1asig.ro
1asig.ro
federatia roaman de bowling

ALB crede ca termenul de o zi pentru virarea primelor RCA este nerealist, iar limitarea comisionului contravine unei piete libere

ALB - Asociatia Societatilor Financiare din Romania a semnalat, intr-o scrisoare transmisa Autoritatii de Supraveghere Financiara pe 28 august a.c., mai multe aspecte controversate ale modificarilor aduse normei RCA printr-un proiect de act normativ printre care termenul de o zi pentru transferul primelor si limitarea comisionului RCA la 10%.

"Avand in vedere calitatea sa de reprezentant al industriei de leasing si credit de consum din Romania, ca urmare a sesizarii lipsei unor argumente clare de natura economica, comerciala si tehnica din partea ASF, cu privire la impactul pozitiv al Proiectului de modificare si completare a Normei RCA, ALB Romania a transmis Autoritatii de Supraveghere Financiara in data de 28.08.2014 o serie de observatii pe marginea proiectului mai sus amintit", au spus oficialii Asociatiei.

ALB afirma, astfel, ca termenul de o zi in care brokerul ar fi obligat sa transfere asiguratorului prima de asigurare incasata in numerar de la client este nerealist si imposibil de implementat in practica.

De asemenea, ALB considera ca limitarea la 10% a comisionului la RCA "contravine bunei functionari a unei piete libere si concurentiale", iar impunerea obligatiei inregistrarii fiscale (fie de catre proprietar, fie de catre utilizator) "nu este fezabila".

Activitatea societatilor de leasing financiar este legata de piata asigurarilor in mod direct (in calitatea lor de beneficiari ai asigurarilor) si indirect, prin intermediul societatilor afiliate care presteaza servicii de intermediere in asigurari.

ALB se numara astfel, alaturi de UNSICAR, ASSAI si UGIR, printre entitatile care au transmis catre ASF, in perioada de dezbatere publica, comentariile lor despre proiectul de modificare a Normei RCA.

Observatiile transmise de ALB Romania catre ASF:

A. In ceea ce priveste alineatul (3) al art.23 din Proiectul mai sus amintit, prin care se limiteaza nivelul maxim al comisionului acordat de asiguratori la pragul de 10%, am semnalat ca o astfel de prevedere contravine bunei functionari a unei piete libere si concurentiale si va elimina o serie de servicii prestate de intermediari in favoarea clientilor, in conditiile in care aceste servicii aduc valoare adaugata clientilor.

B. In ceea ce priveste alineatul (4) al art. 23 din Proiect (care dispune ca asiguratorii sunt obligati sa impuna in orice contract de intermediere obligatia intermediarului de a incasa prima de asigurare aferenta politelor RCA integral in contul asiguratorului, sau in cazul platilor in numerar, de a vira prima de asigurare incasata integral in contul asiguratorului, cel tarziu in ziua urmatoare datei incasarii), ALB Romania a semnalat urmatoarele aspecte catre ASF:

1. Platile de prime RCA care exclud numerarul (prin transfer bancar sau alte metode similare) sunt cel mai frecvent intalnite in legatura cu operatiunile de leasing. In medie, 97% dintre clientii beneficiari ai operatiunilor de leasing financiar (activitate de creditare supravegheata de BNR) si ai operatiunilor de leasing operational sunt societati comerciale.

Intr-o astfel de operatiune, urmatorii actori sunt implicati in mod direct:
  • Clientii (in general persoane juridice) societatilor de leasing,
  • Brokerul afiliat / colaborator permanent al societatii de leasing,  
  • Societatea de leasing financiar (institutie financiara nebancara) sau societatea de leasing operational.
In cadrul acestor operatiuni dar nu numai, intermediarul are un rol cheie, iar incasarea de catre broker a primei RCA este esentiala, permitand intermediarului sa fie integrator in ceea ce priveste serviciile prestate in beneficiul utilizatorilor, societatilor de leasing si asiguratorilor.

2. Textul art. 23, alin.(4) este de natura sa destabilizeze, pe langa activitatea brokerilor si activitatea celor mai importante institutii financiare nebancare, respectiv societatile de leasing financiar, conducand la o crestere semnificativa a riscurilor operationale din piata de leasing.

In masura in care intermediarul nu are imaginea completa a momentului incasarii primelor de asigurare RCA, acesta nu poate presta clientilor servicii corecte, complete si adecvate.

In cazul operatiunilor de leasing, avand in vedere calitatea de proprietar al bunului pe care o are societatea de leasing, obligatia de a incheia polita RCA este in sarcina societatii de leasing. In aceasta ecuatie, rolul brokerului de asigurari este esential pentru a garanta societatii de leasing cadrul optim pentru indeplinirea obligatiilor legale si contractuale (incheierea politei RCA, mentinerea valabilitatii acesteia, plata primelor de catre societatea de leasing, incasarea contravalorii primelor de la utilizatori, managementul daunelor, etc).

