampinarea urmatoarelor provocari:
  1. nevoia de prelucrare informatica a datelor in institutie creste continuu, atat in ceea ce priveste volumul cat si in ceea ce priveste gradul de complexitate al operatiunilor care se efectueaza asupra datelor;
  2. un nou cadru tehnologic trebuie sa ofere conditii atat pentru protectia datelor si a sistemelor care functioneaza in prezent, cat si pentru noi dezvoltari ulterioare necesare institutiei;
  3. necesitatea asigurarii restaurarii functionarii serviciilor informatice in conditiile producerii de evenimente catastrofale care ar putea duce la distrugerea partiala a infrastructurii.
Prin implementarea proiectului, A.S.F. urmareste, ca obiectiv general, operationalizarea unui sistem centralizat pentru gestiunea proceselor de creare a copiilor de siguranta si restaurarea datelor, respectiv pentru arhivarea datelor, cu functionalitati la nivel tehnologic actual, rezilient la defectare hardware, cu o capacitate de stocare potrivita cu nevoile institutiei si cu posibilitate de scalare rapida si facila.

Solutia luata in considerare este un sistem de backup de tip "enterprise", cu urmatoarele caracteristici generale:
  1. instrumente integrate de management, orchestrare si monitorizare a proceselor de backup si restaurare
  2. arhitectura hardware hiperconvergenta care sa asigure inalta disponibilitare si scalabilitate facila
  3. capabilitati de implementare pentru atat pentru medii fizice, cat si virtuale sau de cloud
  4. capabilitati de protectie pentru sisteme si aplicatii gazduite in medii eterogene din punct de vedere tehnologic
  5. mecanisme integrate de protectie a datelor: replicare, criptare etc.
  6. mecanisme integrate de analiza si optimizare a performantelor: compresie, deduplicare, algoritmi de inteligenta artificiala.
  7. capabilitati de executie a serviciilor informatice la nivelul sistemului de backup fara a fi nevoie de un proces de restaurare pe mediul de productie
Obiectivele specifice ale implementarii sistemului sunt:
  1. implementarea unui serviciu de backup independent de tehnologiile hardware si software folosite in mediile de productie protejate
  2. implementarea unei politicii de protectie a datelor coerente si unitare la nivelul intregii infrastructuri informatice.
  3. constituirea unei platforme de arhivare electronica si de retentie de lunga durata a datelor
  4. optimizarea parametrilor proceselor de backup, restaurare si arhivare (volume de date/proces, durata/proces, interval de timp intre procese, numar de copii disponibile/proces).
  5. consolidarea cunostintelor pentru asigurarea unei abordari unitare si eficiente in ceea ce priveste protectia si restaurarea datelor pentru personalul A.S.F. implicat in aceste activitati.
Prin atingerea obiectivelor mentionate sunt asteptate urmatoarele beneficii, conform ASF:
  1. asigurarea protectiei datelor si a serviciilor informatice folosite de catre structurile A.S.F. prin efectuarea de copii de rezerva si a recuperarii acestora la nevoie,
  2. flexibilitate in operare si administrarea sistemului de backup prin eliminarea silozurilor tehnologice (instrumente tehnice si suport) de la producatori multiplii.
  3. reducerea timpului de backup si restaurare si optimizarea utilizarii resurselor folosind algoritmi integrati de compresie, deduplicare si inteligenta artificiala.
  4. asigurarea consistentei datelor salvate prin verificarea integritatii si calitatii datelor la nivelul sistemului de backup
  5. disponibilitate rapida a datelor la nivel granular sau complet;
  6. securitate sporita a datelor salvate prin mecanisme integrate de criptare si de replicare.
A.S.F. este autoritatea nationala, infiintata in anul 2013 prin OUG 93/2012 aprobata prin Legea 113/2013, pentru reglementarea si supravegherea pietelor asigurarilor, a pensiilor private, precum si a pietei de capital. A.S.F. contribuie la consolidarea cadrului integrat de functionare a celor trei sectoare, care insumeaza peste 10 milioane de participanti.

228 accesari