1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

APIA: Inmatricularile de autovehicule noi au crescut in septembrie cu peste 72%

Inmatricularile de autovehicule noi (autoturisme, vehicule comerciale, minibuse si autobuze) au crescut in septembrie 2020 cu peste 72% fata de luna similara a anului trecut, insa, cu toate acestea, din cauza contractiei de pana acum a pietei pe ansamblul celor 9 luni din 2020 se inregistreaza o scadere generala de 32,3%, conform unui raport publicat de Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule din Romania (APIA).

Potrivit documentului, autoturismele (care reprezinta cca. 85% din total), au inregistrat in luna septembrie 2020 un volum de 10.778 unitati, cu 81,8% mai mare decat in luna similara din 2019. Este, insa, o situatie conjuncturala generata de unele termene impuse prin regulamentele europene de omologare. Pe aceste date, autoturismele inregistreaza, dupa 9 luni din 2020, un volum total de 83.628 unitati, ceea ce corespunde unei scaderi de 31,8% in raport cu perioada similara din 2019).

Top marci autoturisme - la finalul primelor 9 luni din 2020, este condus de catre Dacia, cu 26.149 unitati (-29,6% fata de 2019, cota de piata 31,3%), urmata de catre Skoda 6.615 unitati (-31,1% si o cota 7,9%),Volkswagen cu 6.569 unitati (-20,7% si o cota 7,9%), Renault 6.299 unitati (-39,8% si o cota 7,5%) si Hyundai 5.119 unitati (-14,5%, cota de piata 6,1%).

Pe modele cu cele 12.133 unitati inmatriculate dupa 9 luni din 2020, Dacia Logan este pe primul loc (dar, in scadere cu 39,8% comparativ cu anul trecut), urmata de Dacia Sandero cu 6.475 unitati (-0,6%), Dacia Duster, 6.019 unitati (-26,9%), Renault Clio, 2.747 unitati (-37,1%) si Skoda Octavia, 2.241 unitati (-40,3%). In acest context general, este de remarcat cresterea inregistrata de Hyundai Kona (+41,9%).

Analizand segmentarea pe clase, dupa primele 9 luni din anul 2020, toate segmentele sunt in teritoriul negativ. Segmentul SUV este, in continuare, pe prima pozitie, cu o pondere in total piata de 38,3%, acesta inregistrand si o scadere sub media pietei (-24,3% fata de -31,8%). Segmentul C, cu 33,5% din total piata este pe locul secund, iar pe locul al treilea, in usoara crestere in ultimele luni, segmentul B, care reprezinta 21% din total piata.

In functie de tipul de combustibil al achizitiilor de autoturisme, remarcam faptul ca, in luna septembrie 2020, ponderea autoturismelor diesel ramane la un nivel redus (21,2%), desi, pe ansamblul perioadei, acestea inregistreaza o crestere a cotei de piata in 2020, respectiv 27% comparativ cu 26%, cat se inregistra in 2019.

In ceea ce priveste autoturismele pe benzina, acestea inregistreaza o scadere de 3,3 pp pe ansamblul primelor 9 luni ale anului 2020 comparativ cu anul 2019, dar continua sa detina cea mai mare pondere in piata, respectiv 66,6% din total.

Conform sursei citate, autoturismele "verzi", respectiv cele electrice (100% si hibride plug-in), precum si cele hibride (care dispun de propulsie electrica fara incarcare din sursa externa). Desi, dupa primele 9 luni din 2020, piata auto este in scadere puternica, aceasta categorie de autoturisme inregistreaza, pe ansamblul ei, un volum in crestere (+8,6%), comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Pe subcategorii, consemnam o crestere importanta de 40,8% la autoturismele 100% electrice si una mult mai consistenta, de 141,3%, la cele hibride plug-in. Pe de alta parte, autoturismele hibride care dispun de propulsie electrica (nu sunt incluse aici cele mild hibrid), inregistreaza, dupa primele 9 luni din 2020, o evolutie negativa (-8,2%).

In ceea ce priveste topul pe marci la 9 luni al autovehiculelor electrice (100% si hibride plug-in), care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus, cele mai mari volume inregistreaza Renault (360 unitati), Skoda (329 unitati) Volkswagen (204 unitati), Hyundai (186 unitati) si BMW (170 unitati).

In acest context, este de asteptat ca, in 2020, achizitiile de autoturisme "electrice" care sunt stimulate prin Programul Rabla Plus sa inregistreze volume semnificativ mai mari decat anul anterior (la 9 luni au deja o crestere generala de 59,6% a inmatricularilor), in conditiile in care sunt peste 2.200 rezervari de autoturisme electrice si hibride plug-in fata de doar 1.300 anul trecut (+69%).

O alta analiza de interes este evolutia autoturismelor cu tractiune integrala (4x4). Dupa 9 luni din 2020, acestea reprezinta 20,2% din totalul achizitiilor, pe un volum total de 16.902 unitati, inferior cu 28,9% celui consemnat in aceeasi perioada din 2019.

In ceea ce priveste tipul proprietarului, cele mai multe achizitii de autoturisme dupa 9 luni din 2020 sunt realizate de catre persoanele juridice, care acopera 55% din totalul achizitiilor de autoturisme, celor fizice revenindu-le restul de 45%.

Potrivit APIA, autovehicule comerciale usoare (inclusiv minibuse si pick-up-uri)au iinregistrat o crestere importanta in luna septembrie (+32,3%). Cu toate acestea, din cauza evolutiei negative din primele 8 luni ale anului, avem la 9 luni din 2020 o scadere de 32,3%.

In ceea ce priveste achizitiile de autoturisme noi in UE, este relevanta situatia din tarile Europei de Vest (acopera peste 90% din piata auto europeana) unde, in luna septembrie, s-a inregistrat un volum relativ similar (+0,1%) cu cel din aceeasi luna a anului 2019. Ca toate acestea, dupa primele 9 luni din 2020, pe ansamblul acestui grup de tari, se inregistreaza o evolutie generala negativa (-29,5%) comparativ cu aceeasi perioada din 2019 (sursa: LMC Automotive www.lmc-auto.com).