In lipsa informatiilor privind plata primelor (intrucat potrivit proiectului de norma, prin conturile brokerului nu vor mai circula primele RCA), brokerul nu va avea elemente suficiente pentru a putea reconcilia portofoliul pe care il are cu asiguratorii care subscriu politele.

Subliniem faptul ca, potrivit cadrului legal in vigoare care permite brokerului sa incaseze primele RCA, aceste sume sunt incasate de broker si virate printr-o plata singulara asiguratorului, astfel incat atat brokerul cat si asiguratorul au o evidenta clara asupra subscrierilor efectuate (prime, clienti, bunuri asigurate, serii de sasiu, borderouri).

In cazul in care sumele sunt incasate de asigurator direct de la clienti (potrivit proiectului de modificare a Normei), asiguratorul va incasa multiple sume de la clientii cu care brokerul a negociat. In aceasta situatie, atat brokerul, cat si asiguratorul se afla in dificultate in alocarea corecta a sumelor incasate. Aceasta situatie va duce la o lipsa de claritate in ceea ce priveste creantele reciproce si, implicit, la o crestere a numarului cazurilor in care anumite bunuri sunt neacoperite de politele RCA.

De asemenea,  in ipostaza in care clientii trebuie sa achite primele direct asiguratorilor, brokerii NU se vor putea implica in situatiile in care atat clientul, cat si societatea de leasing in calitatea sa de proprietar, au solicitat concomitent emiterea unor polite de asigurare RCA pentru acelasi bun, ori atunci cand clientul solicita sa incheie pe cont propriu o polita RCA in privinta unui bun pentru care societatea de leasing a facilitat deja emiterea unei polite RCA.

3. De asemenea, textul criticat este de natura sa induca brokerilor costuri suplimentare intrucat acestia vor fi nevoiti sa:
  • angajeze personal aditional care ar trebui angajat in scopul monitorizarii (in relatia cu asiguratorii) a incasarii primelor RCA transferate de catre clienti direct asiguratorilor precum;
  • aduca modificari sistemelor informatice.
4. Termenul de o zi in care brokerul ar fi obligat sa transfere asiguratorului prima de asigurare incasata in numerar de la client este nerealist si imposibil de implementat in practica.

Brokerii de asigurare cu volume semnificative incheie, in anumite cazuri, sute de polite de asigurare RCA intr-o singura luna.

In acest context, a vira sumele incasate de la clienti in mod fragementat (zi de zi) presupune imposibilitatea reconcilierii sumelor, eforturi operationale nerezonabile, lipsa unei imagini de ansamblu asupra situatiei platilor, dificultati in rezolvarea cazurilor in care anumite polite se suprapun, etc.

C. In ceea ce priveste art. 19 lit. (b) potrivit caruia pentru vehicule pentru care se solicita asigurarea in vederea inmatricularii/inregistrarii permanente in Romania, anual ori semestrial, dupa caz, daca proprietarul face dovada inregistrarii fiscale a vehiculului respectiv pe numele sau, ALB Romania a semnalat ASF urmatoarele aspecte:

1. Textul nu ia in calcul si incalca prevederile legislatiei fiscale in legatura cu persoana impozabila obligata sa inregistreze fiscal vehiculele ce fac obiectul contractelor de leasing financiar.

Potrivit prevederilor Codului Fiscal, in cazul operatiunilor de leasing financiar, unica persoana obligata (si in acelasi timp, unica persoana indreptatita) sa sa inregistreze fiscal bunurile pe perioada de leasing este utilizatorul, in niciun caz proprietarul (societatea de leasing).

2. Avand in vedere cele de mai sus, textul art. 19 lit. (b) ale Normei RCA nu pot fi puse in aplicare, iar bunurile nu vor putea niciodata sa beneficieze de RCA.

3. Nu este fezabila impunerea obligatiei inregistrarii fiscale (fie de catre proprietar , fie de catre utilizator) a bunului ca o conditie pentru emiterea politei RCA, avand in vedere faptul ca, prin introducerea unei asemenea conditionari legale, societatile de leasing nu vor fi  in masura sa isi respecte obligatia legala prevazuta la art. 48 din Legea nr. 136/1995 atunci cand utilizatorii nu pun la dispozitia societatilor de leasing dovada inregistrarii fiscale a bunurilor.

In acest context, ALB Romania a propus eliminarea conditionarii emiterii politei RCA de inregistrarea fiscala a bunului.

CITITI PE ACEEASI TEMA:
VIDEO: Brokerii acuza ASF ca favorizeaza asiguratorii si ca distruge 25.000 de locuri de munca
VIDEO: Razboi in piata asigurarilor: Asiguratorii care plang ca pierd bani din RCA ar trebui sa explice ce mai cauta in piata!
VIDEO: UNSICAR solicita prelungirea termenului de dezbatere publica asupra normei RCA
UGIR solicita sprijinul Guvernului pentru combaterea limitarii comisionului RCA la 10%
ASF continua sa primeasca propuneri de modificare a Normei RCA, desi s-a incheiat dezbaterea publica