Autoritatea de Supraveghere Financiara a inregistrat anul trecut un total de 15.890 de petitii privind activitatea societatilor de asigurare, in scadere cu aproape 20% fata de nivelul din 2014. Dintre acestea, numarul de sesizari cu petent unic a fost de 9.284, se arata intr-o analiza publicata de ASF.
"Asigurarile continua sa genereze circa 90% din petitiile primite de ASF de la consumatorii de produse financiare nebancare, insa intarirea activitatii de supraveghere si reglementare s-a reflectat in reducerea cu 27% a numarului de sesizari cu petent unic, analizate si solutionate la nivelul Autoritatii, pana la 9.284. Restul petitiilor au vizat reclamatii dublate (2.097), aspecte care nu intra in competenta ASF (1.491), solicitari de informatii (874) sau reveniri la petitii deja analizate (364)", a explicat ASF intr-un comunicat.
Comparativ cu varful din 2013, numarul petitiilor unice a scazut cu 31%, 2015 fiind al doilea an consecutiv de reducere a sesizarilor transmise de asigurati.
Reclamatiile privind asigurarile auto RCA si Carte Verde, care au avut o pondere de aproape 72,6% din totalul petitiilor unice referitoare la asigurari, au scazut cu 25% fata de 2014. De asemenea, numarul reclamatiilor legate de asigurari CASCO s-a diminuat cu aproape 37%, in timp ce segmentul asigurarilor de incendii si alte daune la proprietati a consemnat o scadere a reclamatiilor cu 20,5%.
Cat priveste produsele de asigurari de viata, numarul petitiilor a scazut cu 10,3%.
Petitiile care au vizat piata asigurarilor au reprezentat anul trecut 1,02% din numarul total de daune avizate, fata de de 1,5% in 2014, respectiv 0,06% din numarul total al contractelor de asigurare in vigoare, fata de 0,08% in anul anterior.
Nemultumirile clientilor
Aproape 84% din petenti au reclamat neplata sau plata partiala a despagubirilor/valorilor de rascumparare solicitate de asigurati. In 2014 acestea erau problemele reclamate de 95% din petenti.
Alte sesizari au vizat recalcularea valorii despagubirilor, nerespectarea conditiilor contractuale sau a normelor RCA. De asemenea, in demersurile de solutionare a petitiilor, ASF a constatat deficiente precum incarcarea eronata in baza de date CEDAM a platilor dosarelor de dauna RCA, nepreluarea clasei de bonus-malus de la vechiul vehicul pentru un autovehicul nou, practici incorecte privind vanzarea on-line a politelor RCA.
Potriivit ASF, cvasitotalitatea reclamatiilor vizeaza activitatea societatilor de asigurare, mai putin de 1% fiind impotriva brokerilor.
Cele mai reclamate companii
Mai mult de jumatate din petitiile unice primite de ASF au vizat trei societati de asigurare: CITY Insurance, cu o pondere de 20,7%, EUROINS - 16,3% SI ASTRA - 14,4%, aceasta din urma iesind de pe piata dupa ce la 27 august 2015 a ramas fara autorizatie de functionare. De asemenea, in octombrie 2015 societatea EUROINS a intrat in procedura de redresare financiara pe baza de plan.
Dintre cei noua asiguratori care continua sa activeze pe piata RCA, patru au inregistrat anul trecut cresteri ale numarului de petitii care au ajuns la ASF, in comparatie cu 2014: CITY Insurance (+125%), CARPATICA Asig (+56,2%), ASIROM (+30,9%) si GENERALI (+32%).
Societatea CARPATICA Asig s-a aflat in 2015 in procedura de redresare financiara, insa in absenta unor progrese in remedierea situatiei, ASF a decis pe 25 ianuarie 2016 aplicarea masurilor de rezolutie, pentru salvgardarea stabilitatii pietei asigurarilor.
In acelasi timp, numarul petitiilor a scazut in cazul a cinci asiguratori: EUROINS (-64,6%), UNIQA (-62%), OMNIASIG (-13,5%), ALLIANZ - TIRIAC (-11,7%) si GROUPAMA (-1,7%).
Aproape 62% din petitiile care au vizat societati de asigurare s-au dovedit intemeiate si au fost solutionate in favoarea petentilor. Mai mult de doua treimi dintre acestea s-au finalizat prin plata despagubirilor solicitate in dosarele de dauna deschise.
Din raportarile transmise ASF de catre brokerii de asigurare in anul 2015 reiese ca, dintr-un numar de 248 petitii primite, 49,60% au fost primite direct la brokeri, iar 50,40% au fost transmise prin intermediul ASF. Cele mai multe petitii au fost raportate de catre AVUS International - Broker de Asigurare-Reasigurare S.R.L (33,87%), urmat de RCI Broker de Asigurare S.R.L (14,52%). Ceilalti brokeri de asigurare au raportat fiecare sub 8,50% din numarul total inregistrat in anul 2015.
De la 1 ianuarie 2015, in structura ASF functioneaza o directie specializata pentru protectia consumatorilor, care are ca responsabilitati solutionarea petitiilor, monitorizarea practicilor incorecte, educatia financiara si acordarea de asistenta de specialitate pentru consumatori, in contextul strategiei generale de crestere a increderii in pietele financiare nebancare. In acelasi timp, rezolvarea petitiilor este o activitate complementara a protectiei asiguratilor, care constituie obiectivul major al functiei de supraveghere a ASF prin urmarirea capacitatii asiguratorilor de a-si indeplini obligatia esentiala asumata prin contractele de asigurare, respectiv plata daunelor.
La nivelul celor trei piete supravegheate - piata asigurarilor, piata pensiilor private si piata de capital, ASF a inregistrat anul trecut 17.904 petitii, in scadere cu peste 16% fata de 2014.
Situatia petitiilor inregistrate la ASF in anul 2015 poate fi consultata aici.
Solicita brosura "Luna Asigurarilor de Sanatate" personalizata cu datele tale!
Romanii, provocati sa fie mai sanatosi in cadrul unor concursuri organizate cu prilejul campaniei "Luna Asigurarilor de Sanatate"
PROMO